|
||||
|
||||
קודם כול, תודה על התגובה (במיוחד בלחץ זמן). לא אמרתי שאין לי עניין להפריך או לאשר. אמרתי שלא אכפת לי להראות לך שאין אפליה דווקא, כלומר, המטרה שלי בדיון הזה היא לא להתנצח איתך, ואין לי אינטרס להוכיח שאין אפליה. בכלל, נראה לי שהרבה מאי-ההסכמה שלנו היא מושגית או מתודולוגית, ולא לגבי עובדות. לצורך המטא-עניין, חלק ממה שפירטת כעובדות הן לדעתי פרשנויות או עמדות. זה לא שאני דווקא לא מסכים, אלא שהדברים לא עומדים בפני עצמם. לא סתם ניסיתי לחבר את הטענות המהותניות שלך למספרים. הדברים שלך מניחים די הרבה לגבי הרקע ובמיוחד לגבי הדעות שלי. כך או כך, למזרחים בני המעמד-הבינוני-גבוה שאני מכיר יש מעט מאוד סבלנות לדיונים בנושא, הרבה פחות מאשר לי, למשל. עצם הדיון נראה להם רגרסיבי ומזיק, או במקרה הטוב מגוחך ומיותר. אני לא מסכים לגבי מה שכתבת בעניין ההשפעה. אבל את זה כבר אמרתי. רק כדי לסבר את האוזן, כרגע מתוך שמונה אנשים טכניים בכירים ומנהלים בפרוייקט שאני עובד עליו בחברת היי-טק, חמישה הם מזרחים. כל השמונה אנשים מעולים ולא הייתי שם לב למוצא של רובם אם לא הייתי מבחין וסופר לצורך התגובה הזו (האמת, הופתעתי). וההיי-טק לא ידוע כמקום מאוד מקדם-חברתית, להפך, הוא נחשב ליוניפורמי למדי. ברור שיתכן שהחברה שלי לא טיפוסית, אבל גם אם נניח אחוזים נמוכים בהרבה בחברות אחרות זה עדיין לא ''הבדלים עצומים במידת ההשפעה'' כמו שאמרת, שמייתרים את עצם הצורך בדיון. לקרוא לטיעוני הצד השני ''מגוחכים'' או ''מזעזעים'', לעומת זאת, לא מייתרים את הדיון, הם רק מקשים עליו. זה לא שאין סטריאוטיפיזציה ואולי גם אפליה אישית כמו שאמרת (סינון בכניסה למועדונים זו דוגמה קלסית), אלא שנראה לי שההשפעה שלהם בטלה בשישים לעומת בעיות אחרות כמו מוביליות חברתית נמוכה שכבר הזכרנו, רקע אישי, פריפריה מול מרכז וכו'. כל אלה יכולים להיכנס תחת הקטגוריה של ''אפליה מבנית'' לשיטתך, אלא שלא הראית (למעשה, לא ממש נכנסנו לנושא) שהבחנה עדתית היא דרך קונסטרוקטיבית לטפל בנושאים האלה. אני אעיר שאני חושב שהרבה מהמודלים ומהמושגים שמשמשים חוקרים בתחום בארץ לקוחים המחקר הבינ''ל בתחום וספציפית מיחסי גזעים בארה''ב. זה מאוד בעייתי, כי הם לא מתאימים בהרבה נקודות וזה גורם לכל הדיון להישמע קצת תלוש לפעמים. רק בתור דוגמה אחת, גזע היא תכונה פיסית נראית של אנשים, והיא לא נמחקת בעקבות נסיון היטמעות או אפילו נישואי תערובת. עדות בארץ רחוקות מאוד מהמצב הזה. |
|
||||
|
||||
אני חושב שחלק גדול מה "סטריאוטיפיזציה ואולי גם אפליה אישית" הוא יותר תלוי התנהגות ולבוש ופחות מוצא. אם אני אלך עם 9 חברים גברים שלי עם חולצות פתוחות ושרשראות למועדון ואצעק בכניסה "תנו להכנס!" - גם אותי לא היו מכניסים. |
|
||||
|
||||
יש מצב שגם אם אני אלך עם 9 חברים גברים שלי עם חולצות משבצות סנדלים עם גרביים ומשקפיים ואלחש בכניסה "נכון שאני לא יכול להיכנס?" - גם אותי לא היו מכניסים(1). (1) ורמז - זה לא בגלל המוצא החצי מרוקאי שלי. |
|
||||
|
||||
אבל מה לעשות שלא פעם ולא פעמיים גם בלי שתצעק ככה לא יתנו לך להיכנס, וגם אם לא יהיו לך שרשראות? |
|
||||
|
||||
מקום העבודה שלך יוצא דופן. "מזעזעת" לא הניחה דבר על רקעך או דעותך, אלא הביעה תגובה רגשית שלי נוכח עיוורון הצבעים שבו לוקים כל כך הרבה דוברים כאן. כדי להתמודד עם העיוורון הזה בהצלחה צריך להתחמש בסטטיסטיקה רשמית, שאין לי. אבל בכל זאת, בקשה לי אליך. סור לאוניברסיטה הסמוכה למקום מושבך, והבט בפקולטות השונות. נסה לבחון היכן אתה רואה יותר פרצופים חומים: במדעי המחשב וכלכלה, או בסיעוד ועבודה סוציאלית? ומי כלל אינו מגיע לאוניברסיטה? לחלופין, התנדב למילואים ופסע לאפסנאות או לרכב. תמצא שם רק רוסים ומזרחיים. אשכנזים תמצא יותר ביחידות עילית ויחידות טכנולוגיות. מי גר בצפון ת"א או בקיסריה, לצד רה"מנו ושהב"טנו? אוי, אין לי פנאי להגיב כראוי, אם כי חשוב לי להסכים שלא הצעתי בינתיים שום גישה קונסטרוקטיבית. אגב, אותי זה מצחיק http://www.youtube.com/watch?v=X5-dx9PJqTA |
|
||||
|
||||
לא ברור לי מה אתה טוען לגבי רוסים. הם מיוצגים בוניברסיטאות או לא? מי כלל לא מגיע לאוניברסיטה? אגב, מבין הרמטכלים האחרונים יש לא מעט ספרדים (לוי, מופז ואשכנזי). שלושתם חירניקים. לוי ומופז הגיעו מהצנחנים. לוי הספיק להיות במיתלה. מופז ואשכנזי השתתפו במבצעע יונתן. אבל אשכנזי הוא אשכנזי, אז הוא לא נחשב :-) מי שלא הזכרתי הוא הרמטכל החצי ספרדי הנוסף. רמז: הוא גדל באותו יישוב כמו אחד הרמטכלים האחרים. |
|
||||
|
||||
טעות שלי: מה פתאום חצי ספרדי? חצי פרסי וחצי עירקי. אבל רק בשבילך, אני אזכיר שוב את הקצין מהצנחנים שנפצע במתלה והגיע אח"כ רחוק: תגובה 549609. |
|
||||
|
||||
הסדרה ממשיכה: גנץ ההונגרי (ליתר דיוק: חצי טרנסילבני), ואייזנקוט המרוקאי האשכנזי (סוף סוף רמטכ"ל מהמגרב). עדיין אין רמטכ"ל תימני. |
|
||||
|
||||
להזכיר, חיים בר לב ודוד אלעזר היו מאזור יוגוסלביה (קרואטיה/בוסניה), מעט דרומית לטרנסילבניה. |
|
||||
|
||||
בעצם איזנקוט כלל אינו אשכנזי. |
|
||||
|
||||
אני לא הייתי ממהר לסמוך ידיים על השמועה האחרונה. קיומה של קהילה אשכנזית די גדולה במרוקו (בין 10 ל-20%) הוא עניין ידוע. גם אני הכרתי משפחה יהודית ממרוקו, כאשר במקרה שלהם ה"לבנבנות" של כל בני המשפחה העידה על מוצא אשכנזי. הבעייה עם השם הזה (להבדיל נניח משמות כמו לסקר וויצמן) מתעוררת מכמה סיבות: א. למיטב ידיעתי השם איזנקוט קיים אך ורק בקרב עולי מרוקו. ב. למילה עצמה אין פרוק ברור בשפות האירופיות. היא יכולה להיות פולנית-גרמנית או צרפתית אך לא קיימת כמילה בשפות אלו. מסיבות אלו (שלא לדבר על טהרנים מזרחיים שלא יכולים לסבול שמץ של פגם ברמטכ"ל המרוקאי שלהם) יש המעלים אפשרות מקבילה שהמדובר בשיבוש של שם צרפתי או ברברי. זה כמובן יתכן, אבל קיימת אפשרות שלישית. מאחר והקהילה האשכנזית לא התבדלה ולא הודרה מן הקהילה היהודית הכללית (הספרדית), ישנה אפשרות שגם אם הרמטכ"ל שלנו טהור יחש מכל הכיוונים, עדיין יכל השם בעל הצליל האירופאי לחדור ולדבוק במשפחתו דרך נישואים שניים ו/או אימוץ. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |