|
לא בטוח שאתה בדיון הנכון. אין הרבה קשר לתנאי כליאתו של רוצח רבין.
לגבי הרשימה הארוכה והמרשימה של עוולות הגויים: ודאי. אפשר להוסיף לרשימה הזו כהנה וכהנה. במה זה קשור להתנהגות ישראל? האם העובדה שאומות אחרות, מדינות אחרות, עמים אחרים ביצעו מעשים הראויים למלוא הגינוי והביקורת אוטומטית גוררת שכל התנהגות של מדינת ישראל צריכה להיות חסינה לביקורת?
בספר הומור ישן נושן של דן בן אמוץ מופיע הדו-שיח הבא (ציטוט מהזכרון) בין רוסי לאמריקאי: האמריקאי (כנראה מבקר אצל הרוסי במוסקווה) שואל את הרוסי האם יש סיכוי שיצליחו לקנות מצרך כלשהו, נניח צלי בשר. הרוסי מהרהר כמה שניות ועונה: "ואתם תולים כושים בדרום!"
או שישראל פעלה כשורה וכהלכה בעזה או שלא. אם הדיון דוחף אותך לשלוף מהבוידעם הפצצות שטיח מלפני שבעים שנה, המסקנה היא שאתה חושב שלא. אם ישראל פעלה כשורה, מה עניין הפצצות השטיח לכאן? ואם לא, מה עניין הפצצות השטיח לכאן?
כדי להסיר ספק: אני משוכנע שישראל פעלה שלא כשורה, ואני גם מבקר ומתנגד לאופן בו ישראל מנהלת את נושא הכיבוש ב־43 השנים האחרונות. אינני שונא את עצמי ואינני שונא את ישראל למרות שאנשים רבים מסווגים באופן אוטומטי כל ביקורת כזו כ"שנאה עצמית". (אני אפילו לא שונא אותך... ;) ) אני גם משוכנע שפעולותיה של ישראל אינן דווקא דוגמה להתנהגות הגרועה ביותר שהמין האנושי הפגין - אפשר למצוא בקלות דוגמאות להתנהגויות גרועות יותר של עמים, מדינות, אומות ואנשים אחרים גם בלי להזדקק להירושימה. לדעתי לעובדה האחרונה יש רלוונטיות נמוכה. אני לא חושב שהמדרגה היחידה של התנהגות שראויה לביקורת היא המדרגה התחתונה. יש גישה מקובלת להביא עוולות של אחרים כהצדקה להתנהגותך שלך. גישה זו ידועה כ"הגנת אבו חצירא", לאמור "Così fan tutte". זה לא עזר לאבו חצירא וזה לא עוזר לישראל.
|
|