|
התייחסות עניינית? ל" אתה תומך בזכות השלטון “[לשנות את] התמריצים המשפיעים על אזרחים כדי לתעדף צורת התנהגות חיובית יותר מבחינה חברתית”. הייתי אומר שזה ניסוח מצמרר בתקינותו. אני לא מנסה להפוך אותך לפול פוט, אבל זו בדיוק הייתה האסוציאציה שחלפה במוחי כשקראתי את הדברים."? אתה בוודאי מתלוצץ. מי יכול להתייחס באופן ענייני לאדם שמשווה תמיכה בהרחבת חלופות לרכב פרטי על חשבון רכב פרטי לאדם שרצח כשני מיליון אנשים? האם היית אתה מתייחס באופן ענייני לטענה שהיות ובתל אביב אותו "מיעוט נבחר" (כדבריך) שישתמש באופניים כנראה יבוא מקרב הצעירים המשכילים העירוניים, התנגדותך לשבילי אופניים מעמידה אותך בשורה אחת עם פול פוט שסבר שהאינטיליגנציה העירונית היא שורש כל רע? האם מישהו יכול לקחת ברצינות את הטענה שערים כמו לונדון (אגרה בכניסה למרכז העיר ברכב פרטי), רומא (למעט לתושבי מרכז העיר הכניסה אסורה ברכב פרטי למרכזה של העיר), טורונטו (מיזם אופניים דומה לזה שבתל אביב), אמסטרדם (מרכז העיר חסום לתנועת כלי רכב פרטיים, התנועה באופניים, רגל או חשמליות בלבד) הופכות את ממשלות המדינות בהן הן נמצאות לכאלה המהדהדות טוטאליטריות? אני מצטער, אפילו לפארודיה הטיעון הזה לא ראוי. אה, ולגבי השאלה שלך, שמעידה לא מעט על השואל (גם כי הפסקה שמקדימה לה למעשה מערערת כנגד כל החלטה במשטר דמוקרטי מודרני כמושחתת ומבטאת רצון של מיעוט מגויס, שזו תפישה שהבורות והפופוליזם הזול נשפכים ממנה), אם צמצום השימוש ברכב פרטי הוא טוב לסביבה, האלטרנטיבה היא תחבורה ציבורית. או, נו, אופניים. אבל אם בשם "העצמת הפרט" (על חשבון כל שאר הפרטים בחברה, כמובן, לבל נהיה לקמר רוז') אנחנו צריכים להתעלם מהנזק הסביבתי של כלי רכב פרטיים בכל מקום - נזק סביבתי שנגרם גם ל"פרטים" אחרים (נניח, אלה שאשכרה גרים במרכז תל אביב, רבים מהם צעירים חסרי רכב) - אז יהיו לנו כאן המון המון פרטים נורא מועצמים וחזקים כל הדרך לערפיח (וגם המון שלא, שיצטרכו להמשיך לנסוע בתחבורה ציבורית לא מספקת ולעמוד בפקקי הרכב הפרטי. איך אמרת, "ילדים, זקנים". הם לא "פרט" שדורש העצמה, אין להם אוטו). ואל תעז לומר לי שהפתרון הוא בחינוך - כי זה לב ליבו של התלות בשלטון מרכזי. אה, ולעניין הטיעון הרובני המגוחך שלך ("אנשים נצמדים למכוניות שלהם...הרעיון שהאזרח הממוצע יעדיף אופניים על מכוניות הוא כמובן הזוי") - טיפ קטן: סטטיסטיקה זה לא מה שיש לכל החברים שלך. בסוף 2008 היו בישראל כשני מיליון כלי רכב פרטיים, וכשבעה מיליון בני אדם. לרוב האנשים בישראל אין אוטו. השאלה כאן איננה "העצמת הפרט", היא איזה פרט אנחנו בוחרים להעצים - את הזקן חסר הרשיון או את הברוקר בעל המאזדה. וזה עוד בלי שאמרתי מילה על זה שאי שינוי התמריצים בחברה על ידי הממשלה הנבחרת הוא לא פחות התערבות בנעשה משינויים. אבל באמת שהשחתתי די מילים על תגובה שמלכתחילה לא הייתה ראויה ליחס של אנשים חושבים. אחזק את דבריו של דובי - צא ולמד, ואז תחזור לדיון.
|
|