|
||||
|
||||
לצערי, אכן עלתה בי תחושת סלידה וקבס נוכח הודעתך, לא מפניך אישית, חלילה, אלא מפני דעותיך. הייתי מעוניין לקבל מספר הבהרות והרחבות בנושאים עליהם כתבת. למען הסר ספק אין בכוונתי להקניט או להכנס לעימות מילולי, שאלותי נובעות מסקרנות אינטלקטואלית גרידא (ונקווה שגורלי ישפר מזה של החתול). ראשית, מדוע הציונות היא תנועה גזענית ומתנשאת? האם ההכרה בנחיצותה של הציונות נובעת אך ורק מזהותך שהגדרת כיהודיה וישראלית ולא מהכרה מוסרית צרופה וטהורה? לשון אחר, האם היית מכירה בנחיצותה של הציונות לו היית נולדת למשפחה בערב הסעודית, למשל? כיצד העובדה שישראל היא ביתך תורמת להכרה זאת? נניח והיית מתגוררת בארצות הברית אולם עדיין מחזיקה בזהות יהודית וישראלית, האם עמדתך בנוגע לתנועה הציונית הייתה משתנה? ואם כן, כיצד? (בהנחה שהתכוונת לבית במובן הפיזי-גאוגרפי של המילה, אם כיוונת לפירוש הרוחני ניתן לצרף זאת לזהות הישראלית). מדוע את סבורה שהקומוניזם הוא רעיון יפהפה? הרי הוא רומס ברגל רמה את עקרון החרות, מתכחש לאינדבדואליזם וכבוד האדם, ורואה בזה האחרון מעין כלי שרת ביד המהפכה האנטי-בורגנית ולא יצור תבוני ואוטונומי. למעשה, מישור הפעולה של הקומוניזם הוא לעולם הקולקטיב, או הפרולטריון - הקבוצה המעמדית, ולא היחיד החושב. הקריאה לפועלי העולם להתאחד מעידה על כך, שכן היא מופנית להמונים העמלים ולא לפועל כיחיד. קשה להתעלם מההשוואה בין הטוטאליות של הקומוניזם לזו של הדת, המדברת על אפסיות האדם מול גדולת האל ואילו ב"דת" הקומוניסטית מתבטאת קטנות האדם מול גדולת המפלגה/קיבוץ/מעמד. על כן, איני מהסס לטעון שהקומוניזם הוא רעיון מכוער בבסיסו, ללא קשר לדרך ביצועו. האם בעקבות המשכורות הדיפרנציאליות תעזבי את הקיבוץ? שכן במצב חדש ובלתי מוסרי (להשקפתך) זה כבר לא יתקיימו אותם אידאלים שבגינם בחרת לחיות שם. רגישותך לסבלם של מחוסרי הדיור אכן מעוררת הערכה רבה, אלא שאני חושש מכך שהיא נובעת לא מערך כבוד האדם, אלא מערך השוויון (בו איני מאמין). האם חששות אלו מוצדקים? |
|
||||
|
||||
בית"רי יקר ראשית, אני מכבדת ומעריכה אותך על עצם העובדה שיש לך דעות פוליטיות ואידאולוגיה בימים אלה, בהם האסקפיזם והנהנתנות האישית והמושג כל איש לביתו שולטים. וזאת לאחר שאני רואה חובה לציין כי אני מתנגדת בכל נימי נפשי לדברים שאתה דוגל בהם: שתי גדות לירדן, למות או לכבוש את ההר, ההדר המפורסם וגו'. אשר לציונות (מוזר שלא התייחסת לאורגיה, שהיתה הנושא הראשון והכי כיפי ומזכירה לי את ימי פומפיי העליזים והאחרונים, כמה מתאים), כן הציונות היא תנועה גזענית כיוון שהיא מתייחסת לעם היהודי בלבד, רואה את ארץ (שים לב, ארץ, לא מדינה) ישראל כרכוש בלעדי של העם היהודי ללא התייחסות לאנשים שאיכלסו מקום זה לאורך אלפי שנים, נותנת לגיטימציה לגזילת אדמות מאנשים שמשפחותיהם עיבדו אותן לאורך דורות ועוד. מתנשאת כיוון שעצם המושג 'עם בחירה' שמגיעות לו זכויות על חשבון גויים אחרים והמושג 'מה שטוב ליהודים' הם מתנשאים מעצם טיבם. אני מקבלת את הציונות כברירת מחדל כיוון שאני בת לאנשים שהוגדרו כתת אדם על ידי תנועה גזענית אחרת, איבדו את עולמם ואת כל היקר להם, ובחרו במדינת ישראל (האופציה האמריקאית היתה פתוחה להם, כולל כרטיסים) כמקום היחיד בו יכולים יהודים לחיות ולשמר את הייחוד שלהם. מתוקף נסיבות חיי ואופי העבודה שלי אני נמצאת רבות בחו"ל, החל מאירופה וארה"ב דרך אמריקה הצפונית והדרומית וכלה במזרח הרחוק על תרבויותיו השונות. לא אחת הוצע לי לעבוד ולהתגורר במקומות אחרים, כולל הצעה נוכחית שיש לי לעבור לבוסטון ולנהל משם את הפצת המיכשור הרפואי שלנו בארה"ב וקנדה. אני בוחרת במודע להישאר פה, כי זה המקום האמיתי שלי. מאחורי נמצאים דורות של יהודים שאני מרגישה את עצמי מחוייבת אליהם. הבן, איני מאמינה באלוהי היהודים, שאני רואה בו אל קטנוני, נוקם ונוטר ואפילו מתעלל בעם בחירתו. אני *כן* מרגישה מחוייבת למורשת היהודית ורואה בעצם קיומי חובה לשמר דורות קודמים שלא זכו לחיות בתנאי חרות (סליחה על המילה הטעונה מבחינתך) יחסית. Having said that, הציונות היא תנועה ההולכת ומסתאבת. אנו שולטים בעם אחר ומסגלים לעצמנו תכונות מגונות שונות שאין טעם לפרטן בתגובה זו, כיוון שכבר דנו בהן רבות באייל. כבר מזמן חדלתי להתגאות בהיותי ישראלית, למרבה הצער. ואשר לקומוניזם, הקומוניזם הטהור בהחלט מכבד את האדם כפרט. עקרון השוויוניות אינו מוריד כהוא זה מערך האדם הפרטי. הוא פשוט דואג לאי רמיסת החלשים ע"י הפרטים החזקים יותר בחברה. כולנו עברנו בנעורינו את תקופת איין ראנד שמטיפה לאגואיזם הטהור. בעיני הסיסמה מכל אחד כפי יכולתו, לכל אחד לפי צרכיו מסמלת את היפה והאנושי בקומוניזם. גם הסולידריות הבינלאומית של אדם באשר הוא אדם היא ערך נפלא כשלעצמו. איך זה מיושם בשטח, או, זה כבר סיפור אחר לגמרי. הצדדים הקטנוניים באופי האדם, הפרזיטיות, ניצול המערכת לקידום אישי לא צודק ולשחיתות, כל אלה מהווים רעה חולה שכנראה לעולם לא תיתן להגשים את הרעיונות היפים האלה כפי שהותוו, למרבה הצער. ולשאלתך האם אני שוקלת לעזוב את הקיבוץ לאחר ביצוע ההפרטה המלאה, התשובה היא כן. למרות שיש לי ג'וב נפלא שאני מאוד אוהבת, אני בהחלט שוקלת לעזוב את הקיבוץ הנוכחי שלי (תק"ם) שאליו הגעתי בעקבות בעלי לשעבר שהוא בן משק, ולחזור לקיבוץ המקורי שלי (שמו"ץ) שעדיין דוגל בערכי השיתוף הלכה למעשה. ולשאלתך האחרונה, כבוד האדם ושוויון האדם הם בעיני היינו הך. מקווה שלא שיעממתי אותך ושלא עלה בך יותר מדי קבס בעת קריאת תגובה ארוכה זו. |
|
||||
|
||||
"הציונות היא תנועה גזענית כיוון שהיא מתייחסת לעם היהודי בלבד, רואה את ארץ (שים לב, ארץ, לא מדינה) ישראל כרכוש בלעדי של העם היהודי..." הציונות הדתית משיחית, אולי... אבל בטח לא הציונות הפרגמטית אשר מקורה בהרצל, בן גוריון וחברים טובים אחרים. הציונות היא *לא* גזענית. עיוותים של הציונות הם אכן גזענות צרופה, במקרים אחדים. בעידן פוסט-ציוני זה, כאשר הציונות נמוגה, המוטציות של הציונות בולטות יותר לעין ולכן מתבלבלים בינן לבין הציונות עצמה. זה כמובן לא סותר אפילו בזילצ' את העובדה שאורגיה אכן יכולה להיות דבר כיפי ומהנה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |