|
לא ברור לי. האם אתה טוען ש(א)טכנית אזרחים לא יכולים לשנות את החוקה של מדינתם או ש(ב)לא ראוי שאזרחים ישנו את החוקה של מדינתם? אם זה א - ברור שזה לא נכון, אחרי הכל, כל הדמוקרטיות החוקתיות שקיימות יותר משלושים שנה שינו את חוקתם, ולרוב יותר מפעם אחת. ישראל, למשל, חוקקה את חוק הלאום (שכזכור, אתה הבאת כהוכחה למהות קיומה של המדינה) עשורים אחרי שהמדינה הוקמה, וישראל לא יוצאת דופן, ארה"ב, צרפת, בריטניה, בלגיה, שבדיה, אוסטרליה, ניו זילנד, קנדה, כולן באותה סירה. אם זה ב - למה? האם זה נכון גם למדינה עם חוקה מחורבנת? האם, למשל, לא ראוי היה לדה-קלרק לבטל את האפרטהייד?
באופן כללי, אני חושב שאפשר להבדיל בין שתי מערכות מוסר, מערכת מוסר חילונית ומערכת מוסר דתית. במערכת מוסר דתית1, מקור הכללים המוסריים הוא מכתבי קודש (לכך התייחסתי כששאלתי על "סיני", ונראה לי שהשאלה לא הובנה, לכן אני מפרט) שניתנו על ידי אל כל יכול ויודע הכל, במערכת כזאת האדם לא אמור לשאול למה משהו הוא מוסרי או למה הוא לא מוסרי, במערכת כזאת יש, לרוב, אנשים שרואים את עצמם כנציגי האל עלי אדמות, והם אלה שאומרים לבני האדם למה בעצם התכוון האל בכתבי הקודש שלו (ולפעמים זה יוצא להם הפוך ממה שכתוב באמת). זה מה שקיים היום באיראן. במערכת מוסר חילונית מקור הכללים המוסריים הוא באדם, הוא צריך לשאול כל יום וכל הזמן מה ראוי לעשות, הוא אמור לפקפק בכל מה שנאמר לו, הוא אמור להגיע למסקנות על מעשה המוסרי לבד, במערכת כזאת אין רבנים (או נציגים אחרים של האל עלי אדמות) ולכל אדם יש אחריות למעשיו. דמוקרטיה קיימת רק במערכת מוסר חילונית. ברגע שישראל הגדירה את עצמה כדמוקרטיה היא אמרה שהיא לא תרשה לאף אחד אחר לקחת מהאזרחים את זכותם לקבוע את עתידם ואת התנהגות מדינתם. זאת הרי ההגדה של דמוקרטיה (ריבונות הציבור, להבדיל מריבונות האל או המלך).
אתה יכול לרצות לשנות את אופיה של ישראל לתיאוקרטיה, אבל: 1. זה שינוי באופיה של המדינה. אתה לא יכול לרצות לשנות את אופיה של המדינה וגם לטעון כנגד הרצון של אחרים לשנות את אופיה של המדינה. 2. בשביל לשכנע אותי (ואת שאר האזרחים), אתה צריך להסביר לי איך, בדיוק, התיאוקרטיה שאתה רוצה להקים תשרת את רצון האל. בשביל זה תצטרך לשכנע אותי שקיים אל, שזה האל הספציפי הזה, ושהדרישות שלו הן מוסריות (אני חילוני, ולכן אני צריך להשתכנע שמה שהאל רוצה הוא באמת מוסרי). אני בספק ביכולת שלך להצליח בכך. 3. למצוא דרך לקיים את מועצת הרבנים באופן שבאמת תייצג את רצון האל הזה על פני האדמה.
כן, באיראן הייתה הפיכה משום שאיראן מעולם לא הייתה דמוקרטיה. אין צורך לעשות דבר דמוה בישראל משום שבישראל הכנסת שנבחרת על ידי האזרחים יכולה לשנות את החוקה (וכמו שראינו, ולא ברור לי למה אתה מתעלם מזה למרות שהזכרתי את זה כבר חמש עשרה פעמים, הם עשו את זה בחוק שאתה ציטטת).
1 - ויש להבהיר שזאת לא מערכת מוסר שמאפיינת בהכרח אנשים דתיים, יש דתיים בעלי מערכת מוסר חילונית ויש חילוניים בעלי מערכת מוסר דתית.
|
|