|
||||
|
||||
לא הבנתי את עניין התיוג. ברור שכל החלטה לשלוח תלמידים לבקר בקברי שייכים מוסלמים היא החלטה פוליטית. |
|
||||
|
||||
ברור שחברון היא עיר חדשה כמו תל-אביב, ושלהיסטוריה היהודית אין אליה קשר; ושלהכיר פירושו להזדהות פוליטית. (אגב, מי השייח'ים שקבורים שם?) |
|
||||
|
||||
איזו סרקסטיות נהדרת. אז מה אם להיסטוריה היהודית יש קשר? מה שלמדתי שהיהדות קשורה לכאן ועכשיו ולא מנהלת ומקריבה את חייה למען ההיסטוריה. |
|
||||
|
||||
אני חושב שהתגובה שלך היא דוגמה נהדרת למה אי אפשר היה לסמוך עליך, כמורה לאזרחות, לנהל בפתיחות את הדיונים הסוערים שאתה מתיימר להן. |
|
||||
|
||||
ברור שחברון נמצאת בשטח הריבוני של ישראל המוכר בינלאומית, אין עליה מחלוקת ולא מתגוררים שם בני עם אחר. אין ספק שחובה לאומית לשלוח לשם תלמידים ולשטוף את מוחם שהכל שלנו כדי לגדל דורות של בורי hasbara. לא ידוע מיהם השייכים אבל הם בודאי לא דמויות בדויות מספר עתיק שנכתב הרבה לפני הקמת מבנה הקברים. |
|
||||
|
||||
אז, אחרי שדרשת בזכותו של מורה להביע את דעתו הפוליטית ברחבי הכיתה, אזי היכרות עם עיר היסטורית חשובה בהיסטוריה היהודית *היא* זאת שיוצאת מגבולות הלגיטימיות. אהה. אה, כן. וחובב היסטוריה ידוע כמוך צריך להסביר איך שייח'ים ערביים קבורים במבנה מהתקופה ההרודיאנית... |
|
||||
|
||||
וכרגיל אתה מיתמם. אותה עיר נמצאת בשטח כבוש והשלטון בה נעשה על חשבון, ותוך כדי הדרת, תושביה המקומיים. אז כאן מדובר על קברים מהתקופה ההלינסטית ובמקומות אחרים (כמו קבר השייח יוסוף) בקברים מוסלמים אבל בשום מקרה לא מדובר בקברי דמויות אגדתיות מהתנ''ך. |
|
||||
|
||||
ונניח לרגע שכל זה נכון, אתה מנסה לרמוז שלחברון *אין* היסטוריה יהודית עתיקה, או שאתה עדיין לא שם לב לסתירה בין תמיכתך הנמרצת בהבעת הדעות הנוחות לך במסגרת בית הספר, ובין התנגדותך *אפילו לחשיפת תלמידים* להיסטוריה היהודית, אם היא התחילה לפני 1967 ולא נמצאת בשטח שהיה בידינו? (אני מניח, כמובן, שגם לכותל לטעמך אסור להביא תלמידים, שלא לדבר על השבעות חיילי צה"ל). (אגב, היהודים 'הודרו' מלהיות תושביה המקומיים של חברון בצורה לא עדינה במיוחד, אולי אתה אפילו מודע לזה בתור חובב סלקטיבי של היסטוריה). |
|
||||
|
||||
כמו שכבר אמרתי, הבעת דעה מנומקת בבית הספר חושפת את התלמיד לראיית מציאות שאינה מוכתבת מלמעלה וללא כפיית קבלתה ע״י התלמיד. טיול כפוי ומוכתב מלמעלה בשטח כבוש לא מלמדת את התלמיד היסטוריה אלא כופה עליו עמדה פוליטית מסוימת. |
|
||||
|
||||
נתרגם לעברית: חשיפה לדעות שנוחות לארז פירושה "ראיית מציאות שמוכתבת מלמעלה". חשיפה למציאות והיסטוריה שארז איננו רוצה, "כופה עליו עמדה פוליטית מסויימת". וביתר פירוט: אותם תלמידים אינטליגנטיים שהמורה לא יכפה עליהם את דעתו האישית, הופכים לעדר טמבלים ברגע שהם עולים על האוטובוס לחברון (או לכותל). ייתכן שגם אם נלמד אותם שהייתה חברון, ושהייתה לה היסטוריה יהודית, זו כפיה אסורה. אלא אם המורה יקזז את זה בדיון אינטליגנטי ולא כפוי על הזכות שיש לערבים על ישראל, המצאתה של התנועה הציונית בלי בסיס, והנכבה. |
|
||||
|
||||
גם טיול יומי בחברון בהדרכה אישית של הרב כהנה לא היה מתקרב לקרסולי שטיפת המוח שחוויתי במוסד החינוכי של השומר הצעיר. מענין אם גם אתה עברת משהו דומה ... |
|
||||
|
||||
לא. אני עברתי שטיפת מוח של הhasbara אבל אני יודע לחשוב בעצמי... |
|
||||
|
||||
זה נשמע מעניין. מותר לשאול איפה עברת את זה? |
|
||||
|
||||
במערכת החינוך, בצבא, בתקשורת, איפה לא? |
|
||||
|
||||
(ארז, תתעלם רגע, אני לא מגיב פה לעניין) שייכים מוסלמים, לא שייכים יהודים. |
|
||||
|
||||
אתה לא מתבלבל בין מערת המכפלה לקבר יוסף? מערכת המכפלה היא מתחם קדוש עוד הרבה מלפני המוסלמים. |
|
||||
|
||||
אתה צודק. בכל אופן מדובר בפולחן דבר שלא היה ולא נברא במבנה היסטורי מאוחר יותר וכמו ששולמית אלוני ציינה פעם, באותה מידה אפשר לסגוד לקבר רחב הזונה. |
|
||||
|
||||
בתוקף ידיעותיך ההיסטוריות המקיפות והמעמיקות, האם אתה מכיר פולחן כלשהו, אי שם על פני הגלובוס, שאינו עונה להגדרה: "פולחן דבר שלא היה ולא נברא במבנה היסטורי מאוחר יותר". |
|
||||
|
||||
לדוגמה: מוחמד (נקשרו סביבו אגדות רבות, אבל הוא היה קיים). |
|
||||
|
||||
כמובן אבל לא כל פולחן כזה מקבל לגיטימציה ממשלתית בשטח מריבה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |