|
||||
|
||||
שלום לך גברת גילית. שפינוזה איננו מנסה להפוך את האלוהים לטבע, או להפך וזאת למרות אמרתו הידועה - "אלוהים או טבע", אלוהים ברא את העולם, אך לא יכל שלא לברואו - אלוהים משיג את ממשותו דרך העולם, אלוהים פועל על פי החוקים שהוא יצר, שהם הוא; זהו מושג הנחיצות. אלוהים זה הוא אלוהים שאיננו יכול לעשות ניסים, וכאן נכנס הבלבול הקטן - יש הבדל בין שני סוגי טבע; אלוהים הוא הטבע שממנו הכל נוצר, הכל נגזר ממנו, זהו הNatura naturans, לעומת הסביל, הNatura naturata, שהו היקום. שפינוזה במידה זו הוא איננו אתאיסט קיצוני [מפורש?], אבל הוא הניח את היסודות לאתאיזם, ואי-אפשר לטעון כי מי שנהיה אתאיסט בעקבות דבריו של שפינוזה, שדומים, כמעין אב-טיפוס למשנת הפוזיטביזם, שיש שאומרים שבסך-הכל נבעה מקביעתו זו של שפינוזה, טועה לחלוטין. ובקשר לאותם "מצטיינים"- ראינו את תוצאותיו של שילוב נלעג זה בבחינת הבגרות בפיסיקה שמחלקים, ללא-בושה, לתלמידי פיסיקה בבתי ספר דתיים. ובמידה מסויימת גם במשנתו של י' לייבוביץ. נ. ראוך |
|
||||
|
||||
אין הבדל בבגרות. נבחנתי בה. מצטייני רקטור הם לא תלמידי תיכון אלא אוניברסיטה, ולפיכך לומדים באותה מחלקה עם חבריהם החילונים. |
|
||||
|
||||
שלום לך האייל האלמוני. אינני בטוח באיזה סוג של בית-ספר תיכון, אך כמובן שבית-ספר דתי, אני בעצמי ראיתי את בחינת הבגרות הזו, והיא עוררה פולמוס ציבורי גדול. פעם אף פורסמה בפורום 'מדע' של IOL, אך בעקבות המיזוג שהתרחש שם, אינני יכול לספק קישור, ועימך הסליחה. לא אמרתי שום דבר על מצטייני הרקטור, רק ציינתי דבר מה שמתרחש באותה בחינת בגרות, אין הפרדה באונ' כפי שכתבת. בהערכה נ. ראוך |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |