|
||||
|
||||
אני מסכים. נראה לי רק, כמי שעסוק בגידול ילדים, שביעור ביהביוריסטי1 שהסבר קוגניטיבי ורציונלי בצידו נטמע טוב יותר ומשתמר טוב יותר עם הזמן. או במילים יותר יומיומיות: במקום 'את זה לא עושים - למה? - ככה', עדיף 'את זה לא עושים - למה? כי א' מוביל ל-ב', כי ג' סובל, כי אש מכאיבה' וגו' 1 לא ידעתי שאני עושה כזה לעיתים עד שלא הומשג כאן הענין |
|
||||
|
||||
אני דווקא בדעה שאותו ביעור ביהביוריסטי טוב לו שיעמוד בפני עצמו. כשמתחילים לקשט אותו ברציונלים נראה לי שדווקא מקצצים בכוחו הביהביוריסטי. הילד, לכשיגדל, כבר יקשט את הההתנהגות ברציונלים משלו, בתפיסת עולם וכו'. |
|
||||
|
||||
אני חושב שהקנית תפיסת עולם היא חלק מהחינוך. חוקים ללא הגיון/סיבה/סנטימנט מאחוריהם נראים לי לא רק פחות יעילים (בדרך כלל), אלא גם גורמים לילד לחוסר-אמון במערכת (ההורים בתחילה, ואחר כך אחרות), בדיוק כפי שהם גורמים לי ולך לחוסר אמון במערכת שכופה עלינו כאלה. |
|
||||
|
||||
יש דברים שנלמדים ביהביוריסטית (הסיר חם), יש דברים שאינך צריך ללמד כלל כי הילדים לומדים על ידי חיקוי (תן זכות קדימה להולכי רגל במעבר חציה), וישנם דברים שנלמדים דרך הקניית תפיסת עולם (התכנית הזו לא לגילך, יש שם א' ב' וג' שלא מתאימים לך). אני חושב שדווקא הדברים שנלמדים מתוך תפיסת עולם הם הנזילים יותר. |
|
||||
|
||||
דוגמת הכאב (הסיר חם) איננה רלבנטית כאן, כי לילד לא כואב כשהוא שורף נמלה. לא הבנתי את דוגמת החיקוי שלך, נשמע שהיא רלבנטית למי שנוהג ברכב, ומי שלומד נהיגה לומד בצורה קוגניטיבית ולא על ידי חיקוי (לפחות היכן שאני למדתי). |
|
||||
|
||||
דוגמה ביהביוריסטית פשוטה - [בצעקה, רצוי כשהוא לא רואה אותך מגיע] אוי ואבוי, מה אתה עושה? [וחוטף לו את הזכוכית מגדלת]. חיקוי- ידעתי לנהוג בשיעור הנהיגה הראשון שלי. המורה אמרה לי סע! ונסעתי, בכביש הראשי, עד הילוך רביעי בגיר ידני. הכל משנים של הסתכלות בתשומת לב על אבא שלי נוהג, כבר מגיל 6 או 7. חתולה שלי היתה נתלית על ידית הדלת, דוחפת עם הרגל את הקיר וכך פותחת את הדלת (פנימה) ויוצאת. הגורים שלה למדו את התרגיל מהסתכלות. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |