|
||||
|
||||
איזה יופי. לכולם יהיה סיכוי. אז מה אם גם ככה בסמסטרים הראשונים העומס בלתי נתפס, ההרצאות בגדלים אי אפשריים ותרגולים נערכים בכיתות בגודל שפעם העבירו הרצאות. בואו ניתן לעוד ועוד אנשים למלא את האולמות, שאף אחד לא ילמד, העיקר שלכולם יש סיכוי שווה. חוץ מזה : הפסיכומטרי לא מושלם, נכון. אבל זה שהוא מפלה ערבים? אין לכך שום הוכחות. הציון של הערבים נמוך יותר? אז הציון של קבוצה ענייה יותר נמוך יותר? אולי כי ההורים פחות משכילים, או כי אים כסף לממן שיעורים יקרים, או כי מערכת החינוך הנפרדת גרועה יותר? לא נבדוק, פשוט נחליט שהפסיכומטרי מפלה. כן,יש בעיות. אבל עד שלא עושים מחקר רציני אי אפשר לומר שה"פסיכומטרי" מפלה ערבים. בקיצור, מי שבא מבית משכיל ומשקיע כסף וזמן יצליח יותר ממי שבא מבית לא משכיל ולא השקיע כסף וזמן. מפתיע. הפסיכומטרי אינו מושלם, אבל צריך למיין כי אחרת המערכת תקרוס. הפסיכומטרי טוב בהרבה מכל מדד אחר שקיים כיום, כגון הבגרויות - שהן מוטות, סובייקטיביות ומלאות רמאויות, וראו את ההדלפה האחרונה של הבגרויות. אני אישית הייתי מעדיף שתהיה בחינה לכל מקצוע (זאת אומרת, בחינה אחת לספרות, אחרת לפיסיקה וכו') אבל עם זה יש בעיות אחרות - הנבחנים היו צריכים לעשות המון בחינות, בעלות לא מבוטלת. |
|
||||
|
||||
בנוסף, פרופיל הנבחנים שונה במקצת. לערביות, למשל, יש ממוצע ציונים נמוך בהרבה. באופן חלקי, זה נובע מגיל מאוחר בהרבה בו הן ניגשות לבחינה. זאת רק דוגמא. יש שפע של פרמטרים שמסבירים את השונות. גולן מקריסה את כולם לתמונה כביכול מייצגת. בנוסף, מסתבר שהמנבא הטוב ביותר להצלחה בלימודים אקדמאים הוא ארץ הלידה של האב. רוצים ליישם את זה ככלי סינון מוצלח יותר מאחרים? |
|
||||
|
||||
ממה שאני שמעתי, הכנסת הורים היא המנבא הטוב ביותר. |
|
||||
|
||||
למה גיל מאוחר שבו ניגשים לבחינה הפסיכומטרית מוריד את הציון? |
|
||||
|
||||
ערביות ניגשות לפסיכומטרי יותר מאוחר? הרי צבא הן לא עושות. מה מונע מהן לגשת לפסיכומטרי מיד עם סיום הלימודים בתיכון? |
|
||||
|
||||
בתור מי שנבחן בפסיכומטרי בשפה הערבית ארצה לציין שבבחינה שעברתי היו טעויות כתיב רבות בחלק הכמותי ושחלק הבנת הנקרא בפרק המלולי כלל תרגום מוטעה של מילים רבות מהשפה הלועזית. אומנם לא ניתן לקבוע חד משמעית שהפסיכומטרי מפלה, אך אני מאמין שהנתונים שהוצגו בכתבה מעלים חשד סביר. בנוסף ההסברים שסיפקת (ההשכלה הפחותה , המחסור הכספי ומערכת חינוך גרועה) אינם אלה דרך עקיפה לומר שהפסיכומטרי כן מפלה ערבים. הרי הם משקפים מגמה אשר לפיה הפסיכומטרי מפלה את פלחי האוכלוסיה החלשים יותר ואת קבוצות המיעוט האתניות, משמע בפרט המגזר. ההבדל היחיד הוא שהם משקפים אפליה על כל הרמות ולאו דווקא הרמה האקדמית בלבד. בקשר למתן הזדמנויות שוות, בארצות רבות באיחוד הארופי כל אזרח (למעשה כל מי שדובר את השפה במספר ארצות) בעל תעודת בגרות ראשי להירשם וללמוד חינם, כאשר המיון נעשה בתוך האוניברסיטה עצמה (לאחר הסמסטר הראשון אלו שלא מתאמים מונפים) למעשה קרוב לרבע מתלמידי כיתתי העדיפו ללמוד שפה חדשה ולצאת וללמוד בחו''ל מאשר לחזור שוב ושוב על הבחינה (ולסבול יחס מפלה בתחומים אחרים במשך זמן הלימודים). בינהם גם בן של נגר הלומד רפואה באיטליה ובת לחרש הלומדת משפטים בגרמניה. אולי עלות ניתנת הסיכוי השווה תכביד בטווח המידי אך המגזר מלא בכשרונות אשר בהינתן הזדמנות יפרחו ויחזירו את ההשקעה. והרי חוק האברכים (אשר אני תומך בו לחלוטין) מראה כי לממשלה אין בעיה לתמוך באכלוסיות מסוימות, צר לי אך אני חושש שאם היה מדובר במגזר אחר אשר השיגו פחותים מהממוצע בצורה כו משמעותית כבר מזמן היו קמות עשרות הצעות חוק ובחינת הבסיכומטרי הייתה סופגת בקרות רבה. |
|
||||
|
||||
אתה יכול להרחיב קצת על עניין השגיאות? שמעת על מישהו שהתלונן על כך? איך אתה מסיק מכך שדווקא הפסיכומטרי מפלה ערבים? למעט הנקודה של שגיאות בבחינה (שדווקא לא הוזכרה בכתבה). שמעתי שגם לאקדמאים צעירים יש בעיה למצוא עבודה. גם זה נזקף לחובת הפסיכומטרי? אגב, גם מבני כיתתי כמה למדו בחו"ל. בין השאר מישהו שלמד לימודי וטרינריה (אין כמעט כאלה בארץ). מיון בשנת לימודים ראשונה: הזכירו כאן אחרים למה זה לא רצוי. אתה מוזמן להגיב להם ישירות. |
|
||||
|
||||
הי אייל, טוב לראות שערבים כותבים כאן, אני מקווה שתמשיך לכתוב בכינוי קבוע. אני מניח שאנשי מקצוע ערבים מעורבים בהכנת השאלון בערבית. אם אכן יש כאן בעיה, סביר להניח שאפשר לפתור אותה על ידי הקצאת משאבים נוספים (עוד מגיה או שניים). מעניין אם בעיות דומות קיימות גם בספרדית, רוסית וצרפתית. היצעת שהמיון יהיה באוניברסיטה, כאשר לאחר פרק זמן מסוימים ינופו ה''לא מתאימים''. אבל בפקולטות המבוקשות לא מנפים היום רק את מי שבאמת לא מתאים. בשל המחסור במקום, בוחרים רק את בעלי נתוני הכניסה הגבוהים ביותר. בהינתן תקציבים דומים, המעבר לשיטה שהיצעת יהפוך את הלימודים לשדה קרב. זו תופעה שכבר קיימת במידה מסוימת במחלקות מסוימות בהן יש ניפוי לא רשמי (זאת אומרת, לא לפי מכסות רשמיות) שמתבסס על הציונים בשנה א', וכן במחלקות בהן יש תחרות עזה על הקבלה ללימודי תואר שני. |
|
||||
|
||||
לא התייחסת להשפעה של קבלת כולם ללימודי שנה ראשונה על הלימודים האקדמיים. אבל אתייחס לדבריך לגבי האפליה של הפסיכומטרי: אם אכן יש שגיאות, זה לא בסדר. אין הוכחה שהפסיכומטרי מפלה, מהסיבות הבאתי - יש הבדל סוציואקונומי גדול שמסביר את ההבדל בפסיכומטרי, לא צריך פסיכומטרי מפלה בשביל להגיע לתוצאות הללו. לא אמרתי שאין בעיה - אבל הפסיכומטרי לא מטרתו לתקן את חוליי החברה הישראלית. מטרתו לנבות את ההצלחה האקדמית של המועמדים. באותה מידה אפשר לומר שהפסיכומטרי מפלה עניים. לעניים פשוט יותר קשה - זו עובדת חיים שכנראה תמיד תהיה נכונה, כל עוד יש עשירים ועניים. אפשר לצמצם את ההבדל - על ידי מתן עזרה והשקעת משאבים, למשל בסבסוד קורסים לפסיכומטרי לאוכלוסיה חלשה (בתור דוגמא). חשוב לא לשפוך את התינוק עם המים - מטרת הפסיכומטרי היא לנבות, ואת זה הוא כנראה הוא עושה די טוב ( 55% מתאם יחד עם בגרות) |
|
||||
|
||||
יש כאן איזו בעיה קטנה. הלימודים באוניברסיטה הם בעברית. מכאן שלסטודנט ששפת אימו עברית יש יתרון על סטודנטים שעברית היא שפתם השניה (אם כי הוא ודאי קטן מהיתרון בבחינה תלוית זמן כבחינה הפסיכומטרית). אם הפסיכומטרי המתורגם מצליח לנטרל לגמרי את השפעת השפה, הרי שיהיה ''פספוס'' בניבוי ההצלחה באוניברסיטה. בהנחה שהפסיכומטרי אכן ''מנבא'', צריך להניח שיש בתרגום מידה של הטיה לרעת הנבחנים בשפות זרות. |
|
||||
|
||||
לכן אילו שניזקקים לקורסים (פרונטלים) כדי ללמוד לפסיכומטריה הם תלמידים מיותרים מבחינת האקדמיה. במקרה הטוב הם יהיו תלמידים מאוד בינוניים שיורידו את הרמה הכללית. במקרה הרע הם ינשרו בשנה ראשונה או שניה (כי לימוד באקדמיה ברוב המסלולים דורש מיומנות הרבה יותר גדולה מהמיומנות של התכוננות לפסיכומטריה). במילים אחרות: מי שיש לו כישורי לימוד לאקדמיה יכול ללא קושי להתעונן לפםסיכומטרי בעזרת ספרים, אפילו עניים מסוגלים להרשות לעצמם קניית ספרי הכנה. אני נגד הפסיכומטרי מסיבות אחרות, אבל עלות קורסים פרונטלים לפסיכומטרים אינה הבעיה בכניסה. |
|
||||
|
||||
אם כל האחרים לומדים בקורסים ומשתפרים מהם במקצת, האם אני יכול להרשות לעצמי לא ללמוד בקורס? גם התוספת הקטנה שאקבל ממנו יכולה להיות משמעותית בתחרות על מקום בחוג לימוד מבוקש. (הערה דבילית: להתעונן לפסיכומטרי: לנסות לנבא את הציון בבחינה?) |
|
||||
|
||||
''עלות קורסים פרונטלים לפסיכומטרים אינה הבעיה בכניסה.'' אני חושש כי אינך מודע למצב בשטח. היום קורסים רבים חושפים חלק משאלות הפסיכומטרי יום לפני הבחינה (לא אזכיר שמות של קורסים. אך לפני תחילת הבחינה פגשתי בחור שהיה עסוק בשינון התשובות לחלק הבנת הנקרא) הרי בחינת הפסיכומטרי אינה בוחנת את הידע של האינדיבידואל כי אם את רמתו ביחס לשאר הנבחנים, לכן כאשר קורסים מאפשרים למשתתפים בהם להשיג ציונים גבוהים יותר (בעיתון מקומי בחיפה למשל הקורסים מפרסמים רשימה בה שמות התלמדים שקבלו ציונים גבוהים) הם גם סוגרים את הדלתות בפני אנשים המוכשרים אקדמית יותר אך כאלו שלא יכלו לגייס את עלות הקורס. אומנם ''אילו שניזקקים לקורסים (פרונטלים) כדי ללמוד לפסיכומטריה הם תלמידים מיותרים מבחינת האקדמיה. במקרה הטוב הם יהיו תלמידים מאוד בינוניים שיורידו את הרמה הכללית. במקרה הרע הם ינשרו בשנה ראשונה או שניה'' אבל ההשלכות כוללות גם אי כניסת מועמדים מוכשרים יותר אקדמית (שלא יכלו לקחת קורסים) מפאת חוסר מקום. |
|
||||
|
||||
"קורסים רבים חושפים חלק משאלות הפסיכומטרי יום לפני הבחינה" זה מריח כמו עניין פלילי. מדוע אתה שותק לגביו, במקום להתלונן במשטרה? או לפחות ללכלך על המעורבים בעילום שם? |
|
||||
|
||||
אין תמיד פתרונות נגד עבריינות. אני משער שגניבת שאלונים לפני בחינה אינה בהיקף נירחב, אחרת היו עולים על זה. באופן מיידי, לגבי עבריינות כזו המדינה צריכה גם במישור פלילי (לשפוט את העבריינים) וגם במישור אדמיניסטרטיבי (לסגור את הסניפים בהם נעשתה עבירה, כי סניף שבו נעשית עבירה כזו אמור לדעת על קיומה). לגבי פעולה ארוכת טווח. דעתי (שנאמרה כנראה כבר במקום אחר) היא שצריך לבטל את המבחנים הפסיכומטרים ולקיים בחינות כניסה למסלולים שבהם נידרש סינון בשל צורכי המוסד המלמד). |
|
||||
|
||||
נדרש סינון כי הביקש גבוה מההיצע. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |