בתשובה לשוקי שמאל, 09/01/20 22:32
הם לא השאירו לי דבר 712574
ז. פינקלשטיין בכלל טוען שקיאפה שייכת לממלכה ישראלית צפונית (שאולי יש לקיומה הד בסיפורי שאול).

בכל מקרה, לא לגמרי ברור לי שבאתרים שראליים (צפוניים או דרומיים) מאותה תקופה אין פסילים פגאניים? מהם בדיוק? היו ביהודה לא מעט מהם.

ז. לא ברור לי בדיוק למה אתה מתכוון. בימי החשמונאים מי ששכנו בעבר הירדן המזרחי היו הנבטים ולא האדומים. האדומים נדחקו עם חורבן ממלכתם על ידי הבבלים לדרום יהודה.
הם לא השאירו לי דבר 712589
ז.1. בודאי שהיו פסילים באתרים ישראליים ויהודאים לפני ואחרי המאה ה-‏10 וגם בסיפורי התנ"ך. בספר של גרפינקל על חרבת קייאפה מצויין במפורש שבשכבה מתקופת הברזל לא נמצאו פסילים כלל, למרות שנמצאו לפחות 2 מקומות פולחניים באתר. אני חושב שזה גם לא המקרה היחיד. זו תופעה מובהקת הדורשת הסבר. יש המסבירים שהפסילים היו עשויים מתכת יקרה ולכן לא נגנזו ולא הושחתו ולכן לא שרדו ארכיאולוגית. באתר של קייאפה יתכן שהתושבים התפנו ו"ניקו" את האתר. אני חושב שההסברים קצת מאולצים. נכון שאיקונוקלסטיקה מובנת יותר בדתות מונותאיסטיות, אבל היא תיתכן גם בדתות פוליתאיסטיות. למה לפסול את הסיפור המקראי המספר על תנועה דתית יהודית איקונוקלסטית קולנית בימי בית ראשון שהתקיימה בתוך סביבה דומיננטית איקונופילית?
ז.2. אתה צודק לגמרי. הפכתי את היוצרות. בכל אופן, אני חושב שהקשר בין מפעל הכרייה בתמנע לבין ממלכת אדום ההיסטורית אינו ברור וכמו כן אני לא משוכנע שאפשר להאמין לתיאור המקראי המצייר את האדומים כיותר נוודים מן הכנענים האחרים (מואבים, עמונים, אמורים צורים וצידונים). לדעתי ההסבר היותר משכנע הוא עדיין מפעל כרייה מצרי בחסותם/הגנתם של שליטים מקומיים.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים