בתשובה לגדי אלכסנדרוביץ', 19/09/11 0:19
סתם גימיק 582006
אני מכירה חברה מסויימת, שהכריזה שאת מערכת ההפעלה שלה אפשר להתקין בדיוק פעמיים. הפעם הראשונה עם קניית המחשב, והפעם השניה אם מסיבה כלשהי נאלצת לפרמט. ואם אתה נאלץ לפרמט פעם שלישית? זבש"ך.
סתם גימיק 582008
נשמע כמו הזמנה לפיראטיות.

(אפל? מיקרוסופט?)

מכל מקום, זו הסיבה שאני כל הזמן מדבר כאן על ספרי לימוד חופשיים. כיכרות לחם אי אפשר לשכפל באפס עלות, אבל ספרי לימוד אלקטרוניים אפשר.
סתם גימיק 582011
וזה לא נראה לך גניבה? פדגוגיות ישבו, עמלו, חיברו, כתבו...

אלא אם אנחנו מדברים על ספרי לימוד בסגנון עדות הקוד הפתוח.
סתם גימיק 582013
מישהו צריך לשלם. אבל למה חייבים את הוצאת הספרים כגורם מתווך? את טוענת לאורך כל הדיון שיש ניגוד אינטרסים בין מי שמשלמים על הספרים לבין מי שיוצרים אותם. מה מפריע לקבוצת הורים (או כמה בתי ספר) להתארגן ולהפיק בעצמם ספר? הם עדיין יצטרכו לשלם לבעלי מקצוע שישבו, יעמלו, יחברו ויכתבו. אבל אחרי שהם כבר שילמו נשאלת השאלה: מה עושים עם הספרים?

לאותה קבוצת צרכנים אין יותר מדי מה להרוויח ממכירת הספרים. הם יעדיפו ךחלק אותם בחינם וברישיון מתירני. המטרה היא לצבור כמה שיוצר משתמשים. חלק מאותם משתמשים יהיו כאלה שהספר מאוד חשוב להם ויהיו מוכנים להשקיע מזמנם ו/או כספם בהמשך עדכון הספר.
סתם גימיק 582016
קבוצת הורים או כמה בתי ספר? אני בספק אם העסק יצליח להגיע למסה קריטית כלשהי בלי מעורבות ממשלתית.
סתם גימיק 582110
כמה עולה הפקת ספר?

שים לב שלא חייבים להפיק את כל הספרים. אפשר להפיק ספר בודד ולהמשיך לקנות את השאר בדרך הרגילה.
סתם גימיק 582113
אין לי מושג כמה עולה הפקת ספר.

נניח שקבוצת ההורים של ילדי כיתה ד' ברמת-ברושים מתאגדים וכותבים ספר חשבון נפלא לכיתה ד'. בית הספר עירוני ג' של רמת-ברושים מאמץ את הספר בהתלהבות. שאר המדינה לא, כי משרד החינוך לא מתערב ביוזמות פרטיות הזויות ואולי גם ישלח בריונים כדי לוודא שברמת-ברושים לא ילמדו מספרי לימוד קהילתיים מתועבים שכאלה. מה עכשיו?
סתם גימיק 601909
מדינת קליפורניה עוזרת לך להגיע למסה קריטית:
סתם גימיק 582014
בהנחה שאלטרואיזם לא משחק כאן תפקיד, הדבר ההוגן כאן הוא שהמדינה תשלם למחברי הספר על כתיבתו (אבל לא על הפצת כך-וכך עותקים). מן הסתם הכוונה איננה שכל ספר לימוד שמישהו מחליט להוציא יהיה חופשי, אלא שהמדינה תשקיע בספרים שמטרתם מלכתחילה תהיה להיות חופשיים (ובתקווה הם יהיו טובים והמדינה תוכל להורות על שימוש בהם ולא בספרים קנייניים).

השאלה המהותית ביותר היא עד כמה ספרי ותוכניות לימוד משתנות חדשות לבקרים. אין טעם להשקיע בכתיבת ספר חופשי שכזה מכספי המדינה אם תוך שנתיים צריך לעשות את זה שוב.
סתם גימיק 582063
להפך: כל שנה צריך לעשות את זה שוב, אבל לא את כל "זה" אלא רק שינויים קטנים. אין סיבה לשכתב את הכל כל שנתיים. אין גם סיבה מובנית ש"ספרי הלימוד" יהיו במחזור שנתי: אם ההפצה היא פשוטה, אנחנו יכולים להסתפק בגרסת בטא של הפרקים של סמסטר ב' ולשלוח עדכון עוד כמה חודשים.
סתם גימיק 582066
אני לא מבין את הצורך בנטפוק הזה. כמו שאתה עצמך אומר, ''זה'' אינו כתיבה מחדש של הספר אלא שינויים קטנים, ולכן זה לא ''זה'' אלא משהו אחר שהוא כמובן מהותית פחות בעייתי.
סתם גימיק 582093
ועל זה יגידו הציניים: אחת הסיבות לשינויים בתוכנית הלימוד היא על מנת שנקנה מדי שנה את הספרים שנכתבו ע"י קרובי ומקורבי קובעי תכנית הלימוד.
סתם גימיק 582098
ואם זה אכן כך, אז מעבר לספרים חופשיים הוא אכן אפשרי, כי אין צורך אמיתי בשכתוב כולל כל שנתיים.
סתם גימיק 582099
ועל זה יגידו הציניים: המעבר בלתי אפשרי, למרות שאין צורך בשכתוב מדי שנתיים. ומה יהא על הקרובים והמקורבים?

(שאלה: האם יש צורך אמיתי בשכתוב ספרי המדעים מדי שנתיים? הספרות? התנ"ך? למה אם כן הם משוכתבים היום?)
סתם גימיק 582102
תגובה 581736

אבל מה רע בעדכון שוטף של ספרי הלימוד?
סתם גימיק 582107
אני בספק אם המתמטיקה, האנגלית וההיסטוריה משתנות בקצב המסחרר שבו מתעדכנים ספרי הלימוד.

מה רע? שזה מאלץ הורים לקנות ספרים חדשים בכל שנה, ומונע אפשרות להעביר את הספר מילד לילד.
ובכיתה - זה זכור לי מילדותי, זה מאלץ את המורה לנהל כל שיעור עם "לפתוח עמוד 48 בספר החדש ו-‏24 בספר הישן‏1".

1 כן. כל השינוי בהמהדורות היה סדר הפרקים. ושהספר החדש היה גדול יותר ב-‏2 ס"מ לאורך.
סתם גימיק 582108
התגובה האחרונה שלי.
סתם גימיק 582114
ועל זה אני אגיד - אני מדבר על מה שראוי, לא על מה שיקרה.
סתם גימיק 582012
מיקרוסופט.
סתם גימיק 582015
אני לא בטוח עם איזו מערכות הפעלה שלהם זה קורה כי אני לא נתקלתי בזה, אבל ניחא. מיקרוסופט הם לא דוגמה לחיקוי בשום צורה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים