|
||||
|
||||
רצח רוחני אינו רצח, ג'יהאד רוחני אינו ג'יהאד ושמד רוחני אינו שמד. מהו ג'יהאד רוחני? מטוסים רוחניים שנכנסים דרך מגדלים אווריריים? שמד זה שמד. אם אתה טוען אחרת, נא בסס הודעתך מהמקורות. עד אז, תאלץ להסביר למה הוסיף כותב המאמר תואר אם התכוון בעצם ל"שמד". לא הוכחת דבר. אני עדיין מחכה לראות היכן מגדירים עצמם הנוצרים כ"יהודים האמיתיים". הנצרות היא הברית החדשה, שטענה שהברית הישנה - הברית היהודית כביכול - *מבוטלת*, ולכן הם לא חיים עוד תחת החוק כי אם תחת החסד. אני עדיין מחכה להוכחה. לא סתרתי דבר, שכן לא הוכחת דבר. מי שמגדיר עצמו נוצרי, לא מגדיר עצמו יהודי, אלא אם כן הוא טוען שיש לו שייכות לעם היהודי, מה שהנצרות הקתולית ככלל לא טענה. |
|
||||
|
||||
מה זה רצח רוחני? מה זה שולחן רוחני? האם התואר רוחני הוא תואר של שלילה? ביססתי את טענתי, הבאתי את הפירוש למילה שמד. התואר רוחני לא מוסיף ולא גורע. שים לב להוכחה, "הנצרות היא הברית החדשה, שטענה שהברית הישנה - הברית היהודית כביכול - *מבוטלת*, ולכן הם לא חיים עוד תחת החוק כי אם תחת החסד." (אמיר, 07/05/2002, http://www.haayal.co.il/reply.php3?id=940&rep=68...). אם אתה לא מסכים, תתווכח איתו, אני מהויכוח ביניכם יצאתי. |
|
||||
|
||||
בקשר ל"שמד רוחני", אני בצד של אמיר. האם "ירושלים של מעלה" היא ירושלים? נראה לי דחוק. אם אני מפרסם מאמר שטוען שמערכת החינוך מבצעת רצח אינטלקטואלי של הנוער, האם אני קורא למשטרה לפתוח בחקירת רצח? אלו שמות תואר שאין פירושם שלילה, אבל הם הופכים את הנושא שלהם ל*מטאפורה*. אין לי מבחן, פרט לאינטואיציה, מתי זה כך. "ג'יהאד רוחני" נראה לי דווקא לצד שלך, כי בהקשר שבו זה נאמר (עפ"י הכרותי) מציגים את עצם מצוות הגי'האד כעניין שיכול להיות רוחני - ולכן האומרים כך יגידו, אכן, "גי'האד רוחני הוא ג'יהאד". אז מה באשר ל"שמד רוחני"? אני חושב שאפשר לפרש אותו לשני הכיוונים, אבל לפחות אני מוכן לתת ל"יתד נאמן" להנות מהספק. אבל עד כמה זה משנה? הרי גם כמטאפורה זה לא נבחר במקרה: אם אני מאשים את מערכת החינוך ברצח אינטלקטואלי, הרי שאני רוצה להטיל עליהם אשמה קשה מנשוא, גם אם לא פלילית. אם "יתד נאמן" בחר ב"שמד", ולו כמטאפורה, הרי שהוא רוצה ליצור בנפש הקורא הד להאשמה הקשה שמגולמת במילה זו. והרי קריקטורה מטבעה לרוב לא שואפת להיות קביעה עובדתית, אלא רמז בלבד. |
|
||||
|
||||
העובדה שיתד נאמן בחר בביטוי שאפשר לפרשו בשני כיוונים (אגב, הראשון הוא העברת יהודים על דתם באופן רוחני, מה השני?), מראה שיתד נאמן רצה לבחור בביטוי כזה, ולא בביטוי חד משמעי. הקריקטורה הזו טוענת שהרפורמים מעבירים יהודים על דתם, ורומזת שהעברה זו מסוכנת כמו (או יותר) מהטרור הפלשתינאי. אני לא מצליח להבין דרך אחרת לפרש את הקריקטורה (מלבד דרכו של אמיר, " הקריקטורה טוענת שהרפורמים מחתנים יהודים אם גויות ללא גיור אורתודוקסי, ורומזת שהמעשים הללו קשים מהטרור הפלשתינאי"?). הרמיזה היא אולי קשה, גסה, דמגוגית וכל זה, אבל הדיון הוא על הטענה שמובאת באופן מפורש. |
|
||||
|
||||
קודם כל, בקשר להודעה הקודמת - אני לא יודע למה התכוונת כשאמרת "תתווכח איתו". הנצרות רואה עצמה כהמשכו הנכונה של עם ישראל, בעוד שהיהודים כפרו והציאו עצמם מהיהדות. ובכל מקרה, הברית המחייבת היא הברית החדשה, שעד לפני כמה זמן, היא זו שהבטיחה מקום בגן העדן. בכל מקרה, הפאן השני הוא לא מה שאתה טוען שטענתי (איפה טענתי דבר כזה?), אלא הטענה שהרפורמה היא מינות. ומהו מין? מין הוא בדיוק אדם שנמצא עדיין בתוך דתו של הדובר, אולם מחזיק באמונה שלדעתו אינה נכונה. לפיכך אין לכך קשר ל"שמד", שהוא הוצאה מאותה דת, ולא מינות. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |