|
2. ילד לא תמיד זקוק לענישה. ענישה היא "מפלט אחרון" כאשר אין לך כלים אחרים להתמודד עם הבעיה. מנסיוני, ענישה בדרך כלל עובדת לא על הילד שהענשת (הוא הופך להיות קורבן, זועם ונקמני) אלא על החברים הקרובים שלו (שרואים מה קרה לו וחושבים פעמיים לפני שיעשו משהו דומה. לא ראיתי שזה עובד לטווח ארוך או ממרחק). אבל כל זה (עדיין) לא מדע מדוייק.
3. נכון מאוד. אבל אני בספק אם הגדרת הבעיה כ"אי הצבת גבולות" לילדים מדוייקת. הבעיה היא הצבת גבולות חריפה מדי למורים עצמם. האחיינים החרדים שלי היו מקבלים כל יום מכות על היד עם סרגל מתכת. זו התעללות סתם, שנובעת מחוסר מוחלט של הצבת גבולות למורים בחינוך החרדי. בחינוך החילוני, כשהמורה שלי הפרידה בין ילדים שרבו, היא זומנה לבירור משמעתי. זה משום שמשרד החינוך (וההורים) במגזר החילוני לא סומכים על המורה בכלל. איפה שהוא באמצע נמצא שביל הזהב. תן למורה כלים. תן לו סמכויות. תרשה לו להפעיל כח. ותתערב כשהוא ממש מגזים.
|
|