|
||||
|
||||
מרד בר־כוכבא דווקא נתמך ע"י חכמים (לדוגמה: רבי עקיבא). בהספר "חסידות וחסידים בימי בית שני" שיש לי במקרה בבית, טוען בין השאר המחבר שיש קשר בין חוגי החסידים (קבוצות של פרושים שקיימו את המצוות באדיקות יתרה) לבין הדעות המשיחיות־קנאיות שנוצרו בעקבות מרד החשמונאים. לדוגמה, הוא מזהה את בית שמאי באופן כללי עם דעות דומות. הלל הזקן הובא מבבל כדי לספק סמכות דתית מתונה יותר. ההתנגדות העקרונית לשלטון הרומאי נשארה אצל חכמים רבים גם לאחר מרד בר־כוכבא (רבי שמעון בר־יוחאי הוא מהמפורסמים שבהם). |
|
||||
|
||||
זאת הדעה המקובלת בין החוקרים בישראל- לא כולם. הסיפורים על רבי עקיבא כאחד ממנהיגי המרד בעייתיים ולא אמינים. המקור בירושמי מספר על שיחה בין רבי עקיבא ועוד מישהו . רבי עקיבא אמר על בר כוכבא שזהו מלך המשיח וקיבל תשובה שיצמחו שערות בכף ידו ובן דוד עדיין לא בא. זה יכול היה גם להיות דו שיח בין שנים שלא השתתפו במרד . כך גם הסיפורים המאוחרים על תלמידי רבי עקיבא . במכתבי בר כוכבא אין אזכור אפילו של חכם אחד מחכמי המישנה. מוזכר שם איזה רבנו יותם מיסתורי. גם ההנחה שאלעזר הכהן שכתוב על מטבעות בר כוכבא הוא אלעזר המודעי היא לא יותר מספקולציה. מעניין מאמרו של פרופ' דוד גודבלט על הנשיאות הארץ ישראלית: הוא טוען שמרד בר כוכבא נוהל על ידי שני יסודות מקופחים: האחד הוא בעלי אדמות שאולי נושלו על ידי הרומאים (בר כוכבא) והשני הכהנים שנושלו מפרנסתם ומעמדם בעקבות חורבן המקדש וההנהגה עברה לחכמים. הוא מציין שהנשיאות של החכמים נפסקה בזמן המרד ומה שכתוב על המטבעות הוא שמעון הנשיא-כנראה בר כוכבא וודאי לא שמעון בן גמליאל. החכמים שיתפו פעולה עם הרומאים לאורך השנים ולא סביר שפתאום הובילו את המרד. |
|
||||
|
||||
שמעון בן־גמליאל הוא מבית־הלל (במלוא מובן המילה: הוא נכד נכדו של הלל). |
|
||||
|
||||
משנה, אם אסכולה זו קשורה גם לקנאות דתית ושנאה לרומים. |
|
||||
|
||||
הפרושים שבאו לפומפיוס וביקשו שיהיה בארץ שלטון רומי ולא חשמונאי- מאיזו אסכולה הם היו? |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |