|
||||
|
||||
חוששתני שהגזמת קלות. מה פירוש "המדע אוסר על אלוהים"? כפי שאמר טווידלדי, המדע לא מתחשב בו בקביעת הכללים. למען הדיוק, הוא לא מתעסק בו בכלל. המדענים מתעסקים בו לעתים קרובות, וכבר הניבו ספרים רבים המיישבים בין המדע לאמונה: פעם נתן לי מדען ידוע (לצערי שכחתי את שמו) רשימה ארוכה של ספרים כאלה, בטענה שהמדענים הרואים את יפי הבריאה אינם יכולים להימנע מהרהורים בנושא. לא שקראתי אותם, אין לי כל יחס למושג אלוהים בכלל, אבל קשה לי לראות סתירה מובנית בין השניים - למעט האמונה בתנ"ך או בכתבים דתיים אחרים כפשוטם, כאילו היו גם ספרי מדע והיסטוריה וכל השאר. |
|
||||
|
||||
תודה לטווידלדי על ההפניה. כשכתבתי שהמדע אוסר הסתמכות על כח עליון הכוונה הייתה כמובן בהקשר של הסברים מדעיים ולא בעניינים שהם מחוץ למדע. במקומות שבהם דת ומדע נפגשים אני עדיין לא מוצא, גם לאחר קריאת השיחה בערך תורה ומדע בויקי, דרך לישב את הסתירה המובנית בין דת למדע. הסתירה שאני מדבר עליה היא בהסברים לתופעות שגם דת וגם מדע מתייחסים אליהן. בקישור של טווידלדי לתורה ודת יש אוסף דוגמאות לנושאים כאלו. יש גם יש ספרי הגות ופילוסופיה העוסקים בשאלת היחסים בין דת ומדע, אך עד כמה שאני מכיר הממסד המדעי עדיין לא מקבל טיעונים הנמסכים על כוח עליון. אחת הסיבות לכך היא כנראה הקושי להפריך טיעון, אפילו ברמה תאורטית, הנסמך על כוח שלא מציית לחוקי הטבע. אבל אולי הראיה המוצקה ביותר לטענתי שאין דרך לישב את הסתירה בתחומים חופפים למדע ודת היא שאין עבודה מדעית, לפחות עד כמה שאני מכיר, הנסמכת על כוח עליון, גם לא עבודה של מדענים דתיים. |
|
||||
|
||||
אולי ניתן להבין זאת כך: המדע עוסק ב"איך" והדת עוסקת ב"למה"... |
|
||||
|
||||
כמו שהמליצו לפני, כדאי לך לקרא את ליבוביץ'. ישנם דתיים שהדת בעיניהם אומרת משהו על העולם הזה, ואז באמת עשויה להיות סתירה. ישנם דתיים (ליבוביץ' נסח עמדה זו בבהירות) שהדת בעיניהם היא החובה של אדם לאלהיו, ואז אין בינה לבין מדע אף נקודת חפיפה. |
|
||||
|
||||
במקומות בהם דת ומדע נפגשים יש דרך לישב את הסתירה למדען דתי כי הכל צפוי והרשות נתונה לחקור הכל, כלומר, מדען דתי מחוייב למחקר כאילו לא היה כח עליון והוא מאמין בד' כאילו לא היה מחוייב למחקר, פירוש רש''י, מדען דתי מחוייב לחקור הכל ללא מורא ופחד מתוצאות המחקרים והוא מאמין בד' כי תשבי יפתור קושיות ובעיות, וה''י יסייענו על מעשי רצונו, אמן |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |