|
||||
|
||||
קנאי הדת, היהודים, המוסלמים והנוצרים אינם נותנים לרוב החילוני במדינה מנוח. למעט הפגנת התמיכה הצנועה בבג''ץ בעת שהתקיימה הפגנת החרדים הגדולה, לא זכורה לי הפגנה חילונית משמעותית נגד הקנאות הדתית. הגיעה השעה. הגיע הזמן שאנשי ''שינוי'', המתיימרים לפעול נגד הקנאות הדתית, יזיזו סוף סוף את הישבנים הבורגניים שלהם, ויארגנו הפגנת המונים חילונית נגד הקנאות הדתית לסוגיה. |
|
||||
|
||||
count me in! (השם מחייב :-) )
|
|
||||
|
||||
אני מוכרח להגיד, שרק לא מזמן פתאום הבנתי שבעצם אני לא מבין מה הוא מנסה להגיד. כאילו מה, אלוהים אוכל אלוהים? |
|
||||
|
||||
תגובה 57153 ולא צריך להתחבא מאחורי מסך אלמוניות. *אני* לא אוכל אף אחד. |
|
||||
|
||||
אה, כן. וזה הייתי אני. החלפתי מחשב לרגע... כוחו של הרגל. מיותר לציין שהבקשה להסיר את מסך האלמוניות מגוחכת כשהיא באה מצידו של אלמוני... :-) |
|
||||
|
||||
יש מקום להפגנה כזו, אך לא על רקע המקרה הזה. כאן מדובר באפליה על רקע דתי ומניעת חופש הפולחן מקבוצת אוכלוסיה גדולה בישראל. זאת, בעיקר על מנת לרצות מספר קבוצות לחץ חיצוניות ואת הנוצרים הישראלים, שמהווים (למיטב זכרוני) כ- 3% מכלל האוכלוסיה. |
|
||||
|
||||
האם היית פעם בכנסיית הבשורה? הייתי שם ממש בהתחלת הפרשה (ינואר 1999). מתחם שיהאב א-דין נמצא ממש בצמוד לקיר הכנסייה. הדרישה המוסלמית להקים מסגד דווקא בצד האתר הנוצרי הקדוש ביותר בישראל (בגבולות שאתה מכיר בהם) או השני הקדוש ביותר (אחרי כנסיית הקבר), היא התגרות לשמה - בדיוק כמו ההרס המתמשך בהר הבית. לא חסרים בנצרת מסגדים, ואין מניעה להקים מסגד מרכזי במקום אחר בעיר. המקום המסויים הזה נבחר כהתגרות בוטה בנוצרים - אולי 3% מאוכלוסיית ישראל (התעלמת מנוצרים רוסיים שאני ראיתי כמה מהם מתפללים בנצרת) - אך יותר מ-40% מאוכלוסיית העיר נצרת עצמה. חופש פולחן? מדוע לא היה שם מסגד בתקופה הבריטית כאשר האזור כבר היה בנוי צפוף? |
|
||||
|
||||
מניעת חופש פולחן? לבנות מסגד בצמוד לכנסיה, כשהמטרה היחידה היא שהמסגד יהיה גבוה יותר ויגמד את הכנסיה לידו? תגיד, איך זה שהדרישה של יהודים להתפלל על הר הבית זה יהרג ובל יעבור לדעתך, אבל כשרוצים למנוע מהמוסלמים להצית מלחמת דתות בשביל כבוד מטומטם, זה "אפליה על רקע דתי" ו"מניעת חופש פולחן"? |
|
||||
|
||||
יש לנצל את שעת הכושר שנקלעה לידינו ולהשיב את מורא הריבון הישראלי על המיעוט הפלשתינאי בתחומי ישראל, כן, אילו המתקראים "ערביי-ישראל". יש להמתין להפגנות האלימות (הם לא יאחרו לבוא, היו בטוחים) של מסיתים אילו ולהנחית מכת אש מרוכזת בהפגנות (האלימות) שלהם. יש להשיב לתודעתם מיהו הריבון. מפלגת העבודה תחליט לפרוש, עוד יותר טוב, הם רק יעמיקו את התהום המצפה להם בבחירות ואת שנאת המצביעים היהודים. שישארו להתחרות עם בישארה על קולות הערבים. לישראל, רק טוב ייצא מזה. הפחד של פלשתינאים אילו, כפי שהיה עד 1993 (אוסלו ואדריכליו) יחזור אליהם. עד 1966 הם היו בעוצר, כעת הם משתתפים פעילים בפיגועים. להחזיר את היראה מפני הריבון. כאן זו מדינת היהודים, לא מדינת כל אזריה כחלום השמאל האובדני. |
|
||||
|
||||
האם במדינת היהודים אתה מתכוון רק לחרדים או רק לרפורמים או גם להם וגם לחילונים? כדאי לפני הביצוע לעצב מדרג נניח כזה: חרדים-זכויות מלאות חילונים-כמעט מלאות רפורמים ותימנים-יכולים לשרת את שתי הקבוצות העליונות יותר כל מי שלא יהודי ולא ערבי-יכול לשרת כנהג רכבת 1 ערבים-מהווים סכנה לציבור 1 נראה שתצטרך הרבה כאלו |
|
||||
|
||||
תגובה 7766 תגובה 17909 תגובה 8640 and there's more where these came from
|
|
||||
|
||||
טוב אז ההבדל היחיד הוא להוריד את החרדים כמה מדרגות העיקרון נשאר אותו עיקרון בזוי והזוי (נקווה) |
|
||||
|
||||
א-הא. זה יעזור. בתור איש שינוי, אני נאלץ לשאול - על מי בדיוק ההפגנה הזו אמורה להשפיע? על הקנאים הדתיים? הם יראו את מפגיני שינוי ויחליטו "וואלה, הם צודקים"? או אולי על הממשלה? מה בדיוק אנחנו אמורים לדרוש שהם יעשו? יתמי-ביניימנו על האחוריים שלהם? קנאות דתית אינה המטרה שלנו. המטרה שלנו צריכה להגיע למקום שלדתות לא תהיה השפעה פוליטית - ואז שיעשו מה שבא להם, בתחומי החוק. |
|
||||
|
||||
כוחם של קנאי הדת בכך שהם יוצרים עבור הציבור שלהם סדר יום ויודעים לגייס אותו בעת הצורך לממוש מטרותיהם. לעומת זאת, חולשתו של הציבור החילוני טמונה בפיזור שלו, הנובע מתרבות ''האינדיבידואליות''. הפגנה גדולה נגד קנאי הדת היא אמנם עניין טקסי לכאורה אך יש בה כדי לשגר מסר ברור מצד הציבור החילוני שהוא מוכן להירתם למאבק. בהפגנה יש משום התלכדות. הפגנה כזו לא בהכרח תכלול רק את אנשי שינוי. לצורך העניין הזה אפשר לגייס גם את המפלגות החילוניות האחרות (או אישים בולטים מקרבם). להערכתי, הפגנת המונים גדולה, שתחצה קווים מפלגתיים, יכולה לתת דרבון משמעותי לשינוי סדר היום הלאומי, וליצור מומנטום שיביא גם לעשייה פוליטית נגד הקנאות הדתית. אך אם כל החילוניים רק יישבו בבית על ישבניהם הדשנים ויקטרו, יוסיפי הדתיים לסוגיהם לקדם את מטרותיהם באין מפריע. |
|
||||
|
||||
השאלה היא אם הציבור החילוני אכן מוכן להרתם למאבק. נראה לי, כרגע, שהתשובה היא לא. לצערי. לארגן הפגנה ולצאת עם מאה חמישים איש בסוף, ישמש את החרדים כהוכחה לכוחם הרבה יותר מאשר הפגנה של ארבע-מאות אלף ''אנטישמים'' (כפי שיכנו את המפגינים) תוכיח את כוחנו. |
|
||||
|
||||
הנה יש לך נושא למשאל באייל: האם תבוא להפגנת החילונים הגדולה נגד הקנאות הדתית? א. כן ב. אולי ג. לא ד. לא יודע, הכל בידי שמים יש להבהיר שהפגנה כזו תוכן היטב: ישתתפו אנשי ציבור חשובים, אמנים שיופיעו, ההפגנה תפורסם באופן בולט, יהיו הסעות מאורגנות, יתקיימו לקראתה ראיונות בטלוויזיה ובעיתונות, ואם היא תיערך בתל אביב, מעוז החילוניות - הניחוש שלי שבמשאל האייל לפחות 30% יתחייבו להגיע. |
|
||||
|
||||
"חסרי כל משמעות סטטיסטית" אומר לך משהו? |
|
||||
|
||||
תגובתי לעיל היתה דרכי לומר לך שהערכתך הפרטית שכרגע נראה לך, לצערך, שרק מעטים יבואו להפגנה היא זו שחסרה כל ביסוס. |
|
||||
|
||||
>ואם היא תיערך בתל אביב, מעוז החילוניות שמעון, אני חושב שהמשפט הזה הוא תמצית הבעיות של השמאל או החילוניות הישראלית בשלושים או יותר השנים האחרונות. ההתרכזות במתחם ראשון-הרצליה-כפר סבא, זניחת שאר האזורים והניכור ממגוון התושבים וצרכיהם שומט ומערער כל נסיון להתארגנות פוליטית מימי דימדומי מפא"י, דרך ד"ש וספיחיה המודרניים. האם ישנו איזה גוף פוליטי או א-פוליטי בעל אספירציות פוליטיות, שמוכן ויכול לקחת על עצמו את העול כפוי הטובה (בטווח קצר-בינוני) של חריש "אזרחי" (הגדרה שממש עדיפה על "חילוניות" מקטבת) עמוק וארוך טווח? |
|
||||
|
||||
האם בישראל יש באמת רוב חילוני? |
|
||||
|
||||
נדמה לי שההערכה האחרונה שפורסמה באייל היתה שבישראל יש 10 חילונים, אבל לא הצלחתי למצוא אותה. דומני שהמספר האמיתי אמנם גדול יותר, אך חוששני שלא מדובר ברוב. |
|
||||
|
||||
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |