|
||||
|
||||
בתחילת שנות ה-70 נסע אנגלי אמיד לטיול בספרד במכונית הרולס רויס שלו. באמצע הדרך ממדריד דרומה, איתרע מזלו והרולס היקרה "נתקעה". לאחר שהצליח להגיע למכשיר טלפון הוא התקשר למחלקת השרות של רולס רויס באנגליה כדי לברר מי יכול לבוא לעזרתו בספרד. הוא הועבר מייד למנהל המחלקה שקיבל ממנו את מיקומו המדוייק, וביקש ממנו להמתין במקום לעזרה. בתוך כשעתיים הגיע,במסוק מאנגליה, צוות טכנאים. התקלה תוקנה והאיש נשלח לדרכו. כשחזר הביתה התקשר האנגלי התמים למשרדי החברה וביקש לסלק את חובו. לאחר שהפקידה שאלה "עבור מה? אין לך כל חוב?", השיב לה האנגלי: "עבור חילוץ הרולס שלי שנתקעה בספרד". על כך ענתה לו הפקידה האדיבה: "אדוני כנראה טועה אבל רולס רויס לעולם לא נתקעת". רוצה לומר: טכנולוגית, אפשר בהחלט לייצר רכב שלא צריך מוסך, אבל רכב כזה יעלה כל כך הרבה, שזה פשוט לא כלכלי כשמדובר ברכב פרטי. בהערת אגב - ישנם רכבים צבאיים (למשל צוללות גרעיניות) שבהם השיקול הכלכלי לא קיים, ואז באמת מתכננים אותן כך שהן לא צריכות מוסך (או מבדוק) למשך כל אורך שירותן. |
|
||||
|
||||
על פי Refueling_and_Overhaul [Wikipedia] צוללת דורשת טיפול כל 5-20 שנה ומשך הטיפול הוא בין שנה לשנתיים. אני לא יודע מה עדיף - פעם בחצי שנה יום טיפול או פעם ב20 שנה שנה של טיפול. באחוזים, מכונית פרטית היא יותר אמינה. |
|
||||
|
||||
אם תקרא היטב את הערך שצירפת, תראה שלא מדובר במקבילה ל"טיפול 10,000" אלא בעיקר בתדלוק (של הכור הגרעיני), מודרניזציה (עדכון הטכנולוגיה), שהמספרים שכתבת "היו נכונים היסטורית" ושבצוללות מודרניות עושים זאת פעם אחת - באמצע חייהן (42 שנה), תדלוק וכניסה למוסך אינם זהים, אבל 20 שנים זה בפירוש "לא רואה מוסך". בזמן כזה הסיכוי שהצוללת עוד תהיה רלבנטית טכנולוגית וצבאית קטן מאוד (ואני כבר לא מדבר על תאונות וקרבות) בפועל, ברוב המקרים, כשמגיע הזמן של צוללת ל"טיפול אמצע החיים" הצי הארמיקאי מעדיף פשוט להוציא אותה משירות (כך לדוגמה שליש מהצוללות מדגם לוס אנג'לס שנבנו עד היום - אלו שהגיע זמנן לתדלוק - פשוט הוצאו משירות במקום להיכנס לROH). לכל עניין ודבר זה רכב ש"לא רואה מוסך". |
|
||||
|
||||
אבל זה נכון גם לטלפונים סלולריים מודרניים. |
|
||||
|
||||
יש הרבה טלפונים סלולריים מודרניים שרמת האמינות שלהם על הפנים. |
|
||||
|
||||
לא ראיתי את המספר 42 שנה בערך אבל בכל מקרה, חצי של 42 זה 21 אז לא הייתי עושה מזה עניין. הטיפול הזה הוא לא מקביל לטיפול 10000? אולי, אבל אם כך, אני די בטוח שיש פעולות תחזוקה שוטפות שנעשות על הצוללת. אאל"ט חלק מאנשי הצוות הם טכנאים, בדיוק לשם כך (לצערי, אין הדבר כך במכונית שלי). מעתה אמור: בנוסף לטיפול 10000 יש גם טיפול מבדוק. |
|
||||
|
||||
טכנאי על הצוללת מתקן את החלק התקול מבלי להיזקק להשבתה במבדוק, בדיוק כפי שאתה מחליף צמיג נקור או נורה שרופה מבלי להיכנס למוסך. |
|
||||
|
||||
את הסיפור על הרולס רויס שמעתי בתור ילד בגירסה מעט שונה. בדקתי עכשיו ב-snopes, והסיפור מקוטלג שם בתור legend, שזה "plausible events so general that they could have happened to someone, somewhere, at some time, and are therefore essentially unprovable." חברת מכשירי החשמל Miele, כמדומני, ממצבת את עצמה בתור "יקר יותר אבל (כמעט ו-) לא מתקלקל, בניגוד לזבל הסיני הסטנדרטי". |
|
||||
|
||||
יותר מדי פעמים מצאתי את עצמי מחליפה מכשירי חשמל בגלל חלק פלסטיק קטן שהשתפשף ובגלל שהחלק שמתחבר עליו לא יושב טוב, לא נסגר מעגל חשמלי והמכשיר לא עובד. |
|
||||
|
||||
הבעיה הזו תיפתר אולי בעתיד על ידי מדפסת תלת ממד ביתית (או בחנות שכונתית). |
|
||||
|
||||
האמת היא שלמרות השימוש ברכיבים שעומדים בתקנים גבוהים ויקרים ולמרות ההשקעה האדירה בתכנון ומחירי הרכש האדירים, כלי רכב צבאיים נוטים להתקלקל לעתים קרובות מאד. טווח הנסיעה הממוצע של טנק בין טיפולים ובין תקלות קטן בסדרי גודל מזה של מכונית. מטוס נוסעים אמין ללא השוואה למטוס קרב, במונחי שעות ומרחקי טיסה בין תקלות. כמובן, הם פועלים בתנאים קשים הרבה יותר - אבל האם לא זה בדיוק מה שאליו מתכננים אותם? |
|
||||
|
||||
הספציפיקציות של כלי רכב צבאי כוללות כמובן גם את דרישות האמינות (MTBF ו MTTR) שלו. מן הסתם האמינות הנדרשת ממטוס (שמתוכנן לקבל טיפול בבסיס לאחר כל גיחה) שונה לגמרי מזו של צוללת (שאמורה לשהות בים באופן אוטונומי ורציף). |
|
||||
|
||||
אם הצוללת שוהה בים זה לא אומר שהיא לא מקבלת שום טיפול, זה אומר שהצוללנים מבצעים תחזוקה של דרג א' בתנועה. מדד של MTBF הוא קצת גס מדי עבור מערכת כמו צוללת או מטוס שמורכבים מעשרות ומאות תתי מערכות. יש תקלות שמשביתות הכל, יש שמאפשרות פעילות תחת מגבלות מסוימות, יש שמאפשרות לבצע סוגים מסוימים של פעילות אבל לא אחרים וכן הלאה. הספסיפיקציה של האמינות יכולה להיות ברמה של תת-מערכת אבל לא ברמה של הפלטפורמה כולה - מה גם שאין דרך לבדוק את העמידה בדרישה הזו עד אחרי שהמערכת כבר נמצאת בפעילות זמן ממושך והיצרן כבר הכניס את הכסף עמוק לכיס. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |