|
||||
|
||||
אני לא רואה לגנותה של רנני את חוסר רצונה או חוסר יכולתה לענות לשאלה הזו ושאר ניסויי המחשבה. להפך, חוסר הרצון והיכולת האלה הם כמעט הכרחיים, לשיטתה. אם אתה מדבר עם אנשים שעסוקים במעשים אכזריים (שלא אואשם בגודווין, דמיין שיחה לא-נינוחה עם הקוזקים של פטליורה בהפוגה קצרה בין יהודי ליהודי), ומנסה לשכנע אותם להפסיק, ואז הם מתחילים להתפלפל איתך על עולמות אלטרנטיביים שבהם זה כן או לא יהיה בסדר לשחוט ילד יהודי ולאנוס את אימו, לא בטוח שאתה אמור לענות להם בשלווה - אולי ראוי יותר להתעצבן ולצעוק. |
|
||||
|
||||
אבל במקום אחר התקבלה תגובה דומה בחריפותה גם לעניין ההמבורגר שגודל במעבדה. אם כל תגובה למשהו שיש בו שמץ מן החי (מה עם זבובים? ופטריות?) נתקל בתגובה דומה, קצת קשה לדבר ברצינות. |
|
||||
|
||||
אתה חוזר על זה פעם שניה, לא כתבתי נגד בשר סינטטי. |
|
||||
|
||||
נכון מאד, ממש מדויק. וגם יותר מזה לדעתי, הדמיונות על עולמות עתידיים הם מין מפלט למצפון, כלומר עכשיו אני אוכל עוד קצת ואחר כך הכל יהיה בסדר. אבל הם לא באמת נותנים מפלט כי זה פרדוקס, זה לא רציונלי. כלומר, אדם אומר שהוא מעדיף לאכול תרנגולת עתידית שלא תסבול. לפי אותם נימוקים בדיוק, שמגיעים מתוכו פנימה, שמביאים אותו להעדיף תרנגולת תיאורטית שלא תסבול, הוא אמור לא לאכול *היום* תרנגולת שכן סובלת... |
|
||||
|
||||
הלוגיקה שלך לא נכונה. דוגמה נגדית: "אדם אומר שהוא מעדיף לאכול תרנגולת עתידית שעולה שקל לקילו. לפי אותם נימוקים בדיוק, שמגיעים מתוכו פנימה, שמביאים אותו להעדיף תרנגולת תיאורטית שעולה שקל לקילו, הוא אמור לא לאכול *היום* תרנגולת שעולה שלושים שקל לקילו..." אני מקווה שאת מבינה שהמסקנה הזאת לא נכונה. האדם הממוצע בדוגמה שלך, מעדיף תיאורטית לשלם מחיר יותר נמוך - מחיר רגשי/מוסרי או איך שתקראי למה שהוא משלם עקב הידיעה שיש חיות שסובלות - אבל כל עוד מה שהוא מקבל מהמזון שווה לו מחיר גבוה יותר, הוא ישלם את המחיר הגבוה יותר וייחל ליום שבו המחיר הזה ירד. הכלכלה הבינארית שאת מתארת פשוט לא מתארת טוב את העולם. |
|
||||
|
||||
עיוני, מצפון זה לא כסף. 'תראות מחר! |
|
||||
|
||||
גם מחיר זה לא כסף. |
|
||||
|
||||
כהערת אגב: פרס נשאל היום בראיון ברדיו אם הוא מעודכן בכל מיני טכנולוגיות חדשניות. הוא ענה שהוא אינו מעודכן: הוא מתומחר. |
|
||||
|
||||
ולפי הבנתי (שמעתי אותו אומר זאת), הוא לא התכוון לזה במובן המקובל של המילה, אלא במובן של 'מעודכן למחר'. מילה לא רעה דרך אגב. |
|
||||
|
||||
אבל ברגע שאתה מניח מראש את דרגת האכזריות (פרה==ילד)1, אתה מניח את האכסיומות שרנני משתמשת בהן, ומכאן אין מקום לשום דיון יותר. זה כמו שעבור דתי חרדי, זה שאני מחלל שבת זה חילול קודש נוראי, ולכן הוא אמור להתעצבן ולצעוק כשאני דן איתו במה כן מותר לי לעשות, ואם אני לא אדליק חשמל אבל כן אקרא ספר זה בסדר וכו'. ברגע שצד אחד מגדיר משהו כפשע נוראי בתור אכסיומה שלא ניתן לדון בה, אז באמת אין על מה לדון. ואכן הדיון איתה מרגיש לא פעם כמו דיון עם מטיף דתי, או לחילופין דיון עם כאלה שברור להם מאליו שאבולוציה היא שטות מוחלטת. 1 כל הענין הוא, שפרה איננה שווה ילד. או לפחות שזה מה שיש לדון עליו, לכמת אותו, לנסח או לנסות לנסח תורת מוסר וכן הלאה. אפילו בדוגמה שלך, הדיון היה צריך להתחיל בהאם אדם יהודי שונה מאדם גרמני ובמה (כמה שזה נשמע נורא), ואז להגיע למסקנה שהם זהים ולכן... וגו'. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |