|
||||
|
||||
אני ממשיך להחזיק בדעתי ששילוב החרדים בחברה הוא בראש ובראשונה לטובתם של החרדים עצמם (אם משקלם באמת יהיה 20% מהאוכלוסיה בעוד כעשרים שנה, כפי שדרוקר טוען, ברור שהקצבאות לא תוכלנה להמשיך לפרנס את כולם, כי החילוני היחיד שעוד לא יברח מכאן יכרע תחת העומס), והרעיון כאילו הם עושים טובה למישהו כשהם מגיעים למוסדות להשכלה גבוהה מעיד רק על הצלחתם לבלבל אותנו. ולפיכך אפשר, וצריך, לקבוע את הכללים לשילוב כך שהפגיעה בעקרונות הליברליים, אליהם הגענו בדי הרבה עמל ויזע, תהיה מינימלית. האם אנחנו צועדים לעתיד בו במקומות העבודה תהיה הפרדה מגדרית? האם עו"ד חרדי יוכל לסרב להופיע בפני שופטת, או כשהעו"ד של הצד השני לובשת מכנסיים ומרפקיה חשופים, ר"ל? אם לא, מה הטעם לקיים הפרדה מגדרית במוסדות שאמורים להכשיר לעבודה? בעניין הזה אני מסכים עם נתניהו: את המלחמה הזאת כדאי לנהל מוקדם ככל האפשר, כיוון שהזמן פועל לטובת אלה שמתרבים מהר. |
|
||||
|
||||
"ברור שהקצבאות לא תוכלנה להמשיך לפרנס את כולם, כי החילוני היחיד שעוד לא יברח מכאן יכרע תחת העומס" לא ברור בכלל. ישראל נמצאת היום איפהשהו במרכז בין אריתריאה לארה"ב 1, מהרבה מאוד בחינות. ז"א שהקטרים של המשק הישראלי חזקים מספיק כדי לסחוב את החלקים החלשים ולספק תוצאה בינונית וסבירה. אני לא רואה שוב סיבה שהמצב הזה, ברמה העקרונית, לא יהיה בר-קיימא לאורך זמן רב מאוד, בעיקר אם החלשים יתחזקו טיפה (כבר היום כ- 60% מהאוכלוסיה החרדית עובדת למחייתה) כך שהתוצאה הסופית תיוותר סבירה ברמה הכלכלית. |
|
||||
|
||||
ככל שיותר חרדים יעבדו, מגמת ההשתלבות עם החברה החיצונית והפתיחות יתחזקו. אבל אם לאורך זמן תישאר חברה מסוגרת שממשיכה לקדש גם בפועל את ערך אי העבודה ומסתמכת על התמיכה הכלכלית של שאר המגזרים העובדים, לא ברור עד כמה שאר המגזרים יוכלו לסבול את זה. ולעוד תהיה שהעלה השוטה במקום אחר: אין לי התנגדות מאוד עקרונית שעל שלט של ראשות שמורות הטבע יופיע בס״ד. יש לי התנגדות עקרונית להשפעה מהותית יותר על תוכנו של השלט. |
|
||||
|
||||
מדוע אתה חושב שהבס"ד איננו חלק מתוכנן המהותי של השלט? |
|
||||
|
||||
הוא לא מהותי לי. מדובר רק על כמה סימנים. הוא יכול להיות מהותי אם (לדוגמה) כתיבת בס״ד על שלט מתנגשת עם תוכן כלשהו. אני לא מאוד אוהב את הרעיון הזה, אבל מבחינתי זה משהו שעליו לא מפריע לי יותר מדי להתפשר (שוב: להבדיל משינויים מהותיים בתוכן השלט). |
|
||||
|
||||
לטעמי הוא מהותי ועוד איך. סיבה אחת שאני יכול לחשוב עליה בצורה מיידית היא שכוחו של השלט הוא בסמכות הריבונית של מדינה שאין דבר מעליו, לצידו, או מתחתיו. |
|
||||
|
||||
עוד לא התחיל המיקוח וכבר אתה מוכן להתפשר? הרבה יותר קשה לנצח יריב עקשן ואלים. זה למה החרדים זוכים להישגים במרחב הציבורי - חוסר מוכנות להתפשר ואלימות פיסית/מילולית או איום בה. |
|
||||
|
||||
זאת לא ממש פשרה, כי ניתן לקרוא זאת גם כ''בלי סיעתא דשמייא''. |
|
||||
|
||||
או ''בסיעתא דפסטה'' |
|
||||
|
||||
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |