|
||||
|
||||
"האפליה העדתית בישראל היא תוצאה של עליות שונות בזמנים שונים והיררכיה של ותק, כמעט כמו בטבע. יוצאי אירופה, ראשוני החלוצים, שומרים על תרבותם וזכויותיהם ומורישים אותן לצאצאיהם, וכל עלייה חדשה נאבקת על זהותה תוך התעמרות בעלייה שזה עתה הגיעה נוסח המערכון של אריק איינשטיין ואורי זוהר על הרציף ביפו. ליוצאי אירופה היו מלחמות על עבודה עברית מול ראשוני החקלאים הפרטיים (כולל שביתות), למזרחים היה את ואדי סליב והפנתרים, מוזיקאים רוסים טאטאו רחובות, והאתיופים אוכלים אותה עכשיו ובגדול. מזל שיש כאן ערבים ופלסטינים לגיבוש הזהות הלאומית, אבל מסתבר שהדור הצעיר של יוצאי אתיופיה לא קונה את התעלול הזה ומגיש לציבור הישראלי חשבון של דורות. והמכות שחטף החייל דמאס פקדה הוציאו לרחוב תסכול בן דורות. דור ההורים הגיע על כנפי תקווה מרקיעת שחקים והתרסק במשחק החברתי שחוקיו היו סינית בשבילם. השדרה הסמכותית, הקייסים, נשחקה בבירוקרטיה הדתית שדרסה את המנהיגות ואת המנהגים. דור הבנים עומס על שכמו תא משפחתי מרוסק, זהות קהילתית שבורה והתמודדות אכזרית יומיומית עם עולם בהיר יותר. צעיר אתיופי שאינו מתהלך במדים, עונד מגן דוד או חובש כיפה, דינו כדין הסודני או האתיופי שהבריח את הגבול ממצרים במסע שלעומתו מבצע "שלמה" הוא עלייה במחלקה הראשונה. מה שמזכיר את תחושותיהם של יוצאי עדות המזרח בימים של מבטים אלכסוניים לעבר כל מה שדומה לערבי. כיפה, שרשרת של מגן דוד וצעקות "מוות לערבים" הן פתחי מילוט זמניים. הפתרון האמיתי הוא די לגזענות על כל מרכיביה ודי לפוליטיקאים שרוכבים עליה. שאף אחד לא יתבלבל, ההפגנה הייתה בפירוש נגד הממסד הפוליטי. ראש הממשלה נתניהו היה הראשון לזהות ומיהר להצטלם עם החייל המוכה פקדה ולהבטיח לחבר הכנסת אברהם נגוסה שהוועדה בדרך. גרועים ממנו היו אלו שכינו מחאה מוצדקת שפרצה ממקומות של תסכול נורא "התפרעות שיצאה משליטה". אפילו לא שרפו שם ניידת משטרה. אפילו לא צפרדעים שעולות באש דרך שגרה במאה שערים, ומה הם כבר כמה חלונות ראווה מנופצים מול זהות שבורה של עדה שלמה?" רן אדליסט כרגיל שם את האצבע על מרכז העניין. |
|
||||
|
||||
אני שמח לציין שהפעם אנחנו מסכימים. יתירה מזאת, לעומת הקשיים בקליטת העלייה מארצות ערב למדינת ישראל הקטנה והענייה של שנות החמישים, היכולת הכלכלית של קליטת העלייה אתיופית בשנות התשעים היתה גדולה בשני סדרי גודל לפחות (כי העלייה קטנה פי עשר, והמדינה עשירה פי עשר, ואלו עוד הנחות מקילות). והתסכול והאכזבה נובעים מזה שאפילו מדינה עם יכולות גבוהות לעין ערוך, ושיעורים מצויינים מההיסטוריה המקומית למה לא לעשות בקליטת עלייה, מגיעה לתוצאה סופית דומה להעליב. ושועי המדינה, שריה וחברי כנסתה, שעליהם היה לממן לכוון ולהנהיג את תהליך הקליטה הזה - אין לי ספק שחלקם חוו על בשרם את הבעיות של העליות הקודמות, וזה לא גרם להם ולו כזרת למוטיבציה לגרום לתיקון היסטורי ולעשות דברים בצורה שונה כיום. כמה עלוב ועצוב. |
|
||||
|
||||
אני לא חושב שהבעיה היא שלא רצו לעשות יותר טוב. לדעתי, הבעיה היא שלא יודעים לעשות. קל למצוא שעורים של מה שלא עבד, קשה הרבה יותר למצוא מה כן עובד. מבחינה כספית ההשקעה לנפש בעולים האלה גדולה בהרבה, גם יחסית למה שהושקע בעולים שלפני ששים שנה וגם יחסית למה שמושקע בעולים אחרים היום. אבל כסף לא פותר בעיות. |
|
||||
|
||||
היה הבוקר ראיון בגל"צ עם מי שהיה אחראי על שילוב האוכלוסיות בצה"ל או משהו כזה. הוא טען בבירור שיש גם בעייה של גישה והבנה מה צריך (למשל, הוא טען שזאת טעות חמורה להשאיר אותם שנים ארוכות באולפני קליטה, במקום להוציא אותם משם כדי שילמדו איך להסתדר מחוץ לחממה של האולפן. דומני שהוא טען שיש כאלה שמבלים עד עשר שנים באולפן!) אבל גם בעייה חמורה של תקציבים. הוא טען שידוע לו על הצהרות לתקשורת מפי שרים וראשי ממשלה של מאות מיליונים לסיוע, שמהן מגיעים לשטח חמישה עשר מיליון בקושי. אז כנראה שזה גם מה שאתה אומר וגם תקציבים. |
|
||||
|
||||
ומה יעשו? יבעטו אותם החוצה? הם לא רוצים לצאת כל עוד הם לא מוצאים מקום מגורים חלופי שמספק אותם. |
|
||||
|
||||
לאחרונה בתגובות אלי אתה נוקט באחת משתי טקטיקות - או מאשקש או מקשקש. |
|
||||
|
||||
זה אותו דבר. |
|
||||
|
||||
דומני שאחד מהם מוכל בשני. |
|
||||
|
||||
אולי כי אתה מרגיש שאני תוקף אותך (או את דבריך). התהיה עניינית לגמרי: אם הישארותם של האתיופים במרכזי הקליטה יוצרת בעיות, ואם האתיופים לא רוצים לעזוב את מרכזי הקליטה - מה עושים? |
|
||||
|
||||
קודם כל, אתה עונה על טענה שולית בסוגריים בתגובה שלי. אחר כך - האמנם הם לא רוצים לעזוב? אני הבאתי ציטוט של מישהו שיודע בנושא יותר ממני. יש לך איזה מידע נוסף שיתרום לדיון, למשל האם הם אמנם לא רוצים לעזוב? |
|
||||
|
||||
המידע מופיע בכתבה הזו. המרואיין בכתבה טוען שהוא לא עוזב בגלל שאין לו כסף לקנות דירה. אז הוא נשאר עד שיהיה לו כסף לקנות דירה. |
|
||||
|
||||
הכתבה הזאת רק מחזקת את מה שאמרתי. |
|
||||
|
||||
"אפילו לא שרפו שם ניידת משטרה. אפילו לא צפרדעים שעולות באש... ומה הם כבר כמה חלונות ראווה מנופצים..." סלח לי, אבל בני אדם נפצעו שם, בידי אחרים שהתכוונו לפצוע אותם. זה לא כמה חלונות מנופצים. |
|
||||
|
||||
המשטרה טענה שנפצעו שוטרים אבל אף שוטר לא אושפז. גם אם היו פציעות, הן לא היו חמורות. לא שאני מצדיק אלימות חלילה אבל גם אם היתה אלימות מצד המפגינים האתיופים סביר להניח שהיא היתה תגובה לאלימות המשטרתית הידועה לשמצה. |
|
||||
|
||||
אחת ההצעות שנשמעו היתה שבשנה הקרובה תצא הוראה לא לבדוק תעודות זהות של אתיופים, "מה, הם היו מעורבים בפיגוע?". כך תרד רמת המגע הראשוני בין השוטר לאתיופי ויופקע התירוץ להתחיל באיזו התעמרות קטנה. |
|
||||
|
||||
הצעה מצוינת. בוא נפסיק לחפש מסתננים, כי אולי השוטר במקרה יתקל באתיופי. אם שוטר מקבל קריאה וצריך לעכב/לעצור ברנש שחום עור, עדיף שיוותר. מה, ליצור חיכוך בין שוטר לאתיופי? היה לא תהיה! |
|
||||
|
||||
איני מתדיין עם אנשים שמתעללים בבעלי חיים, לפחות לא לפני שהם מועמדים לדין ונושאים את עונשם. |
|
||||
|
||||
אבל הוא אף פעם לא התעלל בבעלי חיים. על מה אתה מדבר? |
|
||||
|
||||
יתכן כי אינך מודע לכך כי ירון כהן, להלן ''אביר הקרנפים'' העלה סרטונים לרשת בהם הוא גאה לשלח את כלבתו כנגד חתולים שהיא טורפת (תמונות קשות). הוא הודה בכך שזה הוא ואח''כ ניסה באלף התפתלויות להכחיש, לבטל, להקטין את הודאתו. המשטרה חיפשה אותו אך הוא שוהה כעת באפריקה ולכן לא ניתן בינתיים להעמידו לדין למרות ראיות אלו. |
|
||||
|
||||
לא ירון - יוסי כהן, הסתכלו בכתובת הדוא"ל למטה. לפני שקרא לעצמו אביר הקרנפים הוא הופיע בשמו זה, יוסי כהן, בפייסבוק ובעוד מקומות ברשת. גם המשפחה שלו מוכרת לכתבים ולאנשי ארגוני זכויות החיות וכו'. ראו תגובה 637488 וכל הפתיל. |
|
||||
|
||||
וואלה. הוא לא העלה ליוטיוב סרטון שבו הוא משסה את הכלבה שלו בחתול. וגם לא התפאר איך שיסה את הכלבה שלו בכלב, ואיך דרס כלב. ומעולם לא חיברו נגדו עצומה. וגם לא התלוננו עליו במשטרה, בגלל ההתעללות דנן. וחקירת המשטרה, אף היא עורבא פרח. הכי יפה, שלמי שיצא נגד אלימות יש אמל"ח שלם. כמובן, לשסות כלבה באפריקאים, זו לא אלימות בכלל. אתם יודעים, כושים. הם לא בני אדם. מה שכן, אם לא הספיק לנו מההתבטאויות שלו פה, ההתבטאויות שלו בפייסבוק מבהירות היטב עם מי יש לנו עסק. לפחות הוא מודה שהוא שונא את כל העולם. |
|
||||
|
||||
ליתר בטחון אני אגיד רק משהו אחד ברצינות: הועלה סרטון כזה, אם כי אינני בטוחה שהמעלה היה כהן עצמו או מישהו אחר. אני הספקתי לראות את הסרטון לפני שהוא סולק מכל המקומות (לא רק יוטיוב). |
|
||||
|
||||
למה סולק? הוא עדיין שם. חי, בועט ונושך. |
|
||||
|
||||
אופס... טמבלית שכמותי, לא תפסתי שהסרטון שוב נמצא. היתה תקופה שאי אפשר היה למצוא אותו. נדמה לי שהסרטון שאני ראיתי (מזמן, ב2011-2012) היה יותר ארוך. |
|
||||
|
||||
למה להעמיד אנשים לדין? מה, הם היו מעורבים בפיגוע? אם לא תעמיד אנשים לדין, לא יווצר מגע בין אנשי החוק לכלל הציבור וזה יחסוך לנו כל מיני התעמרויות... |
|
||||
|
||||
נכון. למה לנו בכלל אנשי חוק? כל דאלים גבר. |
|
||||
|
||||
צודק. למי שכתב את תגובה 655176, למה לנו בכלל אנשי חוק? למה צריך לשלם משכורות לאנשי חוק אם יש להם הוראה לא להתעסק עם אנשים? |
|
||||
|
||||
יש בארץ הרבה יותר (פי שניים ויותר) עולים יהודיים מאתיופיה מאשר מהגרים לא יהודיים מאפריקה. הלא יהודיים הם ברובם צעירים, ולכן לצעירים (מגיל 17 ומעלה? מגיל 20 ומעלה?) יש סיכוי גדול יותר להיות מהגרים לא יהודיים. לא ניסיתי לבדוק את ההסתברות. ואגב: לא שרפו ניידת, אבל הפכו ניידת. |
|
||||
|
||||
שזה עדיף, כי זו פעולה הפיכה. |
|
||||
|
||||
אפרופו, מישהו יודע מה מקור הביטוי "להתהפך על..."? |
|
||||
|
||||
אני בטוח שבהפגנה הזו הם גם הפכו שולחנות. עכשיו נראה מה יקרה לבתי קפה שלא יקבלו אתיופים. |
|
||||
|
||||
לא יהיה להם מי שישטוף את הכלים. (תגובה ריאלית, לא העדפה אישית מכל סוג שהוא). |
|
||||
|
||||
ואת הנזק מי ישלם? |
|
||||
|
||||
הופכים חזרה, קצת פחחות, והרכב כמו חדש. אני בטוח שלמשטרה, על צי הרכבים העצום שלה, יש הסדר מצוין עם חברות הביטוח שיטפל בענין הזה בקלי קלות. |
|
||||
|
||||
יופי. מעכשיו מותר לנפץ חלונות ראווה ולהזיק רכוש של משטרת ישראל. הביטוח ישלם. ומי יכסה את הנזקים של חברת הביטוח? - אה. הם עשירים. מגיע להם, לשודדים האלה. ואין לדבר סוף. היום זה הרכבים של המשטרה, מחר זה הרכב שלך שינזק. מה זה מושבים? 500-600 לירות, מקסימום! מה יש? אז הרביצו קצת לאנשים... אז הזיקו קצת רכוש. בשביל זה להעמיד אותם לדין? |
|
||||
|
||||
טוב נו, מה אתה רוצה? לא אמרתי שום דבר ממה שאתה אמרת. חבל להצית פה אנשי קש. |
|
||||
|
||||
בהחלט זלזלת בנזקים שנעשו על ידי פורעים וונדליסטים. |
|
||||
|
||||
בהחלט זלזלת בנזקים שנעשו על ידי פורעים וונדליסטים, כאילו אין כאן עבירה על החוק או כאילו אין מישהו שצריך לשלם על הנזקים, או כאילו אין מישהו שנפצע וכואב לו, ומישהו שצריך לשלם על הטיפולים. |
|
||||
|
||||
אתה ממשיך לאשקש, תהנה. |
|
||||
|
||||
למה מאשקש? אמור מפורשות שאתה רוצה שיעמידו לדין את הוונדליסטים, או שתגיד שאפשר לפטור אותם מסיבות... א', ב', ג'. |
|
||||
|
||||
נכנסתי לפתיל הזה מסיבותי שלי, ולא בשביל להצהיר משהו או להתיישר לפי מה שמתאים לך. אתה לקחת את דבריי לכיוון אחר לגמרי, ואתה רשאי להמשיך בו, אבל תפסיק לגרור אותי בעניבה אחריך. |
|
||||
|
||||
אינני מתיימר לדעת את סיבותיך, אבל יצא שהצהרת משהו. שוב אינני מתיימר לדעת את סיבותיך, אבל למה אתה מתחמק מלהבהיר את ההצהרה שלך? |
|
||||
|
||||
ההצהרה שהבאתי בתגובה 655181 שבה הצטרפתי לפתיל, היא ברורה מאד: שעדיפה מוכנית משטרה הפוכה על מכונית משטרה שרופה. זה נראה לי בהיר, נהיר, ומאד סביר אפילו ביום סגריר. |
|
||||
|
||||
אכן, עדיף נזק קטן על נזק גדול. ועדיין דין פרוטה כדין מאה, שלא כמשתמע מתגובה 655202. |
|
||||
|
||||
תגובה קצרה ואתה עדיין מצליח לסתור את עצמך. או שעדיף, או שדין פרוטה1. 1 פתגם די מטופש לדעתי, בטח המציא אותו זה שיש לו מאה, אבל ניחא. |
|
||||
|
||||
אין סתירה. מצד אחד - יותר קל לספוג נזק קטן. יותר קל להחזיק מעמד עד שיתקנו/ישלמו את הנזקים. מצד שני - נזק קטן או גדול, המזיק צריך לשלם/לפצות/לתת את הדין. 1 למה מטופש? אם זה פרוטה זה לא רכוש של מישהו שיש לו זכויות על הרכוש הנ"ל? ואולי להיפך? אולי את הפתגם המציא זה שאין לו מאה, ונמאס לו שמזלזלים בפרוטה הדלה שגם היא מאיימת לפרוח מכיסו. |
|
||||
|
||||
בתור פורע וונדל, שמתברר שיש לו לא מעט התנגשויות עם המשטרה, קשוט עצמך תחילה. |
|
||||
|
||||
אז לא רק שיוסי הוא ילדה עם קוקיות, עפ״י ההתנהגות שלו הוא ילדה כושית עם קוקיות? |
|
||||
|
||||
לא ברור לי במה שונה התנהגותה של ילדה שחורה מזו של ילדה לבנה, עם או בלי קוקיות. ועדיין לא הבנתי מה פשר ההשוואה הזו לילדות. יעני, בגלל שהוא מיזוגן משווים אותו לילדה? |
|
||||
|
||||
אביר,תשמע,אני באמת לא עדין נפש ולא רך לב. אבל כשראיתי את סרטוני הזוועה הדוחים שלך מתעלל ביצור חי,מתוק וחסר הגנה טענת שהוצאו מהקשרם וכו',אוקי,מודה ועוזב ירוחם.עכשיו(לא מפתיע) אתה מתעלל ע"י כלבתך המסכנה באנשים תמימים וטובי לב רק כי הצבע עור שלהם שונה משלך (לא בהרבה דא"ג).כמה זה יהודי לדעתך? במדד היהדות שלך,מה המשמעות של כל זה? שתגיע,אחרי 120 שנות,למעלה, אתה חושב שאלהים יתן לך צ'פחה על הכתף ויגיד "בואנה נקרעתי מצחוק איך שחטת חיה קטנה ע"י חיה אחרת"? אני מעריך שאתה לא רוצה לשקר וכו' ובגלל זה אתה לא עונה לעיניין,אני רוצה לדעת מה דעתך עכשיו בלי קשר למה שהיה או לא-האם זה בסדר להתעלל בחיות? והאם זה בסדר להתעלל באנשים יותר חלשים ממך? זה באמת חשוב לי,אם אתה חושב שזה מעשה מזעזע של חיית אדם,מעולה,תודה. אם אתה מצדיק את האכזריות והעולב האנושי הזה,באמת שחוץ מלהקיא אין לי כלום להגיד לך יותר. |
|
||||
|
||||
וואו, סתמת לו את הפה לכמעט חצי יום. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
לא לא.. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
שוטה יקר, עם כל האהדה וההערכה, ההתקפות האישיות והארסיות שלך על אישקש עברו כבר את גבול הטעם הטוב. |
|
||||
|
||||
להיפך, הן משעשעות וקולעות. את שפך הקללות שאישקש שופך כשלשול מילולי על אנשי השמאל, אינך מגנה. האם זאת כי אין לך כל ציפייה ממנו לרמה תרבותית כלשהי? ליכולת איפוק וחשיבה עניינית? אם כך, השוטה טוב ממך. הוא משיב לו בדיוק כגמולו ואתה סולח לו כלילד מוגבל שאין כל ציפייה ממנו שיתבטא בבגרות ובענייניות. |
|
||||
|
||||
אני חושב שזאת היתה אירוניה. |
|
||||
|
||||
גם אני (האלמוני מהתגובה הקודמת) אבל לנוכח התייחסותו הרצינית והאישית של יוסי לתגובה שהתעלמה מההומור ומהאירוניה, הגבתי באותו אופן. |
|
||||
|
||||
מה 'כפת 'ך, בתור מי שבכלל חי באפריקה ועסוק בלדרוס כושים ולא משלם מיסים בארץ? |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |