|
||||
|
||||
הכל שאלות טובות וראויות, מה שניסיתי לכוון בשאלה שלי, זה שמקומו על ספקטרום האמונות מחד, ועל ספקטרום עירוב האמונות במקצועו מאידך, חשובים יותר מהמסקנה הלכאורה חד משממעית לפיה אם הרופא מאמין במה שנחשב כשטות בעיני, עלי לזרוק אותו לכלבים ולחפש רופא אחר. לדעתי, אגב, הבחירה דוקא ב'אמונה באסטרולוגיה' קצת לא ברורה - במה הוא מאמין? שהחודש בשנה בו נולדת משפיע לך על האופי? מעבר לזה שאפשר לחשוב על סיבות סבירות לחלוטין למה מי שנולד בחורף יהיה בעל אופי שונה ממי שנולד בקיץ (הי פריקונומיקס, זה גם מה שהם אומרים), מה אכפת לי בכלל מה דעתו של הרופא שלי על האופי שלי? הוא רופא, לא פסיכולוג. בעצם, הטיעון הזה אפילו מחזק את הפגיעה הרפואית הפוטנציאלית של רופא דתי או כזה שלא מאמין באבולוציה - כי לשניהם יכולה להיות השפעה ישירה על מקצועיותו של הרופא (לגבי דתי כמו דוגמת התפילות שהזכרתי, ולגבי אבולוציה, זה מאד יפגע ביכולת שלו לאבחן בעיות גנטיות אם הוא לא מאמין בהן). בעוד אמונה בדברים שמשפיעים, למיעוט הבנתי באסטרולוגיה, על האופי שלך, פחות רלבנטית בהרבה לשיקול דעתו הרפואית, הבחירה באמונה בעולם שטוח למשל, נשמעת לי יותר חד משמעית במקרה הזה. ואולי דוקא בגלל זה, טוב שנבחרה דוקא אסטרולוגיה, בעצם. |
|
||||
|
||||
אולי הוא מאמין שההשפעה של טיפולים מסוימים משתנה לפי מיקומם היחסי של גרמי השמים בזמן הטיפול (או במועד הייצור של התרופה) או שההתאמה שלהם למטופל תלויה במיקומם של גרמי השמים במועד הלידה של המטופל? שתי האפשרויות נראות לי בעייתיות. |
|
||||
|
||||
אולי, ואז הוא בעייתי, ואולי לא. שתיהן נראות לי מאד far fetch ולא באמת סבירות, קצת תופרות את הפתרון סביב השאלה. |
|
||||
|
||||
אם לא, אז מה המשמעות לכך שהוא “מאמין באסטרולוגיה”? |
|
||||
|
||||
בדיוק כמו המשמעות של רופא ש'מאמין באלוהים' אבל לא ממליץ לך על תפילות בתור תרופה לסרטן. |
|
||||
|
||||
אני לא חושב שרופאים דתיים ממליצים להתפלל במקום לקבל טיפול שגרתי ואני לא חושב שלהלכה היהודית יש מה לומר על מינון, תזמון וסוג הטיפול. אני לא בטוח שזה נכון לגבי אסטרולוגיה. |
|
||||
|
||||
זו בדיוק הנקודה שלי - שהם לא מערבים את האמונה עם שיקוליהם המקצועיים. אם גם חובב האסטרולוגיה בזמנו הפנוי ינהג כך, מה הבעייה? |
|
||||
|
||||
עומר ענה לך בקיצור ואני אנסה לא להאריך מדי: הבעיה שלי איננה נעוצה בכך שהרופא האסטרולוג יושפע באופן לא מודע מאמונותיו (על השפעה בכוונה תחילה אני לא מדבר כלל כי ההנחה היא שאני מאמין לו), אלא במה שאני יכול ללמוד עליו דרך אמונותיו. רופא דתי הוא בד"כ מישהו שכבר מגיל אפס הנחילו לו כמה אקסיומות משונות, ובמקביל לימדו אותו איך ליישב אותן עם העולם המודרני במקומות שמתגלית אי התאמה. דווקא קיומן של אי התאמות לא מעטות, התפתחה מתודולוגיה של הפרדה בין התחום המדעי לתחום הדתי, וזה מאפשר לאנשים דתיים רבים לאחוז את המקל שני קצותיו: היה יהודי בבית הכנסת ומדען באוניברסיטה. זה מתאפשר בגלל שהדת מכילה בתוכה הרבה יותר מאשר תיאוריות פסאודו מדעיות ומיתוסים היסטוריים, ובזכות הרבה שעות של טחינת מים ע"י אנשים מאמינים וחכמים שלמדו איך בעזרת פרשנות יצירתית אפילו "שמש בגבעון דום" יכול לחיות בשלום עם קופרניקוס. אנשים דתיים מלומדים רבים אומרים בפירוש שהם אינם מקבלים את סיפורי התורה כאמת היסטורית אלא כאלגוריה, או כהסבר לנועד לשכנע את הקהל של אותם ימים בהתאם להבנתו של אותו קהל או בכל דרך אחרת שמאפשרת להם להפריד בין התחומים כדברי סטיבן גולד למשל. כך אנחנו מקבלים הסברים כמו "כל יום בסיפור הבריאה הוא כמה מיליוני שנה" או שהאבולוציה היא הכלי בו השי"ת מבצע את תוכניותיו הקוסמיות וכד'. * אסטרולוגיה (הומיאופתיה לא שונה ממנה בעניין זה) כל כולה אינה אלא תיאוריה פסאודו מדעית ואם אתה מנסה לפרשן אותה בכלים אסטרונומיים או סטטיסטיים לא נשאר ממנה אפילו אבק אינטר-גלקטי דק. * במרבית המקרים המאמין הגיע אליה בכוחות עצמו, לא דרך שטיפת המוח שקיבל בבית בגיל הרך בו השקפת העולם מתעצבת ומופנמת והופכת להיות חלק אינהרנטי מהאישיות. * הדת זוכה להתייחסות חיובית מצד רבים מאד בחברה, מה שאומר שגם רופא חוזר בתשובה, שלא נהנה מהגנת הסעיף הקודם, לא נפסל אצלי מיידית (אבל אם אצטרך לבחור בין שני רופאים שכל מה שאני יודע עליהם הוא שאחד מהם הוא חוזר בתשובה אפנה לרופא השני1); אני מוכן לתת לו להנות מהספק שהוא "מצא" את הדת בגלל אותם חלקים שאינם קשורים למתודה המדעית, וגם לא היה צריך לשלם מחיר חברתי גבוה בגלל בחירתו - להיפך, בקרב חלקים ניכרים מהציבור הוא מקבל מדליה קטנה. אסטרולוג לא נהנה מהמעמד הזה כך שאמונותיו שלו היו חייבות לבעור בעצמותיו כדי שייצא איתן מהארון. אני לא יודע בדיוק מה זה אומר עליו, אבל זה מריח מספיק גרוע כדי שלא אניח דווקא בידיו את המפתחות לבריאות שלי. * נסיון אישי: פגשתי בחיי כמה וכמה אנשים דתיים שאפשר לקרוא להם רציונליים בכל שטחי החיים מלבד הדת - כמה מהם נהגו אפילו לכתוב באייל - אבל לא נפגשתי באף אסטרולוג כזה (נכון שלא פגשתי הרבה פנים אל פנים אבל יצא לי להכיר כמה וירטואלית). ______________ 1- הסדר הוא: 1. רופא חילוני. 2. רופא דתי מהבית. 3. רופא חוזר בתשובה. 4. רופא חוזר בתשובה שחי בארץ חילונית (צ'כיה למשל) 5. רופא שהוא גם הומיאופט. |
|
||||
|
||||
אנשים מאמינים באלוהים גם מהרבה סיבות ובהרבה מובנים שלא עומדים בסתירה לרציונאליות ולמדע. אני לא חושב שנתקלתי באף אחד שמאמין באסטרולוגיה ואפשר לומר את זה עליו. אולי יש כאלה, אבל אני מתאר לעצמי שהם לא טיפוסיים ולא עליהם חשבו עורכי הסקר ומרבית המשיבים. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |