|
||||
|
||||
קללת המשאבים נובעת ממקורות שונים לדעתי. במצב "נורמלי" הכנסות הממשלה תלויות במידת הפרודוקטיביות של הכלכלה המקומית. מצד שני, הגדלת היקף הפעילות הממשלתית פוגע ביכולת הייצור של הכלכלה. מצב זה גורם לכך שככל שהממשלה מפריעה יותר לפעילות הכלכלית כך קטנים מקורות ההכנסה שלה, מה שפוגם ביציבות המשטר והיכולת שלו להפריע לפעילות הכלכלית. זה אומר שיש מתאם בין היכולת של הממשלה לרמוס את האזרחים מחד, והיכולת שלה לשרוד מאידך. זה לא אומר שמשטרים רומסניים לא יכולים להתקיים (ע"ע קובה וצפון קוריאה) אבל הדבר בכל זאת תורם לפחות לקיצור החיים ויכולת ההתפשטות של משטרים כאלו. לעומת זאת, התמלוגים הרבים שהמשאבים מעתירים על הממשלה מעניקים לה מקורות הכנסה שאינם קשורים בביצועי הכלכלה המקומית ובמידת ההפרעה שהיא מייצרת ולכן מעניקים לה את האפשרות לדכא את האזרחים ואת הפעילות הכלכלית מבלי לפגוע ביציבות המשטר. מאחר והנטיה לרמוס את האזרחים היא תשוקתה של כל ממשלה, אין פלא שמדינות רבות המבורכות במשאבים טבעיים הופכות להיות מקומות שמאוד לא נעים לחיות בהם (ונצואלה אמרנו? ערב הסעודית?) |
|
||||
|
||||
מבלי להכנס להסברים מלומדים לתופעה אני יכול לחשוב על מספר מדינות שהתברכו במשאבים כגון ערב הסעודית, נסיכויות הנפט, אירן, עירק, לוב. לעומתן מדינות עניות במשאבים כמו יפן וישראל. לאיזו קטגריה אנחנו רוצים להשתייך? |
|
||||
|
||||
יש גם קבוצה של מדינות מתועשות שהתברכו במשאבים. ארה"ב, רוסיה, סין. בתחום הנפט: בריטניה, קנדה, נורווגיה. לאיזו קטגוריה אנחנו רוצים להשתייך? |
|
||||
|
||||
אני לא בטוח שראוי להשוות את קנדה לנורווגיה. נפט מהווה פחות מ-3 אחוז מהתל"ג של קנדה, וכמעט רבע מהתל"ג של נורווגיה. (בלי קשר, קנדה היא אחת המדינות הבודדות שהן יצואניות נפט נטו, פחות בגלל כמות הנפט שהיא מייצרת, ויותר בגלל שרוב צריכת האנרגיה שלה מגיעה ממפעלים הידרואלקטריים.) |
|
||||
|
||||
האנרגיה ההידרואלקטרית מחליפה פחם וגרעין, לא נפט. היא משמשת ליצור חשמל ולא להנעת מכוניות, וחשמל בדרך כלל לא מיוצר מנפט (אלא אם אתה סעודיה, נניח). |
|
||||
|
||||
א. מה עם גז טבעי? ב. מכוניות היברידיות. ג. קנדה היא אחת מצרכניות האנרגיה לנפש הגדולות בעולם, בעיקר בגלל החשמל ההידרואלקטרי הזול. |
|
||||
|
||||
או קיי, גם גז טבעי. מכוניות היברידיות אינן צורכות חשמל מהרשת אלא מייצרות אותו בעזרת המנוע שלהן. רק כעת מתחילות לצאת לשוק מכוניות שיכולות להיטען גם מהרשת (Plug-In Hybrid) אבל כל מה שהתקיים עד היום (וכל מה שיתקיים בכמויות משמעותיות בשנתיים-שלוש הקרובות) יפיק את החשמל מהדלק. אם הפרויקט של שי אגסי יצליח אז דברים ישתנו, אבל אני מסופק מאד לגבי זה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |