|
||||
|
||||
כשזה פרויקט BOT גופים כלכליים מתמודדים במכרז על הזכות להקים ולתפעל את הפרויקט. נקבעים מדדים להכנסות העתידיות שחריגה מהם מזכה את המפעיל בפיצוי. אם עלויות ההקמה חורגות מהמתוכנן זו בעיה של המפעיל (לכן הוא סופר מראש נכון כשהוא ניגש למכרז) אבל ההכנסות העתידיות תלויות בפרמטרים שקשה לאמוד אותם ולכן נקבע מראש מנגנון פיצוי. לדוגמה בפרויקט כביש 6 ההכנסות מגיעות מנפח התנועה. בתנאי המכרז מוגדר שאם נפח התנועה לא מגיע לרמות מסוימות באבני דרך זמן שונות המדינה מפצה את המפעיל לפי נוסחה ידועה. |
|
||||
|
||||
תודה. קצת קשה לי להבין איך לגבש דעה בלי לדעת להעריך את ההכנסות הצפויות. |
|
||||
|
||||
המדינה מרוויחה הרבה יותר מאשר ההכנסות הצפויות - תוספת מים לאזור כולו ושיתוף פעולה כלכלי תורמים להרגעת סכסוכים - חשמל ירוק חוסך למדינה גם זיהום אויר וגם עלויות דלק פוסילי במט"ח. - בלימת נסיגת מפלס ים המלח וההשפעות השליליות שלו כתוצר לוואי חיובי לכן המדינה דואגת בפרויקטים מסוג BOT שהמפעיל ירוויח. לפעמים זה דורש שהמדינה תשלם מכיסה, ולפעמים אם ההצלחה גדולה מהתחזיות המדינה מקבלת דיבידנד. כאן מראים איך זה עובד בכביש 6. |
|
||||
|
||||
אני אנסה להסביר מה הבעיה שלי. כשאתה אומר ששילוב פרויקט השער הדרומי לאילת עם החלופה הדרומית של תעלת הימים יעלה כ-10 מליארד דולר ואם נעשה את זה הערבה תרוויח פיתוח כלכלי, אני רוצה לקבל החלטה האם זה כדאי או לא. את ה-10 מליארד אני מכפיל ב1.5 בשביל להגיע לעלות האמיתית, מחלק ב-3 מליון משלמי מיסים ומקבל 500 דולר מהכיס שלי (זהו? נראה לי שטעיתי בחישוב). אבל בשביל לקבל החלטה מושכלת אני צריך לדעת מה יהיה הרווח לכיס שלי מההוצאה הזאת, וכמה הסיכון שמוצמד לרווח הזה. כל הדברים הטובים שנתת (הרגעת סיכסוכים, חיסכון באנרגיה, תיירות, פיתוח הערבה, נמל תעופה בין לאומי..) באמת נשמעים טובים, ואין לי ספק שאם הם יקרו הם יעשו טוב לרוב האזרחים, אבל כמה טוב? (זה לא שאני מצפה ממך לתת לי תשובה) |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |