|
אין כוונתי לכך שעלינו להיות "רופסים" במחסומים. ברור שכשמשהו מנסה להתחכם לנו mess up יש קצת להכנס בו. אך שיהיו כללי משחק ברורים בלא שנהיה SUCKERS
יתכן שאיזה חוכמולוג פסיכולוגיסטי המליץ לגורם כזה או אחר במערכת הבטחון לנקוט כלפי הפלשתינים בגישה של "חוסר אונים נלמד" על מנת להתישם ולשבש את יכולת פעולתם.
הכוונה למחקריו של מרטין זליגמן 1975 לפיהם מצב בו בין אם תעשה א' או היפוכו של א' - לא תוכל להשפיע על התוצאה - במצב כזה נסוג האורגניזם לאי פעילות ומעין דכאון על גילוייו הפיזיולוגיים.
אך בהמלצה כזאת קרה מה שקורה תכופות בחשיבה אקדמית בינונית הרווחת בכ-% 95 מהמקרים - החוקר דבק בקו יחיד של חשיבה ומתעלם מגורמים נוספים.
חוסר אונים נלמד היה קו וותיק אינטואיטיבי של דיכוי קולוניאלי, למשל העינויים והיד החזקה של הצרפתים, בשלב מאוחר של הקולוניאליזם באלג'יר. למעשה גם בדרום אפריקה. אך הנקיטה בו מסמנת לבני אנוש, בניגוד לעכברים ששמשו במחקריו של זליגמן, גם חוסר אנושיות המסמנת חד משמעית נוון אנושי מובנה, של הנוקט בגישה כזאת. יותר אולי מכל דבר אחר, חזקו בכל המקרים גילויים אלה את המתנגדים לקולוניאליזם, במאבקם לא מתפשר עד לסילוקו של הנוגש.
המלצות פסיכולוגיות אלה הן בבחינת סקנדל והמיתו עלינו אסון דמים ויותר מכך, שעדיין אין להעריך את שיעורו.
אציין רק שאני הייתי מראשוני המקדמים של הגישה של חוסר אונים נלמד, הן בעבודה במסגרת שירותי הצבאי (שלטון ונחשלות, 1970), הן בעבודה בעלת תוצאות מדהימות - של גוף ידע לא מוכר - וחלוציות (קורולציות בשיעור גבוה מאד של r=.86 ) שחברתי גב' עידית ברקוביץ היגישה (1970 ) אודות דחיית סיפוקים וחוסר אונים נלמד באוניברסיטת בר אילן לד"ר בן מאיר (חבר כנסת של המפד"ל בזמנו), והן בעבודה נוספת שהיגשתי לחוג בפסיכולוגיה בת"א ב-1974.
פירסום ספרו של ד"ר זליגמן (בו נזכרים ישראלים רבים שסייעו לו לאחר שעברו לעשות דוקטורט בפנסילבניה) ועבודות נוספות המאוחרות לעבודתי, הינו אולי מעשה פלגיאט מהגדולים בהיקפם במאה הקודמת שבוצע כלפי, ואולי אחד ממעשי הנבלה הקשים ביותר שבוצעו בארץ כלפי אדם מאז קום המדינה, שכן הנושא הפך לנושא החשוב ביותר בפסיכולוגיה לתקופה ארוכה, זיכה את מקדמיו בתהילה (פרופ' זליגמן היה תקופת מה ראש אגודת הפסיכולוגים האמריקנית), בעוד את עבדכם הנאמן "קברו" הצניעו וחנקו, סרבלו את קידומו והיזיזוהו הצידה תוך נסיון להפכו לדמות נלעגת ושולית, לפי מיטב המסורת הפלגיאריסטית של CARRY AND BURY . דומני שסיפור אמדאוס מחוויר לעומת גניבות ענק שבוצעו כלפי עבודתי (כולל תרומות חלוציות נוספות), לה הקדשתי את כל זמני כולל שבתות וחגים.
בעידן מהפיכת המידע אין לתת לדברים כאלה לעבור, שכן הגם שמוצר אינטלקטואלי הינו ערטילאי, הרי שהוא מהווה את התשתית לכל התקדמות אנושית בכל תחום. מדובר במה שניתן לסווג כפשע נגד האנושות, ואולי אחד הפשעים החמורים המוכרים בסוציולוגיה של המדע.
|
|