|
||||
|
||||
יוזמה ברוכה, השלב הבא הורדות חינמיות של חומר הלימודים. |
|
||||
|
||||
לחלופין: מעבר ממכירת ספרי לימוד להשכרתם. |
|
||||
|
||||
אתה מציג את זה כשיפור או כנזק אפשרי? |
|
||||
|
||||
לא ברור לי. הכתבה לא הציגה את התשתית לשימוש בספרים אלקטרוניים. הייתי רוצה לדעת יותר פרטים טכניים על התשתית (תשתיות?) הנ"ל. |
|
||||
|
||||
אני לא רואה הגיון כלשהו במעבר להשכרה של ספרים (מה זה בכלל אומר? שאחרי פרק זמן מסויים הם יימחקו מהמכשיר/יינעלו?). דבר טוב אחד הוא שגם אם לא יעשו את המהלך הכל כך נדרש ויעברו לספרי לימוד חופשיים, ספרי לימוד פיראטיים יהיו נפוצים בהרבה (טוב, כי זה ייאלץ חשיבה מחדש על המודל כולו). |
|
||||
|
||||
אלא אם כן הרכישה תהיה דרך בתי הספר ולא ע"י ההורים. האח הגדול אמאזון כבר היום מסיר ספרים מהקוראים של לקוחותיו. הנקודה הבסיסית היא שחומר הלימוד דאשתקד לא בהכרח רלוונטי לשנה הזו. יש מגבלה טכנית של הדפסת ספרים. אבל אנחנו רוצים לבדוק מה קורה בלעדיה. ספרי הלימוד של שנה שעברה פשוט לא יהיו מספיק טובים. נקודה מעניינת אחרת היא עניין החופש: האם בית הספר והמורים יוכלו לשנות בעצמם את הספרים? זה פותח אפשרויות מעניינות נוספות. אם הספר חופשי, אני מניח שלבית הספר לא תהיה בעיה להפיץ שינויים ולספק חומר לימודים עדכני. |
|
||||
|
||||
ההפך. כיום כל שנה משנים משהו לשמחתם הרבה של מפיצי הספרים שמדפיסים מהדורה מתוקנת ומבטלים את היכולת למכור ספרים יד שניה או להעביר לדורות הבאים. האינטרס לשנות משהו (להבדיל מהפצת עדכונים קטנים) נראה לי קטן יותר בספרים אלקטרוניים חופשיים. |
|
||||
|
||||
למייטב ידעתי, בתורה מורה בבית ספר, מותר להחליף ספרי לימוד אחת לחמש שנים או יותר. |
|
||||
|
||||
כולל שינויי מהדורות? גם אם כן, זו דוגמה לפתרון לא טוב במיוחד, כי לפעמים צריך לעדכן ולתקן. ספרים אלקטרוניים אפשר לעדכן מהיום למחר אם יהיה צורך (וכמובן, בלי צורך בקניה חוזרת). |
|
||||
|
||||
ואיך הוצאות ספרי הלימוד ירוויחו מכך? הרי שינוי המהדורות נועד לחייב את ההורים לקנות חדש ולמנוע רכישה משומשת. זה, ושימוש היתר בספרים כבחוברות-עבודה. |
|
||||
|
||||
נניח שהמחיר של הספר כולל גם "חוזה עדכון"? התחייבות של ההוצאה לספק לך עדכונים בשנתיים הקרובות. ההפצה לא תעלה להם יותר מדי. את הפיתוח הם ממילא עושים עבור הלקוחות הבאים. זה מקטין את הסיכוי שאחרים ילכו למתחרים בשנה הבאה. |
|
||||
|
||||
אפשרי. אלא אם כל המתחרים ינהגו כך. מה שלא כל כך קשה בשוק כמו שלנו. |
|
||||
|
||||
אין ספק שאנחנו הולכים לכיוון של שינוי המודל העסקי של הוצאות ספרים. |
|
||||
|
||||
אותי דווקא מסקרן כיצד ניתן לדאוג שבמהלך השיעור יעיינו התלמידים בחומר הלימוד במקום בפייסבוק, האייל הקורא, אתרים לחינוך מיני ושאר מרעין בישין. |
|
||||
|
||||
והיום איך מונעים מהם לקרוא תחת השולחן פורנו או תנ"ך? |
|
||||
|
||||
היום המבט מופנה לכיוון הלא נכון ויש חפץ מרשיע שלא היה אמור להימצא שם כלל. חשוב למשל על ספר יהושע (מוצג מס' 1) המונח על הברכיים (מוצגים מס' 2 ו-3 בהתאמה) בבי"ס תיכוני א' בת"א בשיעור אזרחות. מחר? סדום ועמורה כמעט ללא אופציה להרשעה. |
|
||||
|
||||
אפשר שבכיתה הילדים לא ישתמשו במחשב משלהם, אלא במחשב (או מין מסוף טיפש למדי, או מחשב שקונפג לכדי מסוף טיפש) של בית הספר. זה נראה לי כמעט הכרחי, מעוד סיבות. |
|
||||
|
||||
או פתרון שיעבוד בשנים הקרובות: קורא עם מסך של קורא ספרים: לא נוח לשימוש כללי כמחשב. מצד שני, זה לא ימנע מהתלמידים לקרוא בו את התנ"ך או חומר פורנוגרפי בשחור-לבן. |
|
||||
|
||||
אבל אז אתה מפסיד גם הרבה מהיכולות הלימודיות של המחשב, לא? אני יוצא מהנחה שאם כבר שמים מוח אלקטרוני על כל שולחן, חבל להסתפק בכך שהוא יהיה רק שקול דיגיטלי של ספר הלימוד הניירי. |
|
||||
|
||||
אילו יכולות לימודיות יש למחשב שיש טעם לנצל בשיעור עם מורה בשר ודם? |
|
||||
|
||||
מעניין כיצד מתמודדים עם הבעייה במדינות הים. |
|
||||
|
||||
ומה עם אינטרנט סלולרי שמגיע לטאבלט? |
|
||||
|
||||
בבי"ס בארה"ב קורים שני דברים: 1. התלמידים לא קונים ספרי לימוד, אלא מקבלים אותם להשכרה מביה"ס. 2. כל המחשבים בביה"ס מחוברים לרשת ביה"ס, ובה מגבילים את האתרים אליהם יש גישה. כך שהתלמידים (והמורים) יכולים לגלוש לכל מה שאינו רשת חברתית, יוטוב או בעייתי בפוטנציה. |
|
||||
|
||||
א. כל מה שאינו רשת חברתית כולל גם שרתי פרוקסי? ב. אין חומר לימודי מועיל ביוטיוב? |
|
||||
|
||||
בבריטניה, לפחות ביסודי, זה הרבה יותר פשוט: 1. אין ספרי לימוד. יש ספרי קריאה (שהילדים מחליפים בספריה בבית ספר) ודפי עבודה (שהמורים מחלקים לתלמידים). על תספרו לאמ, אבל איכשהו, גם בלי להסתכל על שני דפים בספר, הילדים מצליחים ללמוד. 2. בנוסף יש "רשת חברתית" לבית הספר, שהילדים משתמשים בה כמו בפייסבוק, רק שהמורים יכולים לפקח... |
|
||||
|
||||
בבית הספר בו אני למדתי לא היו מחשבים בביה"ס. אפשר לומר שכולם היו מחוברים לרשת ביה"ס, אבל לא לזה התכוון המשורר. לעומת זאת התלמידים לא קנו ספרי לימוד, אלא קיבלו אותם בהשאלה1 מביה"ס2. אבל זה לא היה בארה"ב, אלא במדינה אחרת. ____ 1 ניתן להתייחס לזה כאל שכירות, כיוון שהדבר היה כרוך בתשלום כלשהו, גלובלי (כלומר לא תלוי במספר הספרים שנזקקת להם), ולמיטב ידיעתי גם מסובסד (כלומר פחות ממחיר רכישת הספר חלקי מספר מחזורי ההשאלה) או למצער במחיר עלות (שכמובן היה נמוך יחסית למחירי השוק, ולו רק בגלל הכמויות הנרכשות). 2 למען הדיוק לא בית הספר כי אם העיריה, שהיתה הבעלים של בית הספר (זה שבו למדתי ועוד רבים אחרים). |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |