|
||||
|
||||
בכל זאת אולי יש מקום לתהות האם כאשר אנו דורשים לקיים לימודים של מקצועות הליבה בחברה הדתית, האם אנחנו מוכנים לדרוש ולו רק לשם ההדדיות וקירוב הלבבות, דבר דומה מעצמנו? |
|
||||
|
||||
זה לא קשור. אנחנו לא מלמדים אותם להיות חילונים בלימודי הליבה. אנחנו לא "חושפים אותם לעולם החילוני". אנחנו נותנים להם תחומי דעת הכרחיים כדי להתקיים בעולם המודרני, דברים שבלעדיהם לעולם לא יוכלו למצוא עבודה ולהשתלב בחברה היצרנית. חוץ מזה, אתה בודאי מתלוצץ - ראית כמה לימודי יהדות/ תנ"ך/ תושב"ע/ "ערכים" יש במערכת החינוך הישראלית? |
|
||||
|
||||
אנחנו כן מלמדים להיות חילוניים בלימודי הליבה. דרך לימוד התנ"ך בישראל תמוהה בעיני מאמינים מדתות אחרות וארצות אחרות. לא תופסים איך דווקא "אנחנו" הפכנו את לימוד התנ"ך למשהו לייט-סיפורי ונטול אמונה. לעניין עצמו, לדעתי היוזמה עצמה נכונה ובמקום (למרות שמדובר בארגון רבני-חרדי) לצעיר שמתחתן בגיל 25-35 אין שמץ של מושג לאן הוא נכנס ומה המשמעות של זוגיות מוצהרת ורשמית. מעניין שאף גוף "שאינו דתי" לא הציע את הרעיון הזה לפני. אולי כי הרקורד, אצלנו החילוניים לא משהו? (לא בדקתי) לדעתי ילד צריך להגיע לגיוס כשמישהו לימד אותו משהו על נישואים, הורות, תזונה וכלכלה. לגבי "אנחנו רוצים שהבנים יבינו את חשיבותה של האשה בבית" - חוץ מהסטיגמה של כפיה-שעמום-ספונג'ה-ילדים-מטבח, יש נשים שמנהלות חיים די מאושרים ללא ההרפתקאות בעולם אקדמי על הקליקות המסואבות שבו וללא קריירה תובענית שמוציאה מהן את המיץ. הרי מדובר בדיוק באותו החלום של כל סטארטפיסט, ממלא לוטו ויזם ממוצע. - אז מה לא בסדר כשהאישה שמעדיפה להשאר בבית ? ...חוץ מהעובדה שזה מקושר ליהדות. אני מעריך שהתכנית עצמה לא תתמקד בהלכות נידה ולא בנסיון להחזיר ילדים ממוצא רוסי או אתיופי לשוב לאוהלי תורה. (ואם זה לא כך, חבל) נ.ב. אם אישה רוצה לעבוד או ללמוד ולא רוצה להשאר בבית- גם רבי מברזל לא יעצור אותה. בטח לא המסורת ובטח לא הגבר שהתחתנה איתו. |
|
||||
|
||||
אני מאד מסכים. הצטערתי לגלות שהפעם הראשונה שבה נתקלתי בשאלות של משמעות הקיום הייתה הרבה לאחר שסיימתי את מערכת החינוך הממלכתית. לעומת זאת עם שיחות מזדמנות עם בני נוער דתיים נתקלתי בתובנות מפליאות שהמחישו עבורי את החסך ולו האינטלקטואלי של האדם החילוני. |
|
||||
|
||||
הסתובבת עם החילונים הלא נכונים. |
|
||||
|
||||
אני מצטער, אבל אני באמת לא רואה אילו סממנים דתיים יש בתכנים שהוזכרו בידיעה. האם ללמד בני נוער שעדיף להתחתן מתוך אהבה ולא תאווה נובע מדת כלשהי? האם לימוד על חשיבותה של האישה במערכת הזוגית היא פונקציה של איזושהי אמונה? העובדה שלחלק מהמלמדים יש מכסה על הראש לא הופכת את כל מה שהם מוציאים מהפה לכפיה דתית או אינדוקטרינציה כזו או אחרת. |
|
||||
|
||||
למשל העובדה שלא מוזכרת בתוכנית האפשרות לחיות בזוגיות ללא נישואים פורמלים. או להקים משפחה שאינה כוללת שני הורים. או האפשרות לחיות בזוגיות עם בן/בת מינך. אולי אלה לא סממנים דתיים פר סה, אבל כן מדובר בסממנים שמרניים. |
|
||||
|
||||
למה פרוייקט שמטרתו "למנוע גירושין בכל אוכלוסיית העיר" אמור לפרוס את כל האפשרויות הקיימות להקמת משפחה? זה הרי לא שיעור בקומבינטוריקה. אני בטוח שאין כל בעיה לפתוח סדנת תמיכה למשפחות חד-הוריות / חד-מיניות באשקלון. למה זה קשור לכאן? |
|
||||
|
||||
השאלה היא לא מה אפשר באופן תיאורטי, אלא לאיזה מין סוג של הרצאות/שיעורים יחשפו התיכוניסטים הקונקרטים בגיל שממילא מורכב ומסובך ומלא בתהיות לגבי החריגות של עצמך. |
|
||||
|
||||
אני לא בטוח שהגבתי במקום הנכון, כי נדמה לי שאנחנו מחזיקים בדעה דומה. בכל מקרה מעתה נגיד - כוחן של מילים. |
|
||||
|
||||
זה לא "חשיבותה של האישה במערכת הזוגית" זה "חשיבותה של האשה בבית", וזה אמנם לא סממנים דתיים, סתם שוביניזם. |
|
||||
|
||||
ודאי שלימוד על ''חשיבותה של האישה במערכת הזוגית'' היא פונקציה של הדת. אחרת מדובר על ''חשיבותם של בני הזוג במערכת הזוגית''. |
|
||||
|
||||
אני לא חושבת שמישהו היום (מלבד אולי הציבור הדתי, שהוא כנראה לא קהל היעד המרכזי של התוכנית) מתחתן מתוך תאווה. אם כבר, רבים מתחתנים אחרי מערכת יחסים ממושכת, או תקופה של מגורים יחד, כך שהתאווה היא לא ממש פקטור בעניין. זה משאיר שתי אפשרויות: או שמר חדד לא קורא את המצב נכון, ולכן הוא לא רלוונטי, או שהוא משקר לגבי המניעים שלו. |
|
||||
|
||||
זוגות חילונים רבים מתחתנים כאשר תשוקה היא מרכיב חשוב ביחסים, ומתגרשים אחרי שנים ספורות, כאשר הם מגלים שהם לא מצליחים לשמר אותה. רמת התשוקה הרצויה להם (כנראה) נשמרת בשנה של מגורים יחד, אבל לא בחמש שנות נישואין פלוס ילד או שניים. מצד שני, אולי ב''להתחתן מתוך תאווה'' הוא מתכוון ''לא להתאפק ולקיים סקס לא בטוח'' ואז להתחתן כדרך לשאת בהשלכות של הריון לא רצוי. |
|
||||
|
||||
ההקבלה הזו לא ברורה לי, טענתו שצריך ''להתחתן לא מתוך תאווה אלא מתוך אהבה''. שמעתי שבעולם החרדי נהוג להתחתן דרך שידוכים, לא במיוחד דרך היכרות של בני הזוג ותהליך של התאהבות. ''שידוכים'' רומז על מעין תהליך רציונלי שבו השדכן וההורים, ואולי גם בני הזוג המיועדים, מחשבים כדאיות וסיכויים מלכתחילה, לפני הנישואין, לפני היכרות מעמיקה יותר. את האהבה משאירים לעתיד, שבו, אולי, בני הזוג שכבר יהיו נשואים, ילמדו לאהוב ואו לכבד זו את זה. אם זה נכון, ולו חלקית, אז התאווה והאהבה כמניעים לנישואין הם מושגים זרים מעט לעולם החרדי. |
|
||||
|
||||
באשר להקבלה, יש לי השערה, שאמנם לא תתאים לאוסף הסטריאוטיפים והדעות הקדומות שכמה אנשים הפיצו פה בשרשור, אבל מסתדרת יופי עם החבר גוגל וחיפוש התמונות שלו: אני לא יודע למה יאיר חדד הוא מטעם אגודת ישראל, אבל הוא לא חרדי, או לפחות מסווה את זה טוב טוב. ויותר מזה: גיליתי שכדי להסתיר את זה שבתור חרדי, ואני מצטט, "החיילים שהוא מרוויח הם לא אלו שיקבלו את הסדנא, אלא אלו שישארו אזרחים טובים ויציבים בדור הבא בגלל שהוריהם לא התגרשו", וכדי שלא חלילה "אם המטרה של עסקו האגודה זה להרוויח חיילים אז אולי יעיל יותר אם הוא יעודד התגייסות בקרב הקהיליה שלו?", כדי להסתיר את כל זה - הוא לא רק התגייס, אלא שירת בצבא 26 שנים. שלא לדבר על העמותה שהקים, שבין פעולותיה "סיוע לתלמידי תיכון ממשפחות מעוטות יכולת בשיעורי עזר ובהכנה לבחינות הבגרות במקצועות אנגלית, מתמתיקה, לשון ומחשבים". זה *בוודאי* כדי "לכפות אינדוקטרינציה דתית על תלמידי בתי ספר חילוניים", או סתם כי הוא "משקר לגבי המניעים שלו". אני מאוד מרוצה מהתיאוריה הזו. אפשרויות אחרות, כגון כוונות טובות אבל יכולת התבטאות פחות טובה, או אי-דיוקים מצד העיתון, פשוט נראות לי בלתי-הגיוניות בעליל. |
|
||||
|
||||
זוכרים את תגובה 589652? כמו שמסופר בכתבה שלך, יאיר חדד החליף את (הרב) יהושע בוכניק. שניהם לא נראים חרדים (בתמונות בכתבה). בוכניק וניסים כלפון נבחרו מטעם רשימת אגודת ישראל (ג׳). רשימה אחרת שהתמודדה בבחירות וקיבלה שני מושבים היא רשימת "בשס" של המפד״ל וש״ס. ניסים כלפון נראה חרדי. מישהו בשם "ניסים כלפון" היה בעבר בש״ס. |
|
||||
|
||||
אבל הסדנא לא מיועדת לחרדים ממש אלא לאחרים (חילונים ו/או דתיים מתונים ומסורתיים). |
|
||||
|
||||
אכן. זה לא האדם המסוים שהציע, אלא האידאולוגיה והשקפה העולם אותה הוא מייצג. בהתאם למה שכתבת בתגובה 590520 יש סממנים די ברורים שהאידאולוגיה הזו מבוטאת באמצעים שאפשר לקרא להם בעדינות לא נאותים (ובמיוחד בסנדאות לתלמידי אשקלון), והשקפת העולם הזו לא תואמת להשקפת העולם החילונית. מתחת לסיפור האשקלוני יש את הסיפור הישראלי העמוק והחשוב יותר בעניני נישואין. בעוד שמטרת התוכנית באשקלון היא להביא לכך שיתחתנו 'לא מתוך תאווה אלא מתוך אהבה" המדינה לא מאפשרת לכל אחד להתחתן, אם זה מאהבה ואם זה מתאווה, בגלל ההגדרה הדתית אל אזרחיה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |