|
||||
|
||||
זו בדיוק הנקודה שלי: אנחנו הפעלנו כיבוש רע. אפשר להפעיל כיבוש אחר. הבעיה היא שהאוכלוסיה המקומית והאוכלוסיה מסביב לנו כה עויינת וכה שואפת להשמידנו (עוד הרבה לפני כיבוש השטחים), שהכיבוש הוא הכרחי. סיומו יעמיד אותנו בסכנה קיומית ממש. לכן יש לכבוש מחדש את הרשות הפלשתינאית, להשקיע משאבים, לשקם את מערכת החינוך ולייצר דמוקרטיה יש מאין. מובן שיש לשנות לחלוטין את היחס הסלחני כלפי חיילים המתעמרים באוכלוסיה כבושה. ככל הידוע לי, כיבוש אינו מהווה עבירה על חוקי אמנת ג'נבה, הקובעת כיצד יש להתייחס לאוכלוסיה הנכבשת. לשון אחר: המלחמה היא חוקית, אך יש לשמור על חוקי המלחמה (אלא אם אתה אמריקאי, כמובן). |
|
||||
|
||||
זוהי השאלה המרכזית: האם ניתן להפעיל כיבוש 'אחר'? האם יש כיבוש 'טוב'? מסופקני. מדוע לדעתך יעמיד סיום הכיבוש את ישראל בבעיה קיומית? האם ישראל צפוייה 'להיכבש' על ידי המדינה הפלסטינאית העתידית? והחשוב מכל - האם הינך מאמין באמת ובאמונה תמימה כי ניתן ליצור יש מאין בחזקת 'חינוך דמוקרטי לילידים', אשר אולי אינם מעוניינים בערכים מסוג זה? מהיכן אתה שואב את הוודאות והביטחון כי אלו האמצעים הדרושים ליציבות האיזור? האם אי פעם עלה בדעתך כי הפלסטינאים אינם מעוניינים בכיבוש הנוכחי, ללא כל קשר לצדקתם/צדקת ישראל בנדון? שלך אלכס |
|
||||
|
||||
ישראל תעמוד בסכנה קיומית בהיעדר עומק טופוגרפי כנגד כל איום. ובעניין יצירת הדמוקרטיה, שוב אני נדרש לדוגמא הקלאסית: ארה"ב ביפן. היא הורידה את הקיסר ממעמדו, השליטה משטר צבאי, וקבעה מחדש את החוק היפני. לאחר שהכל התחיל להתנהל מעצמו, היא סיימה את הכיבוש ומאז טוב לכולם: יפנים, אמריקאים והעולם. אני בהחלט מאמין שניתן ליצור דמוקרטיה יש מאין. המנטליות היפנית היא מאד רחוקה מדמוקרטיה, ועיקרה ציות עיוור לסמכות, עד כדי התאבדות. מבחינה זו נראה שהעבודה עם הפלשתינאים תהיה קלה יותר. הדמוקרטיות הקיימות נוצרו יש מאין, בתהליך שהתחיל לפני כ-226 שנים. מובן שיש פשטנות בניסוח "יש מאין". נפש האדם פתוחה להבנת עניין הדמוקרטיה. הדבר כה מושרש, עד שרוב המשטרים כיום מתחזים באופן פומבי לדמוקרטיים, מסוריה ועד סין העממית. |
|
||||
|
||||
אינני יכול לסתור את הדוגמא שהבאת, אך אל לך לשכוח כי מבצע זה נעשה בחסות מלחמת עולם כללית, אשר שינתה סדרי בראשית. מי יודע, יכול להיות שאם נחווה מלחמה איזורית/עולמית רצינית במסגרת 'המלחמה בטרור' תוכלנה ישראל וארה"ב לבצע מהלכים מופלאים בגזרת העולם הערבי-מוסלמי. עד אז נאלץ להסתפק בעיקרון המציאות, אשר אינו יאפשר כל נסיון כפיית הדמוקרטיה במדינת פלסטין העתידית. יש לשער כי במיקרה שכזה ינסו כל מנהיגי ערב האפשריים לחבל בה ולהפילה - למורת רוחה של מדינת ישראל. ארגו: אין לבצע 'הפיכה דמוקרטית' ברש"פ ללא ביצוע דומה במדינות ערב האחרות באיזור. שלך אלכס |
|
||||
|
||||
המהפיכה הדמוקרטית צריכה להתחיל במקום כלשהו. לפני 11 שנה החמיצה ארה"ב את ההזדמנות לעשות זאת בעיראק, שגיאה שהעולם עוד יאכל מרורים בגינה. פלשתין העתידית היא מקום לא רע להחלת דמוקרטיה: השליטים הנוכחיים מתעמרים בעם, ויש ריכוז גבוה, יחסית, של משכילים. יש גם מגע יומיומי של חלקים גדולים מהאוכלוסיה עם דמוקרטיה אמיתית. מובן שההנהגה הנוכחית, שבטווח הקצר מרויחה מהיעדר הדמוקרטיה אינה מתאימה להוביל מהלך כזה. אני בהחלט מאמין שדמוקרטיזציה של מדינה ערבית כלשהי תהווה איום ממשי על כל המשטרים המוסלמיים, אך דווקא כאן אנו ערוכים להגן על הדמוקרטיה טוב יותר מאשר במקומות אחרים ברחבי המזרח הקרוב. כפי שבינתיים תורכיה מצליחה לחיות עם איסלאם ודמוקרטיה (למרות שההתנגשות בין השתיים מורגשת שם מדי פעם), יש מקום להיות אופטימיים בעניין דמוקרטיה לעם הפלשתינאי. |
|
||||
|
||||
אני לא חושב, שאפשר להפעיל כיבוש "טוב". בכל מקרה, גם אם אפשר, אנחנו לא הצלחנו ואני לא מאמין שנצליח, אם ננסה שוב. אני גם לא חושב, שסיום הכיבוש יעמיד אותנו בפני סכנה קיומית. אני מפחד, שעצם הכיבוש הופך אותנו לחברה אלימה ומפוררת, ומסכן את קיומנו כאן כמדינה דמוקרטית. (יש שיחלקו אם אנחנו בכלל דמוקרטיה) אם היה דבר כזה "כיבוש נאור", (הבאת התרבות והאור לבני המקום הפרימיטיבים?) שתקופתו מוגבלת ומטרתו העמדת העם הנכבש על רגליו היה מקום לדון בו. אנחנו לא עשינו זאת 35 שנים ולצערי אני לא מאמין, שנוכל לעשות זאת בעתיד. כיבוש כשלעצמו אינו מהווה הפרה של אמנת ג'נבה. התנחלות בשטח הכבוש כן. אבל כבר סיכמנו, שלא החוק הבין-לאומי הוא הסוגיה שלפנינו. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |