|
||||
|
||||
א. שאלת המוסר היחסי היא שאלה מאוד קשה. אם קרן אנטי חומר כן, למה עינוי חיות לא? עינוי חיות כן? אז איפה הגבול? נראה לי ששאלות כאלה לא נועדו להיות היפותטיות אלא נועדו לתשובה במצב קיים. תע"ש, למיטב ידיעתי, מתמקדת בטכנולוגיה ולא במחקר - הנשק שהם מפתחים לא נוצר בעקבות תגליות אלא יעול של הידע הקיים. כיום אין ספק שיעול כזה הוא הכרחי. ב. פצצת אטום מול אחת התגליות החשובות ביותר בתולדות האנושות. האם אתה יודע בברור מה יתן מחקר של קרן אנטי חומר? כרגע זה נראה לי אסון שלעולם לא נתאושש ממנו. ג. האם אתה מסכים שזה לא מוסרי לרצות את היכולת לנסוע בזמן? באשר לעיסוק בתאוריה, אין לי תשובה חד משמעית. אני חושב שהייתי אוסר משהו רשמי - הרצאה באונ' למשל. |
|
||||
|
||||
עינוי חיות הוא שונה. כאן הבעיה המוסרית אינה בתוצאות הפוטנציאליות של המחקר, אלא בעצם המחקר עצמו. |
|
||||
|
||||
א. אני לא ממש יודע הרבה על אנטי חומר ואני משער שגם הידע שלך בנושא מתמצא בזה שהוא מתקזז עם חומר. הבנה טובה של היקום מן הסתם תערב הבנה של המושג הזה איסור על התייחסות מחקרית לאנטי חומר פירושה הגבלה מאוד קיצונית על חקר היקום. אני לא יודע מה יהיו תוצאות מחקר של שימושים טכנולוגיים לאינטראקצית חומר אנטי חומר. יתכן שבעזרת האינטראקציה הזו נוכל להיפטר מפסולת רעילה בלי לגרום נזק לסביבה (היישום הזה ניראה לי ריאלי לא פחות מרובי אנטי חומר למרות שהוא קצת פחות אקזוטי). יתכן שיש לאסור יצור של כלי נשק מסוימים כפי שמנסים גורמים בינלאומיים שונים (ללא הצלחה) להביא לפירוק הנשק הגרעיני אבל איסור גורף על מחקר הוא לא מעשי ולא מוסרי. ההשוואה לניסויים בחיות אינה רלוונטית כלל. ג. אני לא רואה חוסר מוסריות בלרצות משהו. יכול להיות סיכון מסוים בנסיעה לאחור בזמן אבל מכיוון שכיום המחקר מתמקד (למיטב ידיעתי) בהעברת חלקיקים או מידע, לפרקי זמן של חלקיקי שניות, אני לא מוצא בזה סכנה לעולם. אם התנועה בזמן תיתן לנו הבנה טובה יותר של היקום אז מה טוב. יתכן שהצצות אחורנית בזמן גן יתנו לנו מידע על אירועים היסטוריים שזה לא דבר רע בכלל. |
|
||||
|
||||
א. אנא התייחס לדוגמת הא"ח כדוגמה דמיונית לחלוטין. כיום המצב הוא שזה רק בגדר השערה שבאה להסביר תופעות. כשמשווים את האפשרות של העלמות מוחלטת של בני אדם למול עינוי חיות, עינוי החיות לא גרוע יותר ולא פחות מוסרי. ובאשר לידע, עדיף להיות 'חשוך' מאשר לא קיים. ג. חקר הזמן כיום לא מסוכן ואני אישית לא מאמין שיהיה אפשר לנסוע בזמן ובכל זאת צריך לעצור את הדברים כבר עכשיו או שיהיה מאוחר מדי. אל תתפוס ראש קטן בהתיחסותך לנסיעה בזמן. הנה דוגמה קצרה שתמחיש את הקטסטרופה: טרוריסטים מבצעים פגוע, המוסד חוזר בזמן ומחסל אותם, להם יש חבר שחוזר בזמן ומזהיר אותם והמוסד שוב בדרך למכונת הזמן... |
|
||||
|
||||
א. בעזרת מכונית ניתן לדרוס בני אדם. בעזרת רובה ניתן להרוג די בקלות. אם תיתן לי את האופציה למות במעיכה תחת משאית, בניקוב ע"י כדורי רובה או בהעלמות כתוצאה מאינטראקצית חומר אנטי חומר, אני לא חושב שהייתה לי העדפה מסוימת. מכיוון שהטכנולוגיה המודרנית נתנה לנו כבר כלי הרג יעילים זולים ונוחים לשימוש. לא תהיה משמעות לכלי נוסף שמבוסס על טכנולוגיה כל כך מתקדמת (ולכן יהיה יקר בהרבה מה m-16a הישן והטוב). בכל אופן, ניתן להרוג בני אדם באמצעות מכוניות (וזה קורה בתדירות גבוהה יותר מאשר ע"י כלי נשק ייעודיים) האם היית מעלים את תעשיית הרכב? באמצעות זרם חשמלי ניתן להרוג או לענות אנשים האם היית מוותר על השימוש בחשמל כדי למנוע שימושים פושעים בו? השימוש בטכנולוגיה הוא דבר נפרד מהטכנולוגיה עצמה. כמעט לכל דבר ניתן למצוא שימושים לא מוסריים. ב. גם בעניין המסע בזמן, אני חושב שהרבה לפני שנוכל לשלוח אנשים אחורנית בזמן, יתרכז המחקר הניסיונות לקלוט חלקיקים שקפצו פיקו שניות אחורנית בזמן. המסע אחורה הוא כלי טכנולוגי שראוי שלא יפותח. התיאוריה המדעית שמאפשרת אותו (כפי שהועלתה במאמר שפורסם כאן בעבר) ראויה גם ראויה ולו רק מכיוון שהיא שופכת אור חדש על טיבעו של אותו הזמן. תאר לך מצב שבו יוכל היסטוריון להציץ בחלון אל ימי הביניים ולראות את האירועים שאותם הוא חוקר כפי שהתרחשו במציאות. אני חושב שזהו כלי מרתק שיכול לתרום רבות לעולם שלנו. |
|
||||
|
||||
ישנם גם חסרונות... אם היסטוריון יכול להציץ בחלון ולראות אירועים מימי הביניים, אולי הוא גם יכול להציץ אל המקלחת של השכנה ולראות אירועים מלפני שעתיים? (מקור הרעיון: אסימוב, בספר "גדול ורחב הוא העולם" אם אני זוכר נכון). |
|
||||
|
||||
אתה צודק. יש להוציא איסור גורף על אמצעים שמאפשרים לבני אדם לראות דברים. נתחיל בטלסקופים ומשקפות ואז כשנסיים עם האמצעים האופטיים נחסל את מחקר הזמן. |
|
||||
|
||||
סליחה על (א) חוסר הרלוונטיות ו(ב) העיכוב בתשובה. את "גדול ורחב הוא העולם" אף פעם לא הצלחתי למצוא, למרות שאני כמעט בטוח שראיתי שהוא קיים בעברית. אני זוכר נכון? הוא קיים? אם כן, יש לך מושג איפה אפשר למצוא אותו? |
|
||||
|
||||
א. קיים בעברית, בוודאות. ב. העותק היחיד שראיתי מיימי שכן בספרית בית-הספר היסודי "בן-גוריון" בנתניה, לפני יותר מ- 17 שנה. ג. נסה את "חנות הספרים של איתמר", במושב צרופה... |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |