|
||||
|
||||
"איך הגעת למסקנה שאני נגד סנקציות חברתיות לבעלי דיעות לא לגיטימיות?" אם אתה בעד או נגד זה לא משנה. אני מנסה להבין מה ההשפעה של ההגדרה שלך למושג "דעה לא לגיטימית" לגבי המציאות. טענת שההשפעה היא ש"דעה לא לגיטימית" גוררת חרם, אבל אחרי שראינו שזה לא נכון (ז"א: "דעה לא לגיטימית" יכולה לגרור חרם, אבל יכולה גם לגרור אי חרם, וגם דעה "לגיטימית" יכולה לגרור חרם) חוזרת ונשאלת השאלה מה זה משנה לגבי המציאות. אחרי הכל, כמו שאני חושב שראינו, על מנת לדעת אם דעה היא "לגיטימית" או לא אני צריך לשאול אותך (לגבי כל דעה ספציפית) וגם אחרי שענית לי, לא הוספת לי שום מידע חדש, אני לא יודע למה מועילה ההגדרה של המושג הזה. שימוש במושג שקיים בעולמך הפנימי בלבד הוא מושג לא באמת עוזר לתקשורת בין אישית, ועל אחת כמה וכמה כשלמושג שאתה משתמש בו יש מובן מקובל שונה מאד מאיך שאתה משתמש בו. "...אם היא ממשיכה כ״כ להציק לך אתה מוזמן פשוט להתעלם ממנה ולקרוא את שאר התגובות שלי..." זה בדיוק מה שאני לא רוצה לעשות. לא כל זמן שאתה עומד מאחוריה ומתעקש לא לנסח אותה מחדש. "...שתיהן דיעות לגיטימיות או לא-לגיטימיות" רגע אחד, אנטיציוני יכולה להיות דעה לגיטימית? כואבת לי המפרקת רק מלנסות לעקוב אחריך. "...תלוי באופן הביצוע" ואני חשבתי שהתכנסנו על מנת לשפוט דעות (שמעצם היותן דעות הן לא קשורות לביצוע). "אתה חושב שאכפת לי מה אישקש [או אותה או כל משתמש אחר באייל] חושב עלי?" לפי איך שאתה כותב, חד משמעית כן. אם זה לא נכון אולי כדאי (מציע בפעם השלישית) לשקול סגנון אחר. "...- וזו בדיוק הטענה שלי, אתה זה שטענת שאני ״לא מרשה״ לאחרים לחשוב מה שבא להם" מה?! כתבת: "אולי הייתי מרשה לכל אחד לחשוב מה שבא לו". בסך הכל העתקתי והדבקתי. יש לי כאן שתי בעיות, הראשונה היא שאתה לוקח מילה עברית שיש לה פירוש חד משמעי (לגיטימי, מרשה, נאצי, אנטיציוני...) ומשתמש בה במובן שונה לגמרי מהפירוש המקובל שלה, במובן שהוא פרטי שלך ושאף אחד אחר לא יכול להבין אותו בלי הוספת מילון צמוד (ומתברר שגם עם מילון צמוד זה לא תמיד עוזר) והשניה היא שאחרי זה, כשאני מנסה להגיד לך בעדינות שזה לא השימוש המקובל, במקום לנסח מחדש את מה שרצית להגיד בעזרת מילים בעברית, אתה מתעקש לא לנסח את מה שרצית להגיד מחדש. אם אנחנו מסכימים שאת הצירוף "לא מרשה" אי אפשר לפרש כ"מקטלג את הדעה בעולמי הפנימי במיקום מסויים", אז אני חושב שברור שהתגובה שלך ראויה לניסוח מחדש בלי ה"מרשה" (ואותו עקרון חל לגבי כל אחד מהמשפטים האחרים שלה, שכולם צריכים פירוש מילונאי משלהם). "כל עוד הוא ממשיך להפיץ את העניין הזה - בוודאי שלא.... ברגע שהוא יפסיק - בהחלט" לא בטוח שענית לשאלות שלי, אם כן, לא הבנתי את התשובה. לצורך העניין בו נגדיר "פדופיל" כמי שמחזיק אתר ברשת בוא הוא כותב שהוא תומך בביטול "גיל ההסכמה" בחוק הפלילי, "תומך מדינת הלכה" כמי שמחזיק אתר ברשת בוא הוא כותב שהוא תומך בחוק שיאסור על עבודה בשבת, "אנטיציוני" כמי שמחזיק אתר ברשת בוא הוא כותב שהוא תומך בביטול חוק השבות. נראה לי הגדרה פשוטה וסימטרית. "...איפה ראית או איך הבנת שאני בעד חיבוק לתומכי מדינת הלכה?" מבחינת הדיון הזה, אי חרם הוא חיבוק. לא ראיתי שום קריאה להחרמת תומכי מדינת הלכה עד רעב (ומעניין שפתאום כשהם נכנסו לדיון גילינו שאנטיציונות יכולה להיות לפעמים לגיטימית... מקרה?). "...הנה דג מלוח שאני מוציא מהדיון, כדי לא להעמיס. אם תרצה, אפשר לחזור אליו מאוחר יותר..." אתה מתלוצץ? זאת נקודה עקרונית למדי, ואני שואל את אותה שאלה כבר עשרים תגובות (לרוב פעמיים או שלוש באותה תגובה) ומשום מה אתה תמיד מתחמק, אני באמת רוצה לדעת אם החרם שלך נובע מסיבות טקטיות, מסיבות רגשיות, מסיבות עקרוניות או מסיבות אחרות. כל פעם אתה משתמש בנימוק אחר וכשאני מראה לך שהוא לא מתקיים אתה עובר לנימוק אחר. "...אני חושב שהשוואות, גם אם הן לא אחד לאחד, יכולות לעזור להבהיר נקודה מסוימת בצורה טובה..." אני בעד השוואות. הנקודה היתה שאם ההשוואה הטובה ביותר שאתה יכול למצוא היא לנאצים ולאנסי תינוקות, אז ככלי רטורי ההשוואה שלך חסרת ערך. ויותר מזה, עם זה כל מה שאתה מצליח למצוא, הייתי אומר שהטיעון שלך די חלש. השוואה לנאצים היא כמו קללה או צעקה, ובדיוק כמותן אין לה תועלת בדיאלוג ונשמעת כמו חנופה. אם, כמו שאתה אומר, אתה לא רוצה להתחנף לאנשיהקש, הייתי מציע לך להמנע מסגנון כזה. " הלכתי לחבק תומכי מדינת הלכה [עם אישקש]. תיכף אשוב." שלוש פעמים שאלתי אותך את אותה שאלה, שלוש פעמים התחמקת (באותה תגובה). אתה אולי רואה את עצמך כבן אדם ישיר, אבל אתה מתנסח כמו פוליטיקאי. |
|
||||
|
||||
׳צטער על העיכוב. ""דעה לא לגיטימית" יכולה לגרור חרם, אבל יכולה גם לגרור אי חרם," - מזל טוב, חזרת על האמירה הזו 3 פעמים, ואפילו ברצף! בזה הרגע היא הפכה לאמת! "רגע אחד, אנטיציוני יכולה להיות דעה לגיטימית?״ - לא, כדאי לקרוא את המשפט שציטטת עד הסוף. " ואני חשבתי שהתכנסנו על מנת לשפוט דעות (שמעצם היותן דעות הן לא קשורות לביצוע)." - אם זה לא היה ברור עד כה: דיעות שהן להן שום השלכה מעשית, ולכן לא קשורות לביצוע [=״אני אוהב ריח של דלק״] הן תמיד לגיטימיות. רק דיעות ש״קוראות״ לביצוע של מעשה מסוים [=שינוי ערך בסיסי] יכולות להיות דיעות לא לגיטימיות. " לפי איך שאתה כותב, חד משמעית כן. אם זה לא נכון אולי כדאי (מציע בפעם השלישית) לשקול סגנון אחר." - תודה על ההצעה, אבל כמו שזה נראה כרגע, אתה היחיד שיש לו בעיה עם הסגנון שלי. אני מציע לך לשקול את תהליך הסקת המסקנות שלך. "לא כל זמן שאתה עומד מאחוריה ומתעקש לא לנסח אותה מחדש" / "אז אני חושב שברור שהתגובה שלך ראויה לניסוח מחדש" - תסביר לי מה הקטע הזה עם ״ניסוח מחדש״? באמת יהיה לך יותר קל אם אני אקח ציטוט שכתבתי בעבר, ואכתוב אותו שוב, מאשר אם אני פשוט אסביר אותו [שוב, ושוב, ושוב]? אני מעדיף להסביר, אבל אם זה באמת כ״כ מקשה עליך ולא מאפשר לנו להתקדם בדיון, אני אנסח את המשפט מחדש [but ill do it under protest]. "לא בטוח שענית לשאלות שלי," - הדוגמא של הפדופיל שהבאת היא לא לגיטימית לדעתי, אבל היא קצת יותר מורכבת ואפורה, וזה לא כזה ברור. אם הוא היה רוצה להוריד את גיל ההסכמה ל13, נניח, ולא לבטל אותו לגמרי, זו הייתה דיעה לגיטימית. בגלל שזה פחות חשוב, אין טעם לדון בו.. בנוגע לשני החבר׳ה האחרים, אני אצטט את חבר של אישקש שכתב כמה וכמה פעמים בתגובות פה ש ״קצת״ חוקים של מדינת הלכה, זה לא מנוגד. מנוגד זה בדיוק זה - מנוגד. 180. הפוך לגמרי . ולכן ביטול חוק השבות זה לא מנוגד [ולא בהכרח אנטיציוני], וחוק שאוסר על עבודה בשבת הוא לא ״הלכיסטי״ [יש מילה אחרת?], ולכן הוא לא מנוגד, ובשורה בתחתונה - שתיהן דיעות לגיטימיות. "...ומעניין שפתאום כשהם נכנסו לדיון גילינו שאנטיציונות יכולה להיות לפעמים לגיטימית" - הסברתי את עצמי מספר פעמים, אם אתה רוצה להמשיך להתעלם ממה שאני כותב, אני לא אחראי על התוצאות. מה שכתבת הוא פשוט לא נכון. "אני באמת רוצה לדעת אם החרם שלך נובע מסיבות טקטיות, מסיבות רגשיות" - עניתי תשובה כללית - יש לי איזשהו עקרון שאני מאמין שהוא נכון [גם טקטית וגם ערכית] לי באופן אישי [ערכית], וגם לחברה בכללותה [בעיקר טקטית]. יכול להיות שזה גם רגשי, אבל זה כבר לא רלוונטי לעקרון, זה רלוונטי אלי באופן אישי. אני מעדיף לשים את הנושא הזה בצד כרגע, כי מצד אחד אתה ממשיך לטעון שאתה לא מבין את העקרון שלי, ומצד שני אתה רוצה לתקוף אותו ולטעון שהוא לא באמת עובד במציאות. ההגיון שלי אומר שאין טעם לתקוף משהו שאתה לא מבין. אחרי שאני אצליח סוף סוף להסביר אותו - אפשר יהיה להתקדם. " שלוש פעמים התחמקת (באותה תגובה). אתה אולי רואה את עצמך כבן אדם ישיר, אבל אתה מתנסח כמו פוליטיקאי" - למה לא עניתי לשאלה שלך? ראה תגובה ראשונה בהודעה זו. |
|
||||
|
||||
" מזל טוב, חזרת על האמירה הזו 3 פעמים, ואפילו ברצף! בזה הרגע היא הפכה לאמת!" לא, היא הפכה להיות אמת ברגע שכתבת אותה, והיא תשאר כזאת כל זמן שלא תשנה את דעתך. "כדאי לקרוא את המשפט שציטטת עד הסוף" - ממהתחלה עד הסוף: "שתיהן דיעות לגיטימיות או לא-לגיטימיות, תלוי באופן הביצוע" אם תפוח יכול להיות ירוק או אדום תלוי באופן גידולו אז קיימים (לפחות בתיאוריה) תפוחים אדומים ותפוח הוא לא קטגורית ירוק. זה לוגיקה פשוטה. אולי לא התכוונת לכתוב את זה, אבל זה מה שכתבת. "דיעות שהן להן שום השלכה מעשית, ולכן לא קשורות לביצוע [=״אני אוהב ריח של דלק״] הן תמיד לגיטימיות." אבל אתה דיברת על הדרך שבא מי שמאמין בדעה רוצה לבצע אותה ולא על ההשלכות על המציאות של הטקטיקה אותה הוא בוחר למימוש דעתו. "כמו שזה נראה כרגע, אתה היחיד שיש לו בעיה עם הסגנון שלי" כמו שזה נראה כרגע אני היחיד שקורא את הפתיל הזה מלבדך. "תסביר לי מה הקטע הזה עם ״ניסוח מחדש״?" אני אסביר. אם אתה כותב משהו אני מניח שאתה עומד מאחוריו כל זמן שאתה לא אומר לי: "אני לא עומד מאחורי מה שכתבתי" או לחלופין: "אני מעוניין לנסח מחדש את מה שכתבתי משום שבנוסח הנוכחי הוא לא מייצג את מה שאני חושב" אני מניח שאתה עומד מאחורי מה שכתבת בנוסח בו הוא כתוב באופן מלא (במיוחד אחרי ששאלתי אותך ואמרת לי שזה המצב). אם זה לא המקרה, אתה צריך להבהיר מתי אתה כן עומד מאחורי מה שכתבת (להבדיל ממאחורי מה שהתכוונת לכתוב) ומתי לא, כי כל זמן שאתה לא עושה את זה אני אמשיך להניח שאתה עומד מאחורי מה שכתבת. אני לא יודע מה "הסברים" עוזרים במקרה הזה, ואני עדיין לא מבין עד כמה אתה עומד מאחורי הנוסח הראשוני ועד כמה לא. "הסברים" נותנים דוברים של פוליטיקאים (ופרשנים של דתות) שלא יכולים להודות שהבוס שלהם מסוגל לטעות. אם אתה לא חסין לטעויות אין סיבה שבעולם להמנע מלנסח מחדש. "... ובשורה בתחתונה - שתיהן דיעות לגיטימיות..." או.קיי. עוד מושגים עם הגדרה פרטית? שיהיה, רק תגדיר איך שאתה רוצה: פדופיל, אנטיציוני ותומך מדינת הלכה, תן לי את ההגדרות ותענה לשאלה בהתאמה להגדרות האלה. "...אם אתה רוצה להמשיך להתעלם ממה שאני כותב, אני לא אחראי על התוצאות." נראה לי שאתה טועה, עד עכשיו לא התעלמתי במודע מפסיק אחד שכתבת. אתה לא יכול להאשים אותי מצד אחד שאני מתעלם ממה שאתה כותב ומצד שני שאני מתייחס לכל מה שאתה כותב (וכל זה בשם העקביות). "מה שכתבת הוא פשוט לא נכון." אני מניח שהרבה דברים שכתבתי לא נכונים, איזה חלק בטקסט שציטטת לא נכון ולמה? המשפט "יש לי איזשהו עקרון שאני מאמין שהוא נכון [גם טקטית וגם ערכית] לי באופן אישי [ערכית], וגם לחברה בכללותה [בעיקר טקטית]." לא עונה לשאלה ששאלתי. ההגיון שלי אומר שכשאתה לא מבין משהו אתה שואל שאלות וכשמתחמקים משאלות סימן שהשאלה טובה. מצטער, חיפשתי וחיפשתי, ותשובה לא מצאתי. |
|
||||
|
||||
״לא, היא הפכה להיות אמת ברגע שכתבת אותה, והיא תשאר כזאת כל זמן שלא תשנה את דעתך.״ - אוקיי, אם ככה, בבקשה הפנה אותי למקום בו היא הפכה לאמת: היכן כתבתי שאין להשית סנקציות חברתיות על דיעות לא לגיטימיות כלשהן? " ממהתחלה עד הסוף" - לא, זה מההתחלה עד הסוף: "תמיכה במדינת הלכה" מבחינתי שוות ערך לתמיכה ב"מדינת כל-אזרחיה". שתיהן דיעות לגיטימיות או לא-לגיטימיות, תלוי באופן הביצוע [לדוגמא: באחת התגובות, ירדן העלה רעיון שתוך 50 שנה מדינת ישראל תפסיק להיות מדינה יהודית, אחרי תהליך מסוים. זו דיעה לגיטימית לחלוטין].״ סוף ציטוט. ההסבר נראה לי ברור ופשוט, וכולל אפילו דוגמא. אם אתה עדיין לא מבין אני מוכן לנסות להסביר אפילו יותר טוב, רק תן רמז מה לא ברור. ״אבל אתה דיברת על הדרך שבא מי שמאמין בדעה רוצה לבצע אותה ולא על ההשלכות על המציאות של הטקטיקה אותה הוא בוחר למימוש דעתו.״ - לא הבנתי. דיעה לא לגיטימית היא דיעה שנוגדת את הערכים הבסיסיים של החברה. ערכים בסיסיים הם משהו מעשי בהגדרה [כי החברה לא יכולה להיות בנויה על ערכים לא מעשיים], ולכן כל ערך שסותר אותם הוא בהכרח מעשי. ״ אם אתה לא חסין לטעויות אין סיבה שבעולם להמנע מלנסח מחדש.״ - דווקא יש: עצלנות, ובעיקר כשאני לא רואה טעם לעשות זאת אחרי שהסברתי והבהרתי את עצמי אלפי פעמים, וכתבתי בערך בכל תגובה שנייה שה״עונש״ היחידי המקובל לבעלי דיעה לא לגיטימית הוא סנקציות חברתיות, אני לא רואה איך ניסוח מחדש של תגובה אחת ישנה את העקשנות שלך לא לקבל את זה. ״רק תגדיר איך שאתה רוצה: פדופיל, אנטיציוני ותומך מדינת הלכה, תן לי את ההגדרות ותענה לשאלה בהתאמה להגדרות האלה.״ - פדופיל פחות חשוב, אז אני אמנע מהמלפפון החמוץ. ההגדרות בצורה הכי מילולית ופשוטה - אנטיציוני: אדם שמתנגד למדינת ישראל כמדינה ציונית. תומך מדינת הלכה: אדם שתומך בכך שמדינת ישראל תהפוך למדינת הלכה. אם אתה רוצה השוואות יותר מדויקות, תשווה אנטי-ציוני לאנטי-דמוקרטי, או תומך מדינת כל אזרחיה לתומך מדינת הלכה. ״ההגיון שלי אומר שכשאתה לא מבין משהו אתה שואל שאלות וכשמתחמקים משאלות סימן שהשאלה טובה״ - קודם כל - אכן, שאלה טובה. אולי אפילו מצוינת. דבר שני - כמו שכתבתי, זה לא שאני מתחמק, אני פשוט לא רואה טעם לפתוח דיון נוסף על העקרון אותו אני מציג, ואם הוא ״נכון״ או ״עובד במציאות״ כאשר אתה טוען שאתה עדיין לא מבין את העקרון עצמו. גם ככה הדיון הזה נמרח על פני מליארד תגובות וזה מרגיש כאילו לא התקדמנו מטר, אז להכניס בכח עוד בננות יבשות? זה רק יגרור יותר תסכול. קודם נבהיר ת'עקרון, אחורי זה נתקדם לתקוף אותו. ״ אני מניח שהרבה דברים שכתבתי לא נכונים, איזה חלק בטקסט שציטטת לא נכון ולמה?״ - ראה תגובה ראשונה. |
|
||||
|
||||
"היכן כתבתי שאין להשית סנקציות חברתיות על דיעות לא לגיטימיות כלשהן?" נראה לי שפספסת את הפואנטה. כתבת שחרם הוא התשובה לחלק מהדעות הלא לגיטימיות (כשהן אנטיציונות תחת תנאים מסויימים שאני עדיין מנסה להבין) והוא לא התשובה לחלק מהדעות הלא לגיטימיות (אנטיציונות בתנאים אחרים, תמיכה במדינת הלכה) ושהוא גם תשובה לדעות לגיטימיות (מכירת בשר). מכן, אין תלות בין ה"לגיטימיות" של דעות לבין האקט של החרם. "ההסבר נראה לי ברור ופשוט..." כן, גם לי הוא נראה ברור לגמרי, והמשמעות היחידה של מה שכתבת הוא ש"אנטיציוני" יכולה להיות דעה "לגיטימית", תלוי באופן הביצוע. אם זה לא מה שהתכוונת לכתוב, אתה תמיד יכול לנסח את מה שרצית לומר מחדש. "לא הבנתי. ...דיעה לא לגיטימית היא דיעה..." נראה לי שאתה מתחמק, אבל אני אסביר שוב. יש דיעה של מה שראוי שיקרה (למשל: "ראוי שמדינת ישראל תהפוך להיות מדינת הלכה"), לכל דיעה אפשרית יש הרבה טקטיקות של איך להגיע לאותה מטרה (להצביע לבית היהודי? לשרוף חנויות שפתוחות בשבת? להחרים מסעדות לא כשרות? להחזיר כמה שיותר חילוניים בתשובה? להתפלל ליושב במרומים שישכנע את כל היהודים לקבל את תרי"ג מצוות?...). למימוש הדעה יש השלכות על עולם המציאות, אבל החזקת הדעה עצמה היא לא מעשה. הטקטיקה שבחרת על מנת לממש את הדעה היא מעשה, אבל אתה שופט את הלגיטימיות של הדעה לפי ההשלכות על המציאות של מי הטקטיקה של מי שבחר בדעה ולא (כמו שטענת עד עכשיו) לפי ההשלכות על המציאות של מימוש הדעה. אם זה המצב, הרי שאפשר לומר שיש טקטיקות לא לגיטימיות (וטקטיקות הם מעשים) אבל לא דעות לא לגיטימיות. אבל, פעם אחרי פעם חזרת ואמרת שזה לא מה שאתה טוען, ושאתה באמת מדבר על דעות לא לגיטימיות, מכאן ההשלכות על המציאות של הטקטיקה לא משנות לגבי ה"לגיטימיות" של הדעות, ודעה "לא לגיטימית" יכולה להתממש על ידי טקטיקה לגיטימית, והיא עדיין תשאר, לפי ההגדרה שלך לאורך הדיון עד עכשיו "לא לגיטימית". "..., אני לא רואה איך ניסוח מחדש של תגובה אחת ישנה את העקשנות שלך לא לקבל את זה" אם תנסה להבין ממה נובעת ה"עקשנות" הזאת נראה לי שזה יעזור לך להבין איך ניסוח מחדש של תגובה שנוסחה לא טוב (אם זה באמת המצב) יעזור. אחרי הכל, יש כאן שתי אפשרויות, או שמדובר בתגובה שנוסחה היטב ואומרת במדוייק את מה שרצית להגיד, ואם כך, אין צורך ב"הסברים" ובוודאי שלא בניסוח מחדש, או שמדובר בניסוח לא מוצלח למה שרצית להגיד, ואם כן אין צורך ב"הסברים" וכל מה שאתה צריך זה לנסח את מה שרצית להגיד באופן ברור יותר. הבעיה שלי היא שאתה מנסה לעשות גם את זה וגם את זה, ולכן לא ברור לי מה באמת רצית להגיד באותה תגובה. "פדופיל פחות חשוב... כל אזרחיה לתומך מדינת הלכה. לא הבנתי - ביקשתי שתתן הגדרות ותענה לשאלה בהתאם להגדרה, אתה בכוונה בוחר שלא לענות לשאלה? "... אני פשוט לא רואה טעם לפתוח דיון נוסף על העקרון אותו אני מציג..." בהתחשב באיך שהדיון מתקדם עד עכשיו, אני בכלל לא בטוח שזה דיון נוסף (אם כי, כמובן, יכול להיות שאני טועה). "ראה תגובה ראשונה." אפשר קצת יותר פירוט, מה לא נכון במשפט שציטטת, ולאיזה "תגובה ראשונה" אתה מתייחס? |
|
||||
|
||||
''אני אוהב דלק'' הוא לא דיעה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |