|
||||
|
||||
ההסתדרות יצאה פתאום למאבק אך היא איננה הפתרון אלא חלק מהבעיה. אם היתה רוצה, היתה יכולה למנוע את התהליך במגזר הציבורי (יש בו עבודה מאורגנת) עוד בתחילתו. היתה מכריזה סכסוך עבודה בכל מוסד שהיה מנסה להכניס עבודת קבלן או לקנות שירותים. לחלופין היתה יכולה לעשות מה שעשו האיגודים בנורווגיה כשחברות כ"א ניסו ליבא עובדים מלטויה: הסכימנו מיד בתנאי שהעובדים יהיו כפופים להסכמים הקיבוציים ויקבלו את אותו השכר שמקבלים הנורווגים -מובן שחברות כ"א ויתרו על הרעיון. גם עכשיו היא יכולה לפעול אם תלך בתהליך ארוך טווח ולא בשביתה כללית שתגמר מהר מאד בפשרה לא מספקת. ההסתדרות צריכה להחליט שסכסוך העבודה יהיה בכל מוסד מהמגזר הציבורי ויטפלו בכל פעם בשני מוסדות לכל היותר. המטרה בסופו של דבר היא אכן שהמדינה תצא מעבודת קבלן ומקניית שירותים שהם תחליף לעבודה קבועה ולא מפרוייקטים מיוחדים וזמניים. הדרך היא הכפפת כל העובדים בארגון להסכם הקיבוצי. אם המדינה תתעקש שהיא זקוקה לעובדים "גמישים", צריך להיות לה ברור שגמישות שווה כסף. שכרו של עובד "גמיש" יהיה גבוה יותר מעובד רגיל והוא יזכה לפיצויי פיטורין על כל יום עבודה. אני מניח שבתנאים כאלה תרד עבודת הקבלן וקניית שירותים לרמה אירופאית. |
|
||||
|
||||
כל עוד מוסד הקביעות לא ייעלם מהעולם, יהיו עובדי קבלן. על האוצר לנצל את המשבר כדי להכחיד את המוסד האנכרוניסטי והמזיק הזה. |
|
||||
|
||||
למה התפתח מוסד הקביעות? |
|
||||
|
||||
כדי להגן מהקיצוניות השניה, של פיטורים שרירותיים. אבל כמו רעיונות אחרים שנשמעו טוב בתיאוריה, העניין התחרבש, והקביעות הפכה לעצם בגרון של המשק. צריך למצוא את המקום הנכון באמצע. |
|
||||
|
||||
באמת מעניין מתי וכיצד זה קרה. הייתי מנחש שהיותה של המדינה מונופול ברבים מן השירותים שהיא נותנת, מעניקה לעובדיה כוח מיקוח רב במיוחד, כח שהביא לכינון או לפחות להתמשכות מוסד הקביעות1. אבל אני לא מכיר מספיק את הנושא. אנקדוטה: לפני כמה שנים אושפז אבי לכשבועיים בעקבות ניתוח. לאחר שהתיידד עם האחיות ונודע להן על כמה מתפקידיו קודם שפרש, פנתה אליו יום אחד אחת מהן בפנים מלאי צער: "בטח קשה למישהו חשוב כמוך לשכב ולא לעשות כלום". למרות שהוא היה באותם ימים חלש מאוד ואף התקשה בדיבור, הוא הצליח לנחם אותה בקול חנוק: "זה לא קשה, הייתי עובד מדינה". ---------------------------------------------------------------- 1 שאגב אינו כולל איסור על פיטורי עובדים אלא רק דרישה להסכמת הוועד לשם כך (וכנראה גם לצורך ניודם). |
|
||||
|
||||
אתה ממחזר דמגוגיות. קרא מה שאפופידס כתב בצדק על מוסד הקביעות:"שאגב אינו כולל איסור על פיטורי עובדים אלא רק דרישה להסכמת הוועד לשם כך (וכנראה גם לצורך ניודם)". רק כדי להאיר את עיניך: אחד מעמודי שלטון מפא"י, שלא היה סוציאל דמוקרטיה, היה ההסתדרות כארגון שליטה על העובדים. הקביעות בגילוייה הלא אחראיים- היו לה הרבה מאד גילויים אחראיים- היו קשורים לאופי הלא דמוקרטי של ההסתדרות וההשחתה שלה. היתה לי שיחה עם סגן ראש מועצה מסויים לגבי עובדי קבלן. הוא נתן דוגמא ממורים שאי אפשר לפטר. אמרתי לו שאפשר גם אפשר רק צריך לרצות, להתאמץ ושתהיה הצדקה לפיטורין. באופן כללי, אסור שפיטורין יהיה הליך קל; לגבי עובדי קבלן הפיטורין אינם תהליך קל, הוא תהליך קליל. לגבי שאיפתך להכחדת המוסד האנכרוניסטי: היית צריך להוסיף המשך למשפט: עשה אותנו עובדי קבלן. אז הנה איש פריפריה, אנחנו מסכימים לגבי חלק מהביקורת על ההסתדרות. אני מניח שאם היית עולה מחבר המדינות ואביך היה עובד קבלן, אולי היית מדבר אחרת ואולי לא. אינני מבין איך הצליחו8 לשטוף את המוח לכל כך הרבה אנשים. |
|
||||
|
||||
פיטורים של עובדי קבלן הם בכלל תהליך? |
|
||||
|
||||
גם תהליך של דקה הוא תהליך. |
|
||||
|
||||
סביר להניח שגם אם הוא היה מורה או עובד סוציאלי, מאלה שמועסקים דרך עמותות. |
|
||||
|
||||
קראתי וקראתי, ולא הבנתי מה אתה רוצה לומר. שאלה אחת יש לי אליך: איך אתה מסביר את העובדה ששיעור עובדי הקבלן במגזר הציבורי גבוה פי 5 משיעורם במגזר הפרטי? |
|
||||
|
||||
מאיפה הנתון הזה "פי 5"? |
|
||||
|
||||
שהדג מסריח מהראש?1 שפקידי האוצר מונחי אידיאולוגיה מאוד מסויימת? 1 ממש כפי שהממשלה היא ראשונת מליני השכר, מה שמכונה שוטף +++ (+90, +120 +180, +365...). ועל כך, אגב, כולנו משלמים, כי כשקבלנים וספקים עובדים עם הממשלה, הם מראש מנפחים מחיר משום שהם יודעים שישלמו להם בשוטף +++, וצריך איזה שהוא פיצוי על זה. |
|
||||
|
||||
עזוב, יש לי בעיות בהבנת הנכתב. לגבי העובדה ששעור עובדי הקבלן במגזר הציבורי גדול פי 5 משעורם במגזר הפרטי: הנתון איננו נכון. המגזר הציבורי הוא באמת המעסיק הגדול ביותר, אך גם תלוי למה אתה קורא עובדי קבלן. יש הערכות לגבי מספר עובדי הקבלן הנעות בין פחות מ-200.000 למיליון-תלוי בהגדרה. תסכים איתי שאלו שמעריכים פחות מ-200.000 מתעלמים מהתופעה במגזר העיסקי-הפרטי. |
|
||||
|
||||
אולי אתה יכול לכתוב כמה מילים על התהליך הקשור בפיטורי מורים? יש לי חבר שהוא מורה בעל "קביעות" והוא אומר לי תמיד שהוא לא מבין את הדיבורים האלה על הקושי לפטר מורים. לדבריו, מורים נעלמים בהינף יד אם רק המנהל רוצה בכך. איך? גם אם לא מפטרים אותם רשמית, פשוט לא מקצים להם שעות הוראה במערכת של השנה הבאה. הם פשוט לא מופיעים במערכת השעות ואילו מורה חדש כן מופיע. בזה נגמר העניין. אולי עושים להם טובה ומשבצים אותם בשמונה בבוקר ואז בשתיים אחר הצהריים "בשל אילוצי מערכת", מה שמכריח אותם להתפטר. ואם המורה מתלונן - אצל מי יתלונן? בעירייה? באיגוד המורים? עד שאלה זזים השנה כבר באמצע ולא ניתן לשנות מערכת באמצע ובינתיים המורה לא מקבל שכר, לא כי פיטרו אותו אלא פשוט כי לא לימד. בל נשכח עוד כי התיכונים הם בשליטת העירייה, לא משרד החינוך. זה מקשה על ההשבתה וההתנגדות, ולעירייה יש פחות עכבות מוסריות מלמשרד ממשלתי. |
|
||||
|
||||
מדובר כאן על מורים עם קביעות? אם מדובר על מורים עם קביעות והמערכת לא סיפקה להם משרה, מישהו צריך לשלם להם משכורת ללא תמורה. או שיש כאן פירוש יצירתי למילה "קביעות". ניסוח אחר: האם המורה יכול להסתמך על משכורתו לשם קבלת משכנתא? |
|
||||
|
||||
מי זה "מישהו" שחייב לשלם להם משכורת? אני פשוט לא יודע. נניח לא שיבצו אותך למערכת. אתה פשוט לא מופיע שם. למי תלך? מי ישלם לך? מי יכריח מנהל לשבץ אותך? ונניח, לשם הדיון, שמישהו במשרד החינוך כן משלם לך - אתה עדיין לא עובד. |
|
||||
|
||||
אם אני מקבל כסף ולא חייב לבוא לעבודה: נהדר. אני יכול לעבוד בדברים אחרים באותו הזמן. שמעתי שיש כסף לא רע בספסור במשוואות דיפרנציאליות. אם פתאום יכולים להחליט שאני לא אקבל יותר כסף: מדובר על הגדרה גמישה של קביעות. |
|
||||
|
||||
אם אתה לא עובד, קצרה הדרך לפיטורין או לכל מיני פתרונות אחרים כמו "יש עבודה עבורך אבל רק באילת." לא נראה לי שקביעות היא גאוגרפית. שמעתי פעם, מאותו חבר מורה, שישנו מספר גדול של מורים שהם "נפגעי חיטוב." היינו כאלה שמשרתם אבדה כאשר פתחו את חטיבות הביניים. ועליהם מתווספים רבים שהתחום שהורו בוטל: כלכלת בית, שרטוט, חרטות וכאלה. לפטר אותם אי אפשר אז מצאו להם פתרונות כמו סיוע בשיעורי בית ועוד המצאות חסרות תוחלת. חלקם פשוט לא עובדים. באים לבית הספר, עושים משהו כאילו, והולכים הבייתה. אבל הם מוגנים כי הם ציבור גדול של מורים עם בעיה מערכתית, לא בודדים. |
|
||||
|
||||
אחת מלקוחותי היא מורה. היא לימדה 20 שנה מתמטיקה בתיכון, ובנוסף - שיעורים פרטיים. אתה מניח שעם 20 שנה ותק - יש לה קביעות, אמת? ובכן, השנה לא שיבצו אותה ללמד. |
|
||||
|
||||
לא שיבצו ללמד, לא נורא. גם לא משלמים לה? |
|
||||
|
||||
כמובן שלא משלמים לה! |
|
||||
|
||||
לא ברור לי מהיכן מגיע הכמובן הזה. ממתי מורים מרוויחים לפי שעה1? בחודשי הקיץ היא גם לא קיבלה משכורת? בחודשים עם חגים היא הייתה מרוויחה פחות? 1 אולי זה נהוג ואני לא הייתי מודע לזה. |
|
||||
|
||||
בחודשי הקיץ, בתקופה שעבדה - כן. כנ"ל בחגים. אבל המשכורת כידוע נגזרת מכמות השעות שעובדים + שלל תוספות כגון ותק והשכלה וחינוך כיתה / ריכוז תחום / ריכוז שכבה. ומטבע הדברים, אם לא שובצת, אתה לא עובד. ואם אתה לא עובד, אתה לא מקבל משכורת. ____________________ אני לא יודעת אם אי-השיבוץ לווה בפיצויי פיטורין או שמא, הואיל וכמדומני היא לא יצאה מהמערכת, יכול להיות שתשובץ בשנה הבאה... |
|
||||
|
||||
"המשכורת כידוע נגזרת מכמות השעות שעובדים". זה לא מדוייק, נניח שאת פקידה בעירייה עבדת במחלקת "אישור כרכובים גותיים" שנסגרה, טרם נמצאה לך מחלקה חדשה, אבל לא פוטרת, תבואי, תחתימי שעון ותקבלי כסף, גם אם ישבת במזנון כל היום. אני לא ידוע אם מורים מחתימים שעון או מעבירים דו"ח נוכחות, אבל החתימה\דו"ח לא צריכים (לדעתי) להיות תלויים בשיבוץ, המורים הם לא פרילנסרים, הם עובדים של המערכת שתפקידה לשבץ אותם. לא הגיוני בעיניי שהמערכת יכולה לא לשלם לאדם אם לא פיטרה אותו באופן רשמי. אם המורה באה לבית הספר ויושבת בחדר המורים למשך 6 שעות ביום 4 ימים בשבוע היא צריכה לקבל את השכר המקובל (לא כולל תוספות של ריכוז שכבה וכיו"ב אבל כן כולל תוספות של ותק וכו'). |
|
||||
|
||||
ובכן, הואיל ולא שובצה ללמד באף בית ספר, באיזה בית ספר בדיוק תשב ותרבוץ בחדר המורים? |
|
||||
|
||||
שוב: לא ייתכן מצב בו מישהו נחשב עובד ולא משלמים לו. רוצים לפטר - דבר אחר. אבל להודיע למישהו, 'אתה עובד, אתה במצבת, ולא מקבל כסף' - זה לא ייתכן. ואם *כך* הוא המצב לגבי אותה מורה, איפה ארגון והסתדרות המורים? |
|
||||
|
||||
אני לא מבין מספיק במערכת החינוך, ולכן כל תשובה שלי תהיה לא מספקת כי אין לי מושג איך נהוג שמורים מדווחים על שעות, למי, ולמי פונים כשיש בעייה עם התלוש. אבל במערכת כל כך ותיקה מאורגנת והסתדרותית בטוח היה נוהג הוגן בעניין, אלא אם השתנה משהו לאחרונה בעקבות הרפורמות, הרי החברה שלך היא לא המורה הראשונה שלא שובצה כלל\לא קיבלה שיבוץ מלא בהיסטוריה של מערכת החינוך. |
|
||||
|
||||
היא לא חברה. היא לקוחה. ולכן לא חפרתי בעניין. |
|
||||
|
||||
למיטב ידיעתי, מורים אינם מדווחים על שעות. המערכת שלהם היא דיווח השעות+שעות אחרות שנדרשות מהם: ישיבות וכן הלאה. הכול מוזן למחשב ולמורה אין נגיעה בזה. זה גם מקשה מאוד על תלונה. אבל מה שקרה למורה הנדונה פה אינו עניין של בעיית תלוש: התלוש שלה בסדר גמור והיא קיבלה כל שקל שמגיע לה. פשוט לא שובצה. |
|
||||
|
||||
היום צריך אישור ממפקח משרד החינוך כדי לפטר מורה. אם המנהל משוכנע שהמורה גורם נזק בעבודתו, יש אצלו בעיות משמעת קשות וכד', הוא יכול לשכנע את המפקח. שיטות אחרות-טובות יותר-הן לשכנע את המורה שעדיף לו להחליף מקצוע. אני מכיר מקרים שזה עבד. באופן כללי טוב שפיטורים אינם תהליך קל. אלו הדורשים לתת למנהל סמכויות לפטר מורים, רוצים שתהליך הפיטורים יהיה קל ומהיר ( YOU ARE FIRED ). אם אתה מורה לא קונפורמי, מבקר את שר החינוך או המנכ"ל, מבקר את צה"ל, אולי תפוטר בהליך בזק. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |