|
שלא לדבר על סמ"חים ספרטנים.
אבל יש לי באמת קונפליקט עם העניין הזה. מצד אחד, לאדם הרגיל (==אזרח) יהיה קשה מאד לקבל על עצמו ציות מהיר וגורף לפקודות, משימות ואימונים הנדרשים מחייל, וודאי חייל קרבי. כל ההתניות הפסיכולוגיות, הסוציולוגיות והתרבותיות שהוא מגיע מהן1 מתנגדות לכל צורת ההתנהגות הזו. לכן סביר שיש צורך באימון פסיכולוגי-תודעתי (מעבר לפיזי כמובן) שיאפשר לו כן להיות חלק מתפקד ממערכת יותר ממושמעת וקשיחה מאשר קבוצת הסטאנגה של החבר'ה מהשכונה.
מצד שני, אין לי ספק שהאופן האגרסיבי של החדרת ההתניות האלה לחיילים - שמנסיוני במציאות הוא לא פחות גרוע מהסרטים שתיארת - יוצר נזקים ועומסים בהחלט לא מבוטלים.
לא ברור לי איפה ואיך אפשר לשים את דרך האמצע, שמצד אחד אפקטיבית בהפיכת האזרח לחייל, ומצד שני עדיין שומרת על כללים בסיסיים של התנהגות אנושית לא מזיקה לטווח קצר, וגם לטווח ארוך. די ברור לי שלמידה היא אפקטיבית פחות כשהמורים והחיילים הם סחבקים שלך.
1 ולמה ללכת רחוק, לפחות לפי הסיפורים שאני שומע2, מחצית מהילדים היום לא יכולים לשבת על הישבן בשקט במשך שיעור שלם, שלא לומר לעשות שיעורים כנדרש, בלי תוספים כימיים כאלה ואחרים. 2 ומזדעזע.
|
|