|
||||
|
||||
שפה, טריטוריה ותרבות חילונית. אבל אני שאלתי אותך למה זה קשור ב''יהדות מזרח אירופה''. למה ביהדות. למה ביהודים. וגם שאלתי האם אתה רומז שיהדות היא הגדרה אתנית. לאומית. אומתית. בסתירה לדברים שטענת קודם לכן. וגם שאלתי האם אדם שאינו יהודי יכול להיות חלק מאומת היידיש. וכעת אני מוסיף- שזה חידוש עבורי שתרבות מגדירה אומה, והשאלה היא האם אותם יהודים דתיים דוברי אידיש שאינם מן החוגים של התרבות החילונית הם חלק מאומת היידיש. וגם אני מוסיף- איך זה שאותם יהודים חילונים (מילה שטרחת להדגיש- כנראה מתוך כוונה לנכס להם ורק להם את הלאומיות היהודית) לא תבעו לעצמם לאומיות על אדמת פולין, אלא אסימילציה, ואיך זה שכאשר הם תבעו לעצמם לאומיות- הם כיוונו לארץ לגמרי אחרת. קולוניה. |
|
||||
|
||||
כפי שכתבתי בתגובה אחרת, היווצרות הפרוטו-לאום היהודי על אדמת מזרח אירופה נובע מהתמוססות מוסדות הקהילה המסורתיים מצד אחד והבידול של היהודים ביחס לסביבתם מצד שני. כל היהודים הנמצאים על אותה טריטוריה שייכים לאותו לאום שאופיו הוא חילוני ומודרני. וכמו שכבר ציינתי, על הבסיס הזה נוצרו השקפות שונות בקרב יהודים - ההשקפה הטריטוריליסטית הדורשת טריטוריה ספציפית ליהודים במזרח אירופה או במקום אחר (אפילו בקרב הציונים היו תומכים לתכנית אוגנדה), ההשקפה האוטונומיסטית הדורשת אוטונומיה יהודית בקרב המזרח אירופים (כמו תנועת הבונד) וההשקפה הלאומית המסתמכת על סמלי העבר וגורסת שיהודים יכולים לחיות רק במולדתם העתיקה. |
|
||||
|
||||
תודה על השיעור. מתוך דבריך ''שכל היהודים הנמצאים על אותה טריטוריה - שייכים לאותו לאום..'' אנחנו למדים שיהדות בעיניך היא הגדרה לאומית. שאלמלא כן היית כולל בתוכם גם נוצרים. ואותו פרוטו לאום של אומת היידיש, הוא למעשה פרוטו לאום יהודי בניכוי דתו, ומכאן המסקנה הלאומית של היהודים ולפיה ''יהודים יכולים לחיות רק במולדתם העתיקה'' . פולין. |
|
||||
|
||||
עיוות מושלם של דבריי. הלאומיות של יהודי מזרח אירופה מתבטאת לא רק בטריטוריה אלא גם גם בתרבות החילונית שנוצרה בקרב קהילה זו שלה לא היו שותפים הנוצרים. ורק על הרקע הזה יכולה (בין השאר) להיווצר שאיפה של יהודים לחזור לארץ ישראל. |
|
||||
|
||||
שוב אתה אומר לחזור, ואני לא מבין למה אתה משתמש במילה הזו. אני גם לא מבין איך אפשר לומר בעברית- ''רק על הרקע הזה (בין השאר)''. אני גם לא שאלתי במה היא מתבטאת, הלאומיות, אלא במה היא מהווה. אני גם מתעלם מן השקר הנורא לקשור בין היידיש לבין תרבות חילונית, אני רק מתאר לעצמי שבעיניך אנשים דתיים לא יכולים לעשות תיאטרון וספרות, ושוב אני מתעלם מן המחשבה שתרבות ברמה של ספרות ותיאטרון זה מה שמכונן אומה או מן השקר הנורא שאותה תרבות של חילונים שהיא לפי דבריך שלך העתקה ותוצאה של חשיפה לתרבות של העמים הנוצרים, היא ייחודית רק ורק לאותם חילונים יהודים. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |