|
||||
|
||||
מי שכתב את השיר היה קשור לבית המקדש. בית המקדש בירושלים הוא המקום היחיד שבו שוכן האל (או שמו, או כבודו, בנוסחים מאוחרים יותר). לכן את שיר ה' אפשר לשיר רק בסביבות בית המקדש. |
|
||||
|
||||
אבל זה לא רק זה. יש כאן את הערגה העזה לשוב לירושלים. את השבועה ''אם תשכחך ירושלים תשכח ימיני... אם לא אעלה את ירושלים על ראש שמחתי''. |
|
||||
|
||||
למה אתה מתעלם מהמשפט (שאפילו הדגשתי לנוחותך) ?! איך אתה מפרש "אדמת ניכר"? הרי ברור שלא מדובר בירושלים (לפחות לא רק ב),מי שישב בצפת,טבריה,חברון או שכם לא חשב שהוא ב"אדמת ניכר". |
|
||||
|
||||
"אדמת ניכר" מכוונת כאן למקום שרחוק מירושלים. לפי תפיסת הקדושה הזו (שלעניות דעתי נפוצה יחסית בספר תהלים) הקדושה קשורה למקום ולא מתפזרת. לכן אין טעם בעבודת אלוהים (עם כינורות) על נהרות בבל. תפיסה זו של ריכוז הפולחן סותרת גם את הרעיון של מקדשי המעט (בתי הכנסת). כהערת אגב, חברון ושכם הפכו לאדמות נכר בתחילת התקופה הפרסית (חברון: עקב מעבר האדומים לשם, שכם: עקב מיסוד הנתק מהשומרונים). טבריה הוקמה בסוף ימי בית שני. |
|
||||
|
||||
מעניין. אולי המזמורים לסוכות (תהילים מ"ב-מ"ג) מביעים רעיון דומה? |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |