|
||||
|
||||
ציטוטים מן הראיון עמו במוסף "שבעה ימים" האחרון: "אני בטוח שכל אדם בעל אינטיליגנציה ממוצעת יכול לסיים בהצלחה לימודים של חמש יחידות במתמטיקה בתיכון וגם תואר ראשון - בלי מאמץ מיוחד. אני מדבר על אדם ממוצע שתיקח ברחוב: תלמד אותו מתמטיקה, ואני חושב שהוא יצליח לסיים תואר ראשון במקצוע." תואר ראשון אולי, אבל כתה ד' זה כבר סיפור אחר: "נדמה לי שכמתמטיקאי אני אמור להבין מה נדרש מספר לימוד בחשבון לכיתות ד', אבל עיינתי בספר לכיתה ד' של הבת שלי ולא הצלחתי להבין מה רוצים ממני. ספר לימוד במתמטיקה חייב להיות בהיר כבדולח ולא להשאיר עמימויות...היו כמה שאלות שניסיתי להבין למה התכוון המשורר, ולא תמיד הצלחתי. גם העזרים שהספר הציע לא עזרו לי להבין. לפעמים הם אפילו בילבלו אותי." |
|
||||
|
||||
לגביי המשפט הראשון, "וגם תואר ראשון - בלי מאמץ מיוחד" אני חושש שלינדנשטראוס מנותק מהעם, האדם הממוצע מסוגל לסיים תואר ראשון אם יילמד אותו בקצב איטי בהרבה מהמקובל. מה שיעור הנשירה בפקולטה למתמטיקה? |
|
||||
|
||||
איפה? בזמני סף הקבלה לפקולטה במתמטיקה בטכניון היה נמוך יחסית עקב חוסר ביקוש. בשל כך התרכזו שם שני סוגי סטודנטים: מי שלא הצליחו להתקבל לפקולטות אחרות (לדוגמה: קיוו לעבור לאחר השנה הראשונה, או קיוו להמשיך בסופו של דבר להוראה), שהיו פחות מוצלחים. לעומתם היו שם גם אותם גאונים שבאמת אוהבים מתמטיקה. |
|
||||
|
||||
לדעתי ניתן להעריך בעדינות, שהאדם הלפני אחרון שנרשם לפקולטה למתמטיקה1 הוא בעל כישורים אינטלקטואלים גבוהים משל האדם הממוצע. אני מניח זאת משום שלמרות סף הקבלה הנמוך בפקולטה למתמטיקה, המתקבל הוא עדיין בעל תעודת בגרות שהציון בה (אני משער) הוא מעל החציון של תעודות הבגרות. 1 אפשר לקחת גם את הפקולטה למדעי המחשב בשנתה הראשונה, ולהסיר מאחוז הנשירה את אלו שפרשו בגלל ציונים נמוכים בקורסי ה"מחשבים". |
|
||||
|
||||
כבוגר מתמטיקה תואר ראשון, גם לי אין ספק שהאדם הממוצע יתקשה במאוד מאוד לסיים תואר ראשון במתמטיקה. לפחות אני יכול להעיד שגם אביו של אילון, מתמטיקאי דגול בפני עצמו, התקשה להבין מדוע הסטודנטים שלו זקוקים לעיתים להסבר נוסף... אז גם הנטייה הזאת תורשתית :) |
|
||||
|
||||
טוב, עכשיו אני כבר לא מסכים. אני ממש לא חושב שכל אדם יכול להשלים תואר במתמטיקה, אם כי אני נוטה להאמין שזה פחות בגלל חוסר כישרון, ויותר בגלל חוסר עניין שימנע מהאדם להתרכז בלימודים. זה גם מאוד תלוי בשיטת הלימוד, וזה כנראה מה שהוא מכוון אליו בתלונות על ספרי כיתה ד'. אין סיבה שמתמטיקה של כיתה ד' תהיה קשה, וספרי הלימוד עושים את זה וגורמים נזק אדיר. |
|
||||
|
||||
מסכים בעניין היכולת - למרכיב הרגשי, כולל מידת העניין בנושא, תפקיד מרכזי בתהליך ההבנה. אבל לא רק. ראיתי אנשים שמאוד אהבו והתעניינו בתחומים מסויימים ועדיין לא הצליחו לעבור את השנה השניה בתואר הראשון (בפיסיקה וגם בתחומים אחרים). אגב, אצל אביו של אילון, יורם, למדתי את הקורס באינפי מתקדם. זה היה קורס שדרש הרבה יותר מהבנה טובה ומוטיבציה כדי לפתור חלק גדול מן התרגילים לבית ובמבחן. זה אגב גם היה היה הקורס היחיד בו הייתי טוב באותה השנה, ואפילו הצלחתי כמה וכמה פעמים להפריך את הטענות אותן התבקשנו להוכיח. הסיבה לכך היתה שלמדנו מגירסת בטא של ספרו של לינדנשטראוס. בשאר הקורסים היתה לי בעייה רצינית של הבנת ההסברים והממוצע הכולל היה בהתאם. |
|
||||
|
||||
מזמן כבר לא הייתי בכיתה ד'. תוכל להדגים, כנציגו של לינדנשטראוס לעניין זה, מה מבלבל וסתום בתוכנית הלימודים? |
|
||||
|
||||
בשביל זה אצטרך ספר לימוד לכיתה ד'. בינתיים אפשר לקרוא כאן על הזנבגופים: |
|
||||
|
||||
כאן יש עוד קצת... |
|
||||
|
||||
זה היה לפני שבע שנים. מה השתנה מאז? |
|
||||
|
||||
טוב, היום נזדמן לי ספר חשבון לכיתה ד' - ''פשוט חשבון''. הצצתי. הוא דווקא עשה עלי רושם די טוב, לא היה שם משהו בלתי מובן, ודיברו שם בצורה יחסית ברורה ופשוטה על מספרים פריקים וראשוניים ואפילו הזכירו את השערת גולדבך. אני משער שלא על זה לינדנשטראוס מדבר, אבל אני לא יודע על מה הוא כן. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |