|
||||
|
||||
הטיעונים שלך מוכרים ונפוצים. ההתעסקות בשאלה האם הכיבוש מגביר טרור או לא רק מראה שהכיבוש שיבש את המסגרות המוסריות שלנו. אין לי ספק שאם הייתי מנתק אותך מכאן ומראה לך את הסיטואציה הנוכחית כסיטואציה במקום אחר , היית מדבר כמו ארז. אני מניח שלמצב של הכיבוש יש השפעה על רמת האלימות בחברה שלנו ועוד הרבה מרעין בישין. מה שבטוח שתפיסת העולם האנושית והמוסרית שלנו שובשה לחלוטין-נניח שאין טרור. |
|
||||
|
||||
זה שהטיעונים מוכרים לא אומר שהם לא נכונים. יכולתי לומר אותו דבר על טיעוני הנגד. דומני שלא אני העליתי את השאלה אם הכיבוש מגביר את הטרור. אפילו לי יש ספק איך הייתי מדבר במצב עניינים היפותטי כזה או אחר, אז אני שמח שלפחות לך אין ספק כזה. לי אין ספק שכיבוש איננו המצב בו הייתי בוחר בעולם אוטופי, ואני מסכים שיש לו השפעות מזיקות ברמות שונות. רק שאני רואה אותו כרעה הכרחית1. או אם לא הכרחית, אלא כאופציה הפחות רעה מבין שאר האפשרויות. לאחר הניסוי הקטן עם עזה, הסבירות ש"סיום הכיבוש" גרידא יהפוך את חיינו לאי של שלווה עלי אדמות קטנה מאוד, בעיני ובעיני אחרים. לדעתי - מבעד למסכי התפיסה האנושית והמוסרית המשובשת שלי, הכיבוש יכול היה להסתיים לפני כעשר שנים, אילו הצד השני היה רוצה בסיום הכיבוש. אלא שהוא רוצה יותר לדון על פלוס מינוס ק"מ פה וקילומטר שם, ויותר מזה הוא כנראה רוצה בסיום הכיבוש בתנאי שלאחריו מיליוני פליטים מורשים לחזור למדינת ישראל. רוצה לומר - סיום הכיבוש שהצד השני רוצה הוא סיום הכיבוש ביפו, לא בשכם. (אני קצת חוזר על עצמי). אני מודע לכך שתפיסת העולם האנושית-מוסרית של חלק לא קטן מאוכלוסית העולם אכן גורסת שסיום הכיבוש ביפו הוא הפתרון הנכון. מטעמים אגואיסטיים והישרדותיים גרידא אני נאלץ להתנגד לתפיסה זו, ויש לי אפילו תקווה שגם אתה כך. 1 כרגע, בנסיבות ההיסטוריות וכו' וכו'. |
|
||||
|
||||
הסבירויות שאתה מדבר עליהן הוטמעו בך על ידי תעמולה שמשרתת אינטרסים. האינטרסים הם לקיים מפעל התנחלויות, לשמור עליו ולהתרחק כמאש מכל אפשרות של שיחות שלום אמיתיות. |
|
||||
|
||||
אסתכן ואומר שאני ואתה חשופים ומושפעים מתעמולות כאלה ואחרות במידה דומה. אם אתה חושב אחרת - כלומר שלך ניתנה יכולת הסינון של המוץ מהתבן ולאחרים בדיון לא - אז ניפרד כידידים. מאחר שכל כך נהירים לך האינטרסים של הצד הישראלי בקונפליקט - הייתי שמח לשמוע מה הם לדעתך האינטרסים של הצד השני בקונפליקט. זה יכול להבהיר מאד את שורשי המחלוקת. |
|
||||
|
||||
זה ממש לא משנה מה האינטרסים של הצד השני בקונפליקט. אין מה להבהיר בקשר לשרשי המחלוקת. החלוקת היא על ארץ ישראל: ארץ אחת לשני עמים. האינטרס של הממשלות שלנו כפי שמשתקף ממעשיהן הוא לשמור ולקדם את מפעל ההתנחלויות. האינטרס של הפלסטינאים הוא להשתחרר מהכיבוש היהודי. הרצון שלהם הוא אולי להעלים את היהודים מכאן. אני מניח שאם היינו עושים סקר בקרב היהודים, היינו מגלים אותו רצון רק הפוך. אם היינו מצליחים להשתחרר מהלפיתה של תומכי ההתנחלויות שמשולבים היטב בכל מנגנוני הממשלות, היינו יכולים למצוא מספיק איזורי חפיפה בין האינטרסים של הפלסטינאים ושלנו. |
|
||||
|
||||
"זה ממש לא משנה מה האינטרסים של הצד השני בקונפליקט" - אחד הכשלים הידועים בניהול משא ומתן מכל סוג שהוא, עסקי אישי ומדיני. "אין מה להבהיר בקשר לשרשי המחלוקת" - חבל, אני התכוונתי להבהיר בינינו למען נחכים ונבין איש את רעהו, ונדע על מה אנחנו מדברים. "המחלוקת היא על ארץ ישראל: ארץ אחת לשני עמים" - מסכים. "האינטרס של הממשלות שלנו כפי שמשתקף ממעשיהן הוא לשמור ולקדם את מפעל ההתנחלויות" - אני לא משוכנע, כמדומני מנהיג מסוים פירק מספר לא קטן של התנחלויות לפני כשש שנים, והוא ממש לא היה חייב. אולי האינטרס של הממשלות האלה הוא לשמור על אזרחי מדינת ישראל כולם? לא יודע. "האינטרס של הפלסטינאים הוא להשתחרר מהכיבוש היהודי" - הכיבוש בשכם או ביפו? כי אם התשובה היא ב', אולי כרגע אין בכלל על מה לדון עקב חוסר ברור ביכולת להגיע לעמק השווה? "הרצון שלהם הוא אולי להעלים את היהודים מכאן. אני מניח שאם היינו עושים סקר בקרב היהודים, היינו מגלים אותו רצון רק הפוך" - אתה כנראה טועה. סקרים מראים שיש רוב מכריע בקרב האוכלוסיה היהודית לפתרון שתי מדינות לשני עמים, וגם רוב המנהיגים אומרים כך. לא שמעתי על תוצאות כה אופטימיות בקרב האוכלוסיה הפלסטינאית, ואם להאמין לדברי מנהיגיהם כנראה שהפתרון אינו מקובל עליהם מאחר והם חוזרים ומצהירים שאינם מוותרים גם אז על זכות השיבה. (ולכן הם לעולם לא אומרים "שני עמים" בניסוח הנ"ל). "אם היינו מצליחים להשתחרר מהלפיתה של תומכי ההתנחלויות שמשולבים היטב בכל מנגנוני הממשלות, היינו יכולים למצוא מספיק איזורי חפיפה בין האינטרסים של הפלסטינאים ושלנו." - ספקולציה שעד כה לא מצאה לה תימוכין במציאות. אלא אם באיזורי חפיפה אתה מתכוון ליפו, באר שבע, תל אביב, אשדוד וכו'. כנראה שכאן אכן יש חפיפה בין הרצונות משני הצדדים. 1הפת"ח? החמאס? למי להאמין? יש הבדל? |
|
||||
|
||||
מה פירוש "מספר לא קטן של התנחלויות"? סה"כ 8000 איש. זוכר כמה גרים בהתנחלויות? |
|
||||
|
||||
באיזור המדובר זה היה 100%, ובא לא נריב על יחסיותן של המילים קטן וגדול. המהלך החברתי והמדיני של ההתנתקות איננו זניח מכל בחינה שהיא, מפינוי התושבים עצמם ועד למשמעותו הפוליטית. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |