|
||||
|
||||
התחמקת. האם אתה חושב שיש אנשים שמקשיבים ללד זפלין, רולינג סטונס או פרודיג'י "בעוצמה שיכולה להעיר מתים"? האם אתה מעריך שלד זפלין, רולינג סטונס או פרודיג'י הם "בטעם מזרחי" או "בטעם אשכנזי"? (איזו שאלה מטומטמת :) |
|
||||
|
||||
גם ואגנר יכול להעיר מתים (שלא לדבר על מאהלר או ברוקנר). השאלה היא האם אלו שבוחרים להאזין למוזיקה מסויימת עושים זאת תוך התחשבות בזולת או תוך כפייה של טעמם המוזיקלי על הסביבה. מי שמאזין למוזיקת רוק בעוצמה גבוהה בהופעה חיה, באוזניות איכותיות או בביתו עם חלונות סגורים לא מפריע לשכניו. מי שעושה את זה בחצר או ברכב עם חלונות פתוחים מפגין זלזול בזולת. איכשהו לא יצא לי לשמוע נערים או בחורים צעירים עושים ערב קריוקי משירי לד זפלין או רולינג סטונס (או חווה אלברשטיין או שוברט). יצא לי לשמוע לא מעט ביצועים מזעזעים לשירי אייל גולן, פאר טסי או זוהר ארגוב שמשום מה המבצעים הצעירים מצאו לנכון לשתף בהם את כל השכונה. |
|
||||
|
||||
זה לא רק בצ׳כונה. כך זה גם (למשל) ברכבת ישראל או בשאר התחבורה הציבורית. מעולם לא שמעתי מישהו שמחליט לשתף את כל הקרון באינפקטד משרום, איזה נירוונה או במוזיקת הפורגרסיב רוק החביבה עליו ע״י שמיעתה בפול ווליום מהטלפון הסלולרי המחו#$#$%₪ שלו. וזה לא רק סוג מסוים של מוזיקה - אם היה אפשר להמר על מוצאו של הנוסע שרואה טלויזיה/וידאו מהמכשיר הסלולרי שלו בקול רם ולא עם אוזניות, ועונה בחוצפה כשאיזה אשכנטוז חנון מעיר לו בהססנות, הייתי יכול להיות מליונר. המחלה הזו לא מאפיינת בני נוער בלבד, דרך אגב. די להתיפיף. ברור שיש אנשים בלתי נסבלים בכל העדות. זה מובן מאליו לכולם. זה לא סותר את זה שכשפוגשים מזרחי זר ואקראי, הסיכוי שפגשת אדם לא מנומס, לא אדיב, רעשני, חוצפן, אלים ובלתי מתחשב גבוה יותר מבמקרה בו פגשת מישהו מעדה אחרת. אנשי הפוליטיקלי קורקט מנסים לטעון שזו רק הפנטזיה שלנו ושאין נטיות סטטיסטיות כאלה של אוכלוסיות על בסיס תרבותי. אנחנו גזענים ולכן החוויה שלנו את המציאות משובשת. שיטענו. גם אני הייתי רוצה להשתכנע שהם צודקים. העולם היה מקום טוב יותר אם הם היו צודקים. אבל יש גבול לעד כמה אפשר להגדיר את המציאות עפ״י הרצוי ולא עפ״י מה שבאמת יש בעולם. |
|
||||
|
||||
אני מתקשה כיום לזהות מראיה או שמיעה את המוצא העדתי של חלק ניכר מהאוכלוסיה. מבטא אופייני די נעלם כבר בדור שלי, יש לא מעט אשכנזים שמאזינים לאייל גולן וגם גוון העור הוא לא ממש אינדיקציה. נישואים בין-עדתיים הופכים את ההגדרה עצמה למעורפלת, כך שאני לא יכול להגיד משהו מבוסס על ההסתברות המותנית למוצא של מישהו בהנתן שהוא ''אדם לא מנומס, לא אדיב, רעשני, חוצפן, אלים ובלתי מתחשב''. יתכן כמובן, שכל מי שמקשיב למוזיקה בעוצמה בלתי מתחשבת הוא מזרחי וכל האשכנזים (כולל חובבי אייל גולן והפרוייקט של רביבו) מאזינים רק באוזניות בעוצמה שלא תפגע בעור התוף הלבנבן שלהם. לי אין ראיות לכך. |
|
||||
|
||||
כדי לעשות את זה עוד יותר מסובך, אם אני זוכר נכון מכתבה במוסף "הארץ" מלפני כשנתיים (בטח יותר) על עולמם של התיכוניסטים, הם אוהבים להזדהות ולזהות זה את זה כ"אשכנזים" ו"מזרחים", בהתבסס על התנהגות (שהם בוחרים לעצמם!) ולאו דווקא על מוצא. |
|
||||
|
||||
יכול להיות שיש מתאם ססטיסטי כלשהו בין מוצא לבין התנהגות (אני מנחש שאכן יש כזה). אבל עדיין לא נובע מזה מה שאתה חושב (או רוצה) שינבע מזה. כי מאוד ייתכן שההבדלים בתוך כל קבוצת מוצא גדולים בהרבה מההבדל בממוצע בין הקבוצות (אני מנחש, בלי נתונים, שזה המצב). ואם כך, השימוש בהתנהגות כהיורסטיקה למוצא, ובוודאי השימוש במוצא כהיורסטיקה להתנהגות, הוא אולי יותר טוב מהטלת מטבע, אבל לא בהרבה. והנזק שבשימוש כזה הוא עצום. |
|
||||
|
||||
זה די פשוט. יש מוזיקה שתעדיף לשמוע בשקט, כי זו מוזיקה עדינה שמדברת אל הנפש. יש מוזיקה שחייבת לדפוק על האוזנים ולהעיף את הרגלים, כי היא מחטיאה את המטרה. לכן נוטים להשמיע אותה בעוצמה בלתי נסבלת. מטבע הדברים, מי שאוהב מוזיקה עדינה, ישמע אותה בעוצמה מעודנת. |
|
||||
|
||||
יש לא מעט מוסיקה מהתקופה הרומנטית, שלא לדבר על תחילת המאה העשרים, שעונה על ההגדרה של ״לדפוק על האוזניים ולהעיף את הרגליים״. ועדיין, איכשהו, לא מאהלר, וואנגר או שוסטקוביץ׳ משודרים בעוצמה כזו ברשות הרבים. |
|
||||
|
||||
גם לא את Rage against the machine. כל הפתיל הזה (שהתחיל כהטרלות פרובקטיביות ולא יותר) היה שווה רק כדי לראות איך אביר הקרנפים מנסה לעלות טיעונים מאולצים כדי להשמע *יותר פוליטיקלי קורקט* וכדי *להתנגד לגזענות*. אם מנסים מספיק, אפשר להוציא מכל אחד את הילדה הסמולנית עם הקוקיות שחבויה עמוק בתוכו. פרייסלס. |
|
||||
|
||||
באמת שאין לי מושג איך מישהו מסוגל להגיע למסקנה שאני השמעתי טיעונים מאולצים כדי להשמע יותר פוליטיקלי קורקט. קרא שוב ובתשומת לב את ההודעה שכתבתי, ותראה שכל כולה גינוי לצביעות של גזענים שמנסים לטעון שהם לא כאלה. |
|
||||
|
||||
אז אתה בעצם מתנצל? |
|
||||
|
||||
שוב אתה מבין אותי בצורה שגויה. מי שעוקב אחר הכתיבה שלי כאן, שם לב שאני לא מקפיד על תקינות פוליטית ולא פוחד להביע דעות שנויות במחלוקת ואפילו מוקצות מחמת מיאוס. מי ששם לב לזה, מן הסתם לא יחשוב שכתבתי הודעה מסויימת במטרה לשמור על תקינות פוליטית או להציג את עצמי כאביר הקידמה והשיוויון. הרי כבר הצהרתי - אני אביר הקרנפים. מכאן ניתן להסיק שאת ההודעה כתבתי על הלך מחשבתם של אנשים שכן מתיימרים להיות אבירי הקידמה והשיוויון. אנשים שהתקינות הפוליטית חשובה להם, ולכן הם טורחים לייפות את הגזענות שלהם, למרות שהיא שם, עטופה בנייר צלופן מהודר וסרט מסולסל. |
|
||||
|
||||
אני חושב שהבנתי. אתה בעצם טוען שאתה תומך במדיניות החוץ של צפון קוריאה. האמנם? |
|
||||
|
||||
:-) :-) ! |
|
||||
|
||||
אחד מתחביבי הילדות שלי היה משחק עם אפליקציות טקסטואליות בסגנון של אלייזה [ויקיפדיה]. מכניסים עוד ועוד טקסטים מופרכים ומקבלים תשובות של מכונה חסרת אמפתיה, חסרת יכולת לקלוט רמזים בטקסטים לכוונה, ציניות והומור של הכותב. התוכנות הללו חסרות יכולות בסיסיות בניתוח טקסט בשפה טבעית ולכן התוצאות תמיד מצחיקות. זה פשוט ממכר. עם השנים הגעתי לתובנה המוזרה הבאה: ככל שאדם הוא יותר קיצוני בדעותיו או סתם יותר אידיאליסט, כך גדל הסיכוי שהאופן שבו הוא מנהל שיחות בפורומים באינטרנט הוא קרוב יותר לאותה תוכנה שהרצתי על C64 או Spectra Video 328. האפשרות להוציא ממנו תגובות מצחיקות או לגרום לו להגיד בכמה מהלכים בדיוק מה שאתה רוצה וצופה מראש, ממש מרגיש כמו התעסקות עם בינה מלאכותית. תענוג. |
|
||||
|
||||
אדם משכיל וידען כמוך וודאי יודע שכל מי שלא מקפיד על תקינות פוליטית, מצדד במדיניות החוץ של צפון-קוריאה. |
|
||||
|
||||
ואיך זה גורם לך להרגיש שאדם משכיל וידען כמוני יודע שכל מי שלא מקפיד על תקינות פוליטית, מצדד במדיניות החוץ של צפון-קוריאה? |
|
||||
|
||||
ובכן, כתומך במדיניות החוץ של צפון-קוריאה, אני אמור לשלוח לך בדואר טיל גרעיני. היות ובפסח לא אוכלים גרעינים, תאלץ להסתפק בטילון עם שבבי פקאן. |
|
||||
|
||||
אני לא בדיוק מתמצא ביצירות של מאהלר, וואגנר או שוסטקוביץ', וגם מוזיקה שנתקלתי בה מסרטים של/על אותה התקופה, מוזיקה שנועדה להרקיד בקצב, עושה את זה בטוב טעם ולא בהרעשה ארטילרית. |
|
||||
|
||||
בעניין ואגנר, ישנה איזו תפיסה רווחת על הבומבסטיות של המוזיקה שלו. זוהי לטעמי תפיסה שגויה, ראה סעיף ה' בתגובה ישנה. זה מגוחך כמו לומר שפוצ'יני "מעיר מתים" (קרי, בומבסטי) על סמך הטה דאום המפורסם ("לכי לדרכך, טוסקה") שמסיים את המערכה הראשונה של טוסקה. זהו אחד הקטעים המצמררים ביותר שחושפים תהומות של רשע - סקרפיה המושחת מקריב את האלוהים על מזבח תאוותו. לעומת זה, דהירת הוולקירות של וואגנר היא ביטוי לחמלה - הוולקירות אוספות את גופות הגיבורים ומביאות אותם למנוחת נצח, בדומה למעשה אנשי יבש גלעד וגופותיהם של שאול ויהונתן. מדהירת הוולקירות היא הבסיס לתנגדותה של ברונהילדה לשרירות ליבו של אביה ראש האלים ווטאן, בשם האהבה. לעומת כמה דקות פה ושם של תרועות ותופים, האופרה מורכבת מחלקים ארוכים (שעות במצטבר) של דואטים וכיוב'. בעניין שמיעת מוזיקה פופולרית. יש מוזיקה שמחשבת ל"מוסיקת נהיגה". למשל, The Cars או ZZTop. מוזיקה קיצבית, מרטיטיה, שרק עושה חשק לפתוח חלונות, ולצאת בריקוד על הכביש, אם זה בין ת"א לי-ם או בין ניו יורק למיאמי. כזאת גם שרית חדד, סמיר שוקרי וכל השאר. בעניין הזה אני עם איזי וירדן. בחוף הים באים כל מיני עם מכונות קריוקי שמנגנות בקולי קולות מוזיקת בעיקר טראנס, צעירים ויותר מבוגרים, מצבעי עור ומבטאים שונים. |
|
||||
|
||||
ואגנר הרוויח ביושר את המוניטין שלו. יש לו קטעים בומבסטים עתירי כלי נשיפה ממתכת והתזמורות שנדרשו לביצוע הטבעת היו הגדולות ביותר עד אז (מאז כבר עברו אותו), כך שבאמת קל לשכוח שיש לו קטעים ליריים מופלאים כמו זה http://youtube.com/watch?v=UgTK-U96k5Q טראנס? לא זכור לי שיש קריוקי לטרנס ולו כי אין מילים שאפשר לשיר (לא שמוזיקה יש, רק קצב) וכבר הרבה זמן שלא יצא לי לשמוע טראנס. עכשיו כשאתה אומר, אני נזכר שפעם (10 שנים?) היו באמת מכוניות שהרעידו את השכונה עם טראנס, אבל כבר הרבה זמן שלא נתקלתי בזה. |
|
||||
|
||||
גודל התזמורת נועד, עכש"מ, יותר עבור הנפח ופחות עבור העוצמה. צריך לזכור שתכנון האולם של ואגנר שם את התזמורת מתחת לבמה, ומעליה כיסוי שמסתיר אותה מהקהל, לקבל אפקט של מוזיקה נטו. עם מכונות קריוקי לא חייבים לשיר, אבל באים גם עם רמקולים גדולים ומחברים אליהם טלפון. נהם הגלים וקולות מטקות יוק. |
|
||||
|
||||
10 שנים? אז הנה הזדמנות נוספת לאהבה (של טראנס) עם רימייק של היצירה שבלעדיה שום מסיבה לא היתה שלמה (לא זוכר מתי, או למה) |
|
||||
|
||||
להרעיד את השכונה עם טראנס? חובבנים עלובים. אני קניתי מערכת סטריאו 400W במיוחד כדי להרעיד את השכונה עם "זכרון יעקב" של אושיק לוי. עד שמגיעים ל-"יש בקבוקים ריקים בזכרון וכולם שותים הכל" בדרך כלל כבר מגיעה המשטרה. |
|
||||
|
||||
יפה :) מנסיוני, נראה לי שגם עם מערכת של 100W, אתה בקלות תגיע לעוצמה שתניס אותך מהבית. |
|
||||
|
||||
PMPO או RMS? |
|
||||
|
||||
אם כבר אז כבר, RMS. בשביל אושיק לא חוסכים. |
|
||||
|
||||
וזכור לטובה זיגי סטארדסט עם ההנחיה המפורשת. פשוט בחו"ל זיגי היה ערס, ובארץ לפלפון. |
|
||||
|
||||
ה-Who נכנסו לספר השיאים גינס עם ההופעה1 בעוצמת קול הגבוהה ביותר. 1 לא זאת. הבאתי את הלינק כי הייתי באחד הקונצרטים בסיבוב ההופעות הזה |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |