|
עד שאני טורח ומציין את שמך המפורש כהומאז' לדברייך הנכוחים, ואומר "אין *דינה* של ביקורת..." את באה ומסלפת את הציטוט ל: "אין *טיעונה* של ביקורת..." ?
מה יהיה?
ולעצם העניין, אכן העמדה שאת והגולה מציגים מוכרת לי היטב. הטענה שרק מרחוק אפשר לראות דברים מסוימים אכן נכונה, לדברים מסוימים. או הדימוי הנאה של האדון הגולה על מי שמצוי בחרא במידה שהוא כבר לא מסוגל להריח - גם אותו אני מקבל - לתחומים מסוימים.
הבעיה היא שאותם דברים שאתם כביכול מאירים את עינינו לגביהם אינם בבחינת נעלמים מאיתנו, והריח הבאוש מורגש כאן במלוא עוזו, תאמינו לי. כשמנסים לאתר את מקור הריח, מסתבר שיש יתרון מסוים למי שעומד קרוב למתרחש, ממעוף הציפור שלכם קשה יותר להבחין בפרטים. זה לא אותו דבר לשמוע ב cnn על פיצוץ בליל הסדר, בין עשרות דיווחים על סבלם של הפלשתינאים המדוכאים וחפצי השלום, כמו לראות את התמונות ולשמוע את האמבולנסים מבעד לחלון, ואח"כ לשמוע את הדעות הרשמיות של הרש"פ והדעות הפחות רשמיות של המטיפים במסגדים. כן, כשעומדים רחוק מהפח קשה יותר לדעת מה מכל ערמת הפסולת אחראי לריח, ויותר מזה, קשה לראות מה הדרך הכי טובה לסלק את גורם הצחנה. זה עניין פשוט של אופטיקה, גם אם הוא נראה לך אוילי. האמת אינה נגזרת מגיאוגרפיה באופן ישיר, אבל לגילוי האמת נדרשת אינפורמציה, והאינפורמציה שאת מקבלת אכן נגזרת מהגיאוגרפיה, או יותר נכון, הגיאוגרפיה גורמת לכך שהאינפורמציה שאת מקבלת עוברת פילטרים שמורידים חלקים לא מבוטלים ממנה. את מקבלת אינפורמציה שעברה דרך משקפי הפולרואיד של סוכנויות הידיעות, ואולי אפופידס ירצה להסביר לך קצת על מה משקפיים כאלה עושות לאור. רוצה דוגמא? בבקשה: מי הרג את מוחמד דורא? (אגב, אני לא יודע את התשובה על כך, אבל כל העולם הנאור החליט כבר מזמן שהתשובה החד משמעית והבלתי ניתנת לערעור היא צה"ל. את רכיב האינפורמציה שלא מתאים לתשובה, או שמאפשר תשובה אחרת, המשקפיים סיננו עבורו. אני הייתי יותר סקפטי לא בגלל שאני לא חושב שייתכן שאיזה חייל ישראלי בן זונה עשה את זה, אלא בגלל שאני יודע *גם* שייתכן שאיזה פלשתינאי בן זונה עשה את זה - ראיתי קצת פלשתינאים בני זונה באותו חלק של האור שלא הגיע עד אליך, ואני לא אכנס עכשיו לשאלה כמה בני זונה יש בכל צד).
אתם צודקים, ללא ספק, בכך שמטבע הענינים הראיה הזאת אינה אובייקטיבית, ושהנטיה הטבעית שלי היא להמעיט בהזדהות עם האויבים שלי (וכרגע, מה לעשות, הם אויבים שלי). זה לא מפריע בכלל לגבש דיעה לגבי הדרכים לצאת מהמצב הבלתי אנושי הזה, וזה מחדד את הראיה לגבי כמה טאבו'ס שאסור לעבור עליהם. אסור לקבל את הטרור כאמצעי לגיטימי להשגת מטרות, והדרך היחידה להלחם בטרור היא בדיוק כפי שהאמריקאים נלחמים בו באפגניסטן. כל נסיון להפיס את דעתם של אלה שדרכם לגן העדן רצופה בגויות של אזרחים תמימים רק מזמין מתנדבים חדשים למסע הקודש הזה, מהסיבה הפשוטה שאם זה עובד אין סיבה לא להשתמש בזה.
אבל האמת היא שההערה שלי על ביקורת מרחוק התכוונה בעיקר לנקודה הטריביאלית שמי שלא עלול להפגע אישית מטעויות, חשוד בעיני שהוא מוכן להסתכן על חשבוני יותר מהרצוי. כדי להדגים את כוונתי אעיר גם שאין דבר פאתטי יותר בעיני מהפגנה של בחורי ישיבה בברוקלין שנושאים שלטי "אף שעל". הם ואתם מקוטלגים אצלי תחת הכותרת "קיביצערים" - אלה שדוחקים בי "תקריב את המלכה, תקריב את המלכה - זה יתן לך יתרון פוזיציוני", אבל אף פעם לא משלמים את חלקם אם ההקרבה נכשלה והפסדתי במשחק.
ועוד הערה קטנטנה לסיום: יוצא לי, מדי פעם, להתווכח עם פלשתינאים גולים, והם, ללא יוצא מן הכלל אחד, תומכים תמיכה מלאה ובלתי מסויגת בבני עמם ב"מולדת". זה לא מחייב, כמובן, אף גולה ישראלי, זה רק מעורר אצלי קצת תמיהות על למה ומדוע.
|
|