|
||||
|
||||
אני תמה תמיהה אמיתית: איפה בדיוק יש מקום בעולם בו חברות תח"צ מתחרות אחת בשניה? אפילו המצב בו מוניות שירות מתחרות בחברות אוטובוסים, כפי שיש בכמה קווים בארצנו, די נדיר למיטב ידיעתי. |
|
||||
|
||||
אם אין באמת תחרות, אין סיבה להפרטה. הרי זה רק מקשה על ניהול תקין של האוטובוסים. חברה גדולה (או ממשלתית, עדיף, במקרה הזה) יכולה לבלוע אזורים פחות משתלמים. חברה קטנה שזכתה במכרז באזור פחות משתלם, פשוט תתן שירות גרוע במטרה להפסיד כמה שפחות. __ ראיתי מקום שבו יש תחרות אמיתית: פרו. בפרו יש עיירה, הואנקיה שמה, והיא מוקפת כפרים. ובכל מקום שתעמוד, עוברים טרנזיטים (פרטיים לגמרי1) לכפרים השכנים. אתה לא עומד יותר מ-5 דקות לפני שמגיע אחד נוסף. ראיתי גם שבתחנות המרכזיות בערים יש הרבה מאוד חברות שמפעילות קוים זהים. אמה מה - הם לא חשבו על לשחרר קוים בשעות שונות. מה שאומר שיש אוטובוס פעם ביום (נניח) מלימה להוארז, ו-10 אוטובוסים יוצאים בשעה הזו. 1 פרטיים לגמרי = הנהג, כנראה, הוא בעל הטרנזיט. לו היתה חברה אחת שמפעילה את השירות, היה לך טרנזיט פעם בשעה במקרה הטוב. |
|
||||
|
||||
בטורקיה! בקווים בינעירוניים, לפחות. חברות שונות מפעילות קווים מקבילים, במחירים שונים, ובתנאי נסיעה שונים. אתה יכול להתקמץ ולנסוע באוטובוס דל מראה ותנאים בזול, או באוטובוס נוח, עם מיזוג אוויר, ודייל שעובר בהתחלת הנסיעה ויוצק לכולם מי-לימון על הידיים, ואז כל אחד משפשף אותם על הפנים, וכל האוטובוס יוצא לדרך שמח ומסטול מהריח החזק. אח"כ, בדרך, גם מחלקים מיץ לנוסעים. זה עולה יותר כמובן, אבל עדיין זול יחסית לארץ. |
|
||||
|
||||
במזרח (ואני מתייחסת למדינות דרום מזרח אסיה ולהודו) מקובל שיש גם באותם מסלולים גם קווי אוטובוס1 שעולים פרוטות וגם קווי אוטובוס "פרטיים"2 ברמה שמקבילה פחות או יותר לאוטובוס בינעירוני ישראלי ומעלה. 1 צ'יקן בוסים לסוגיהם. 2 שמכונים לפעמים "אוטובוסים לתיירים" למרות שנוסעים בהם גם מקומיים בני המעמד הבינוני+. |
|
||||
|
||||
דבר כזה, תקני אותי אם אני טועה, דומה לעניין של מוניות שירות מול אוטובוסים (ברמה העקרונית). אמקד יותר: אני מחפש לדעת אם יש איזו מערכת של תחבורה ציבורית מטרופולינית מודרנית שבה כמה חברות אוטובוסים מתחרות על אותו שטח. |
|
||||
|
||||
יכול להיות. אני לא מכירה מספיק את המבנים הכלכליים-חברתיים בשביל לזהות את הניואנסים הדקים. כן היו מסלולים בהם יכלתי לבחור בין ''אוטובוס ממוזג'' ל''אוטובוס ממוזג עם כיסאות שהופכים למיטות'' לבין ''אוטובוס שינה עם דרגשים'', אבל (א) מדובר במוצרים שונים (כמו שאנחנו לא מופתעים לגלות רכבות ואוטובוסים שנוסעים באותו המסלול) ו(ב) אני לא יודעת אם הפעילה אותם חברה אחת או כמה חברות שונות. |
|
||||
|
||||
שוב תודה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |