|
||||
|
||||
הרעיון הוא שהמבנה הזה משמר את עצמו. אם יש לך עבודה רווחית בתוך המגזר החרדי אתה לא תעבור לעבודה במגזר אחר. אותו דבר נכון לכל תעסוקה, נניח, עקרת בית לא תשכור מטפלת אם המטפלת עולה לה כמו המשכורת. |
|
||||
|
||||
אם יש לו עבודה חרדית בתוך המגזר החרדי, מה רע? אם אין לו, אולי הוא יחפש גם מחוץ למגזר. |
|
||||
|
||||
הרע הוא שהתרומה שלו למאזן התשלומים של ה''חרדים'' היא שלילית. |
|
||||
|
||||
רוב העובדים בחברה הישראלית לא עובדים בעבודה שתורמת ישירות ליצוא. האם זה כל כך גרוע? |
|
||||
|
||||
טוב, זה כי למדינת ישראל יש מטרה במאזן תשלומים שלילי גבוה ככל האפשר. כמו שאמר הכלכלן הידוע רהב פזרני ''מדינה שלא פושטת רגל תוך עשור, לא יודעת מה טוב בשבילה''. |
|
||||
|
||||
אני לא מבים את הטיעון שלך. "הם ימצאו עבודה בתוך עצמם" - טוב, נניח שהם ישרתו בעיקר את הקהילה החרדית, אבל אנחנו לא באמת חושבים שהחרדים יהפכו למשק אוטרקי, נכון? אז יש לזה 2 אפשרויות: 1) חרדים יעשו עבודות שנעשות כיום על ידי אחרים, וכך סך התמיכה למגזר החרדי יירד. למשל - אם יותר חרדים ייעבדו בתור פסיכיאטרים לחרדים בלבד, אז הם לא ייצרכו לקבל תמיכה והמדינה אולי תשלם פחות לחרדים שזקוקים לפסיכיאטר. 2) זה לא יהיה רק בתוך עצמם - למה שחרדי שפותח חנות בגדים לא יימכור לחילוני? זו שאלה רטורית, כי כבר היום חנויות מכולת חרדיות מוכרות לחילונים ואפילו לגויים. עיין ערך "אושר עד". המגזר החרדי כולו יכול להתקיים ממסחר ושירותים, אם יהיה מספיק טוב בזה ויספק את השירותים לאוכלוסייה הכללית. לדוגמא: 1) פועל המפעל שמייצא לחו"ל מרוויח למעשה בדולרים. הוא מוכר את הדולרים בשביל לקבל שקלים לבנק. עם השקלים הוא קונה ירקות מהירקן החרדי, חולצה ממוכר הבגדים החרדי. הם בתורם יכולים ללכת עם השקלים לבנק, להמיר אותם לדולרים ולקנות טלויזיה מחו"ל. (אבל הם לא יעשו את זה, כי זה לא כשר). |
|
||||
|
||||
אני לא בטוח שהיה לי טיעון, רק השערה. קיימת עוד אפשרות, החרדים יבזבו את הכסף והרכוש שיש להם. |
|
||||
|
||||
למה לא? ילדים גדלים בשלב מסוים, ומי שמתחיל לעבוד רק אז יתקשה יותר למצוא עבודה או לא יצבור ותק ונסיון רלוונטים. רוצה לומר - כשבוחנים כדאיות כלכלית לא צריך לבחון אותה על בסיס השנה-שנתיים הקרובות אלא לטווח הארוך יותר. ובטווח הארוך יותר, אם אני אשאר בגיל 25-30 בבית כדי לגדל את בתי ההיפוטתית1 ושתי אחיותיה, בגיל 30 אני עדיין אמשיך להרוויח כמו מטפלת ולא כמו הגיברת בתפקיד המקביל לי שבינתיים התקדמה בתפקיד ומרוויחה כפול. וכל זה כמובן לא קשור ספיציפית לחרדים. 1 ד"ש מהעבר. |
|
||||
|
||||
בגדול הסיבה שלא נקראת ''מלכודת העוני'' מבחינה כלכלית טהורה הסיבה יכולה להיות העדר מקורות מימון אבל כמובן יש גם סיבות מוטיבציונית, יותר כיף לעבוד כשהמשכורת שלך (כרגע) גדולה מההוצאות שנובעות מהעבודה. |
|
||||
|
||||
גם יותר כיף לעבוד כשלא צריך לקום בשביל זה בשש בבוקר או להיות 11 שעות במשרד. את החלק הראשון של התגובה שלך לא הבנתי. |
|
||||
|
||||
"מעגל העוני [ויקיפדיה] או מלכודת עוני הוא כינוי למצב שבו אנשים עניים מתקשים להיחלץ מעוניים או לשפר באופן ניכר את מעמדם הכלכלי, בגלל חסמים כלכליים וחברתיים המונעים או מצמצמים את יכולתם לעשות זאת. מלכודת עוני מתייחסת למצב אישי או בין-דורי ואפילו למצב של חברה או מדינה שלמה. מלכודת עוני היא דוגמה ללולאת משוב מחזקת בתהליכים חברתיים." אם ההוצאות על העבודה שלך גדולות מההכנסות אתה צריך לממן את זה בצורה כלשהי. ===>"גם יותר כיף לעבוד כשלא צריך לקום בשביל זה בשש בבוקר או להיות 11 שעות במשרד." מסכים. |
|
||||
|
||||
מה זה מעגל העוני אני יודעת. מה שלא הבנתי זה את המשפט כולו: "בגדול הסיבה שלא נקראת "מלכודת העוני" מבחינה כלכלית טהורה הסיבה יכולה להיות העדר מקורות מימון ..." מעבר לכך, התייחסתי ל"עקרת בית לא תשכור מטפלת אם המטפלת עולה לה כמו המשכורת" - כלומר, מבחינה פיננסית-רציונלית,1 משתלם לטווח הארוך לשכור מטפלת גם אם המשכורת שלה עולה למשק הבית כמו משכורת ההורה2 שיוצא לעבוד במקום לשמור על הילדים, לא למצב שבו המטפלת מרוויחה יותר. 1 כמובן שיש סיבות נוספות, אבל אלה, מן הסתם, רלוונטיות לשני הכיוונים. 2סתם, על מי אני עובדת. משכורת האמא. |
|
||||
|
||||
===>"כלומר, מבחינה פיננסית-רציונלית,משתלם לטווח הארוך לשכור מטפלת גם אם המשכורת שלה עולה למשק הבית כמו משכורת ההורה שיוצא לעבוד במקום לשמור על הילדים, לא למצב שבו המטפלת מרוויחה יותר." או.קי. צודקת. |
|
||||
|
||||
2 עניין קטנוני: מה רע באמא עובדת? את רוצה שהאבא יעבוד בתור מטפלת? |
|
||||
|
||||
לא הבנתי את השאלה. |
|
||||
|
||||
הערת על כך ש''הורה'' הוא ''אמא'', אך אין לך בעיה להשתמש בדיון הזה במילה ''מטפלת''. (אין לי אישית בעיה עם זה. סתם נקודה מעניינת) |
|
||||
|
||||
כי לרוב הילדיםות יש 50% הורה-אמא ו50% הורה-אבא, אבל רוב הא/נשים שמשגיחיםות עליהןם לפרנסתןם הן נשים. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |