|
||||
|
||||
התשובה הפשוטה: משנים את השעון כי הפוליטיקאים רוצים. התשובה המסובכת(או לפחות תמציתה): אנשים לא אוהבים שינויים, התפילה תמיד הייתה ב7 אז גם היום היא תהייה ב7. |
|
||||
|
||||
טוב, שאלתי מלכתחילה איזה רווח ממשי יוצא לקהל היעד המוצהר. או שלא, אבל זו הייתה הכוונה. בנוגע לתשובה המסובכת, אני חושב שיש דרך פשוטה יותר להגיב אליה - זבש''ם. |
|
||||
|
||||
הזמנים של יום כיפור (וכמובן גם כל שאר הזמנים ביהדות) מתייחסים לזריחה, שקיעה ושאר אירועים שלא ממש מדגדג להם מה השעה במדינת ישראל. אני אישית, לא מכיר (או לפחות כך אני מקווה) אף אחד שיש לו חיבה יתרה למיקום השעון בזמן התחלת התפילה. לכן נראה לי שמדובר כאן *רק* במפגן כח בזוי של פוליטיקאים. אמנם הציבור מטומטם, ואמנם הציבור ישלם, אך טימטומו היה בבחירת המנהיגים. |
|
||||
|
||||
התגובה הראשונית שלי הייתה פשוט הלם. כל בית כנסת שהתפללתי בו היו זמנים קבועים שנבעו מהשעון הרגיל. אבל פטור בלא לינק אי אפשר אז הנה זמני התפילות בתל אביב בשבת בבוקר. שים לב שחוץ מאחד לכולם יש שעה קבועה. |
|
||||
|
||||
מה עושים יהודים שמתפללים במדינות שהם שעון הקיץ לא מסתיים לכבוד יום כיפור? |
|
||||
|
||||
מסתבר שynet לקחו את השאלה שלך ברצינות בקצרה הרפורמים מתנהגים לפי השעון הרגיל ה"אורטודוקסי", לא מתרגש ואף מתעצבן שמבזבזים אנרגיה על כזה נושא מטופש והחב"דניק טוען שהוא הצליח לקצר את שעון הקיץ גם באמריקה. |
|
||||
|
||||
מתמודדים היטב, ולא מנסים לשנות את השעון, כדי לא למשוך אש. בצרפת מחזירים את שעון החורף הרבה אחרינו, ואצלם, בתקופת החגים, זה כרוך בזה שהזריחה היא אחרי 8. משמע, שמי שמתפלל, בהכרח מאחר לעבודה. ובכל זאת חיים שם דוסים. |
|
||||
|
||||
חיים שם דוסים שמאחרים באופן קבוע לעבודה? אם כך נשמעת לי לגיטימית למדי הדרישה שבמדינת היהודים ניתן יהיה למלא את מצוות הדת היהודית מבלי שזה יגרור בהכרח אחור לעבודה. |
|
||||
|
||||
לאור תגובתך, מה דעתך על המקרה הזה? |
|
||||
|
||||
הכתב לא טרח לבדוק בעצמו האם הרמזור בצומת מתחלף מדי פעם. הוא גם לא טרח לציין איפה ניתן הדו''ח ובאיזו שעה. לפי תגובת המשטרה הרמזור מתחלף מדי פעם. מבחינתי האפשרות שדובר המשטרה ישקר ביודעין על טענה עובדתית שניתנת לבדיקה כ''כ בקלות סבירה בערך כמו העובדה שהצילום של האח שגוי מסיבה זו או אחרת. |
|
||||
|
||||
למען האמת, התכוונתי לדיון כללי יותר. נניח שהרמזור לא מתחלף (או מתחלף לעיתים רחוקות מאוד), האם סביר לדרוש משומר שבת לחללו או לא לעבור? |
|
||||
|
||||
האם חציית הכביש באור אדום אינה מקרה של פיקוח נפש שראוי להמנע ממנו ע"י לחיצה על הכפתור? |
|
||||
|
||||
לא בהכרח. הן בגלל שלא תמיד חייבים לעבור, והן בגלל שבהרבה כבישים כאלה, בשעות מסויימות תוכל לשכב על הכביש באור אדום ולמות משיעמום. אם היה מקום שאדם היה *חייב* לעבור בו (ולא, 'התחשק לי להגיע לבית הכנסת' זה לא 'חייב') והסיכון כזה שלא הגיוני לקחת אותו - אז כן, מוצדק בהחלט ללחוץ על הכפתור. אבל ממש לא מוצדק להתחיל להסתובב ברחוב וללחוץ על כל רמזור שחוסם אותך בדרך לאנשהו. |
|
||||
|
||||
תלוי. אבל בכל מקרה אני לא כתובת טובה לשאלה הזו, כי התשובה שלי בדיון 2857 נעה בין "תלוי אם הילד אתי" ובין "בודק שאין שוטר" (ובאופן כללי קרובה לתגובה 461258). |
|
||||
|
||||
שתי הפרוטות שלי: לא ראוי. הכי ראוי לתת להולכי רגל באשר הם שיקול דעת אם לעבור באדום. אם לא עושים כך, לתת שיקול דעת בשבת. אם לא, ואם אין פיתרון הלכתי-טכנולוגי, לדאוג ל"מצב שבת" ברמזור. עד שדואגים לכך, להנחות שוטרים לא לאכוף את החוק בשבת. |
|
||||
|
||||
טוב, זה קצת משעמם כי כולנו מסכימים. הייתי מעוניין לשמוע את דעתם של טהרני-רמזורים. |
|
||||
|
||||
אני בכלל לא ממש מקבל את הקדושה שמעניקים במדינת ישראל לרמזורים. אנשים שרומסים ברגל גסה כל אחת מתקנות התעבורה מצייתים בחרדת קודש למצוותו של הוד מעלו הרמזור, ללא קשר לנתונים בשטח. מצד שני אני גם לא מייחס קדושה רבה מדי לאיסור הלחיצה על כפתור בשבת1. מהצד השלישי אין לי שום דבר נגד אנשים המעניקים קדושה לזה או לזה. מהצד הרביעי הייתי מצפה (ציפיה מוגזמת, אני יודע) מהשוטר להפעיל שיקול דעת, שמשמעו במקרה זה (בהנחה שהולך הרגל חצה את הכביש בביטחה, ודאג לוודא כי הכביש פנוי) להתעלם מהעברה, ולו מפאת "חוסר עניין לצבור". ___ 1 נדמה לי שיש מכון טכנולוגי ע"פ ההלכה, או שם דומה, שממציא בדיוק כאלה פטנטים שמרמים את אלוהים: אתה לוחץ על כפתור (בשבת) ולא קורה כלום. אחרי פרק זמן לא קבוע, לכאורה ללא קשר ללחיצתך על הכפתור, נדלק האור (או מגיעה המעלית, או רותחים המים במיחם), אבל לי אין בעיה ללחוץ על כפתור שישירות מדליק את האור. |
|
||||
|
||||
אולי צריך לייבא שוטרים מבלגיה תגובה 461800 __ 1 מכון צומת [ויקיפדיה]. פעם הם נהגו להסתמך על היתרי "גרמא", וסייגו אותם לשימוש בידי חולים, נכים ויוצ"ב, עכשיו יש להם יותר המצאות לשימוש הציבור הרחב. |
|
||||
|
||||
כבר היינו בדיון הזה פעם: תגובה 19477. |
|
||||
|
||||
דעתי (אף ששאלתך הופנתה לדורון) היא שבמדינת היהודים, מוטב שלא להעסיק אנשים בשבת שלא לצורך. ומתן דוחות להולכי רגל שחצו ברמזור אדום הוא אמנם צורך של המשטרה להגדיל את תקציבה, אבל לא צורך של כלל הציבור. |
|
||||
|
||||
ולהעסיק אנשים בימי חול שלא לצורך, זה כן טוב? (עד כדי התגובה המהוללת בתולדות האייל) |
|
||||
|
||||
תגובה 144396 כמובן. |
|
||||
|
||||
זה נושא אחר לגמרי. שנפתח דיון? |
|
||||
|
||||
כן בטח, בואי נשכפל כמה דיונים ישנים. |
|
||||
|
||||
כמדומני, אין זה כרוך במדינת היהודים באיחור לעבודה. שפר עליהם גורלם של היהודים, וברך אותם ה' בארץ שבה לא צריך לשחק עם השעון יותר מדי. הצרפתים, מסכנים, אם הם לא משחקים עם השעון, בקיץ הזריחה ב-3. לכן הם מזיזים אותו בשעתיים. ובגלל שהם מאריכים את המשחק בו, בספטמבר-אוקטובר הזריחה מאוחרת. אנחנו, בארץ, אם אנחנו משחקים בו, אנחנו מזיזים בשעה אחת, וממילא התנודות בין הקיץ לחורף מתונות. לכן גם הדוס החפץ באמירת סליחות, אינו חייב לאחר לעבודה. ואם יאחר, במדינת היהודים, חזקה על מעבידו שיבין. |
|
||||
|
||||
אבל לא כולם הם באותה שעה אז אם מישהו רוצה לישון קצת יותר בבוקר יום כיפור אין בעייה (ברמה ההלכתית) לשנות את זמן התפילה |
|
||||
|
||||
תשים לב שמדובר על כל תל אביב ועל כל הנוסחים אם נצמצם לנוסח אשכנז במרכז תל אביב קיבלנו בית כנסת אחד1 ומכיוון שתפילת יום כיפור היא מעל ל5 שעות אין שני מניינים. מעבר לזה שאנשים נוטים להתפלל בבית כנסת קבוע. ________ 1 דיסקליימר: אני לא יודע כמה האתר הזה ומנוע החיפוש שלו מוצלחים. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |