|
||||
|
||||
נראה שבפרסום כאן (ומן הסתם במקומות נוספים) של הטקסט הזה הוא השיג את מטרתו. דיון במועצת העיריה יהיה רק בונוס. במדינה שבה הטרנד הלוהט הוא בחירת עתונאים לפרלמנט, למה שחברי מועצה לא יעסקו בפובליציסטיקה. |
|
||||
|
||||
אם תעיינו בערך תל אביב בויקיפדיה תוכלו לראות את הבעייתיות של קביעת גיל העיר על פי אחוזת בית. למשל: מתחת לתמונה של רחוב הרצל כתוב: "הרחוב הראשון בתל אביב, רחוב הרצל, וברקע בניין הגימנסיה העברית "הרצליה"". אבל על פי לוח הזמנים באותו ערך ברור שרחובותיה של נווה צדק, למשל, קדמו לרחוב הרצל, והם ללא ספק חלק מתל אביב. או כתוב שם: "ראשוני היהודים שיסדו את ההתיישבות החדשה מחוץ ליפו היו יהודי תימן, שהקימו שכונות גדולות שהיוו תשתית ראשונה לייסודה של תל אביב". אבל גם כתוב בהמשך: "רק לאחר ביסוסן של שכונות גדולות אלו מחוץ ליפו, החלה היוזמה לייסוד שכונת אחוזת בית מתוך כוונה מוצהרת להקים עיר חדשה". ומייד לאחר מכן: "הקבוצה תכננה להקים שכונה חדשה ואיכותית מחוץ ליפו", כלומר גם אנשי אחוזת בית בקשו לבנות שכונה, ממש כמו אנשי נווה צדק וכרם התימנים. הסתירות הללו הן מהותיות לנושא. כיום הולדת העיר נבחר תאריך של ייסוד שכונה "על פי הדגם המערב אירופאי" (לשון ויקיפדיה), ושכונות ראשוניות יותר אבל פחות אירופאיות לא נספרות במניין המייסדים. האם מדובר בגזענות או סתם בקשרים של "הון-שלטון"? כנראה שגם וגם. |
|
||||
|
||||
אני הייתי הולך על התמונה. כשיש תמונה טובה כמו זו שצילם אברהם סוסקין, קל להתחבר אליה ולהתחיל ממנה את הספירה. תמונות כמו אלה של הצנחנים בכותל, איוו-ג'ימה, חייל ספרדי נהרג במלחמת האזרחים, ילד יהודי מרים ידיים בורשה וכו' הופכות לסמלים של אירועים. התמונה של חבורת אחוזת בית בחולות הפכה לסמל של ייסוד העיר ומכאן הקפיצה לקביעת תאריך יום הולדת לפי התמונה היא קצרה. לא חייבת להיות קנוניית הון-שלטון מאחורי כל עציץ. |
|
||||
|
||||
תמונות זה יפה כל עוד הן לא מפוברקות. ספר חדש שמעורר את שאלת האוטנטיות של הצילום של קאפה - החייל במלחמת הספרדים - טוען שהיא צולמה 50 ק"מ ממקום הארוע. גם צילום חיילי המארינס שמנייפים דגל באיוו ג'ימה עורר בשעתו מחלוקת וטענו שג'ו רוזנטל ביים אותה, אולם מסתבר שמדובר באי-הבנה. אם אני זוכר נכון לא מזמן עלתה השאלה אם אייזנשטאט ביים את התמונה המפורסמת של מלח מנשק בחורה בטיימס סקוור עם סיום מלחה"ע-2. |
|
||||
|
||||
כאן השאלה היא האם האמירה "יו! תעשו את זה שוב, לא הספקתי לצלם!" מהווה בימוי של התמונה. |
|
||||
|
||||
אחת מתקופות הבצורת הקשות ביותר שידעה ארה"ב היתה בקיץ 1936. מושל צפון דקוטה הכריז על תפילה המונית ו- 11000 איש כרעו על ברכיהם בתפילה לגשם. בחלקים של המערב נרשמו 48 מעלות, חרגולים ומכרסמים כילו את מה שנותר, והממשלה הפדרלית תכננה לפנות אלפים בתוכנית הגירה המונית. זו היתה שנת בחירות. פרנקלין רוזולט הדמוקרט צידד בהתערבות מסיבית של הממשלה והרפובליקני אלף לנדון רצה חופש מבקרה והתערבות ממשלתית. ואולם, מבלי ידיעתו של פ.ד.ר. צץ ועלה בעיתונות סקנדל שמקורו בצילומים מפוברקים: עדר בקר ליד בניין הקפיטול בצפון דקוטה, גולגולת פרה, וקטע מנהר המיזורי (למעשה התברר שרק צילום אחד פוברק). השמרנים לא רצו שכספם ילך לתוכניות עזרה ועבורם הצילומים הדוקומנטריים של ממשל רוזוולט היוו הוכחה לדו-פרצופיות, לרמאות ולבזבוז של הממשל. בסוף רוזוולט ניצח ברוב של 60% והוויכוח על צילום ותעמולה נמשך עד היום. "ההאשמות בזיוף מעוותות בגלל הטענה שהתמונות המזויפות הן מצגת שווא של הבצורת..אבל תושבי דקוטה באמת סבלו מבצורת. אחת מהגרועות ביותר בתולדות ארה"ב". |
|
||||
|
||||
מאמר של ארול מוריס על פיברוקי תמונות, להנאתכם: |
|
||||
|
||||
ואולי בגלל שהשם "תל־אביב" הופיע לא הרבה לאחר ייסוד אחוזת־בית? |
|
||||
|
||||
לאחר קריאה מחודשת של הערך בויקיפדיה: * השם "תל־אביב" ציין מתחילתו את אחוזת־בית (לאחר הקמת אחוזת־בית חיפשו לה שם חדש. אחד המועמדים היה "הרצליה"). * "אגודת בוני הבתים" שיזמה את הקמת אחוזת בית הוקמה ע"י קבוצה של יהודים ספרדים מיפו (לכל מי שמתרעם על גזענות). |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |