בתשובה לשוקי שמאל, 25/08/09 18:48
הבעיה העיקרית - שזה ליברמן 522271
א. 20% חרדיות. 20% ערביות‏1. ו-‏10% אגואיסטיות‏2.
ב. חוששתני שפטור מסיבות נפשיות/פליליות פוסל לשירות החוץ בכל מקרה.

1 חישוב גס ביותר: יש ערביות שמשרתות בשירות לאומי.
2 גם חישוב גס - מתעלם מבחורות שקיבלו פטור שאכן מגיע להן.
הבעיה העיקרית - שזה ליברמן 522292
החרדים, כמובן, אינם אגואיסטיים.
הבעיה העיקרית - שזה ליברמן 522293
צודק.
20% חרדיות. 20% ערביות. ו-‏10% אגואיסטיות *סתם*‏1.

1 הערות השוליים מהתגובה הקודמת תקפות גם עכשיו.
הבעיה העיקרית - שזה ליברמן 522294
לחרדים, כמובן, יש סיבה מוצדקת להיות אגואיסטיים.
הבעיה העיקרית - שזה ליברמן 522307
חלילה וחס, אבל העובדה שיש חרדים אגואיסטים, אינה מקלה מהאגואיזם של מי שאינם חרדים.

ויש אימרה - קשוט עצמך תחילה. לבוא בטענות לחרדים בזמן שבציבור החילוני רבים המשתמטים - קצת קשה.
הבעיה העיקרית - שזה ליברמן 522311
"רבים המשתמטים"? יש לך נתונים מספריים? (ואז אפשר יהיה להשוות איפה ההשתמטות גבוהה יותר - בציבור החילוני או החרדי)
הבעיה העיקרית - שזה ליברמן 522348
נתונים מספריים:
הסיבה לאי-הגיוס יולי 2007 (גברים):
שיעור הצעירים ש"תורתם אומנותם" 11%
מקבלי פטור רפואי 2%
מקבלי פטור נפשי 5%
מקבלי פטור שאינם עומדים ב"סף גיוס" או רישום פלילי 4%
צעירים שאינם מתגייסים בשל שהותם בחו"ל 4%
סה"כ 26%

השאלה היא איך מודדים את אחוז ה'משתמטים'. חצי ממקבלי הפטור הנפשי? כל מי שלא מתגייס בהסדר תורתו-אומנותו?
מה שכן, החרדים הם כ- 8% אחוזים מהאוכלוסיה (למרות שהאחוזים עולים ככל שבודקים שנתונים נמוכים יותר, עקב הילודה הגבוהה), ואחוזם באוכלוסיה קרוב מאוד לשיעור הצעירים שאינו מתגייס בהסדר "תורתו אומנותו".
הבעיה העיקרית - שזה ליברמן 522349
אני מכריז על תיקו.

11% לטובת תורתו אומנותו.
11% למוגבלים, פושעים, דפ"רים ומשוגעים.
הבעיה העיקרית - שזה ליברמן 522351
לפי החישוב הזה הלא-חרדים מתגייסים פי 12 מהחרדים.
הבעיה העיקרית - שזה ליברמן 522364
לא בדיוק, כי החישוב לא כולל דתיים-לאומיים שדוחים שירות במסגרת 'תורתם אומנותם' (כל תלמידי ישיבות ההסדר למשך שנה, חלק מתלמידי המכינות הקדם-צבאיות ותלמידי ישיבות גבוהות עד שהם מתגייסים, פרק זמן לא מוגדר) ואז עושים צבא. אני לא יודע מה האחוזים, אבל מן הסתם יש להם השפעה על הנושא. מן הסתם יש גם כמה ש''סניקים שאינם בד''כ נספרים כ'חרדים' שכלולים ב'תורתו אומנותו'.
הבעיה העיקרית - שזה ליברמן 522366
התכוונתי לחישוב של האלמוני (למרות שלא נראה לי שהחישוב ניתן ברצינות).
אני השתדלתי לא להסיק מסקנות מרחיקות לכת מהנתונים שהבאתי, אבל גם בהסתייגויות הנדרשות, לכל הפחות ניתן לומר שהנתונים מעידים על מגמה בה הרבה מאוד חרדים לא מתגייסים, הרבה יותר מהלא-חרדים שלא מתגייסים. בכל אופן, מספיק בכדי שיהיה אפשר ''לבוא אליהם בטענות''.
הבעיה העיקרית - שזה ליברמן 522359
הבדיקה לצורך השוואה צריכה להיות:
א. מהו אחוז בני ה-‏18-20 באוכלוסיה היהודית-הלא חרדית? איזה אחוז מהם אינו משרת בכלל? איזה אחוז מהם משרת חלקית?
ב. מהו אחוז בני ה-‏18-21 מקרב החרדים? איזה אחוז מהם אינו משרת בכלל? איזה אחוז מהם משרת חלקית?
הבעיה העיקרית - שזה ליברמן 522361
הנחה על סמך עדויות אנקדוטליות: מקרב הצעירים החרדים, רבים הם שמצליחים להשיג פטור רפואי ונמנעים מגיוס בדרך זו ולא באמצעות "תורתם אמונתם". כך שיש כאן כנראה כפילות נתונים שמקשה על אמינות הפילוח.
הבעיה העיקרית - שזה ליברמן 522365
החרדים הם 8% מכלל האוכלוסיה או מהאוכלוסיה היהודית בלבד? (שמכונה בדרך כלל "כלל האוכלוסיה" כי לא-יהודים זה פויה). כי נתוני הגיוס נוגעים כמובן לאוכלוסיה היהודית בלבד.

בכל מקרה, נראה ששיעור ההשתמטות מגיוס בקרב החרדים הוא בסביבות ה-‏90% (פלוס מינוס 10%) בעוד שיעור ההשתמטות מגיוס בקרב החילונים הוא, במקרה המקסימלי, כ-‏8%.

מכאן שקביעתה של נועה ו. שעל הציבור החילוני לקשוט עצמו תחילה אין לה על מה להתבסס.
הבעיה העיקרית - שזה ליברמן 522367
כ- 8% מהאוכלוסיה היהודית; האוכלוסייה היהודית מהווה כ- 98% מאוכלוסיית הגיוס.
את שיעור ההשתמטות החילוני קשה לחשב, כי (א) אנחנו לא יודעים מה אחוז החילונים בכל אחת מסעיפי הפטור ביחס לדתיים / מסורתיים, ו(ב) אי אפשר לומר מתי זו השתמטות ומתי הפטור לגטימי. הרי תמיד אפשר לומר שכל החילונים שרוצים להשתמט בורחים מהארץ, מזייפים מחלות, מספרים סיפורים לקב"ן והם בכלל פושעים והצבא לא מעוניין לגייס אותם.
הבעיה העיקרית - שזה ליברמן 522772
הנקודה לדעתי היא שעצם החיטוט והפילוח שך מי שמשרת ומי שמשתמט הוא על פניו עקר.

א. ברגע שיש קבוצה גדולה שלא רוצה לשרת, גם אם תצליח לגייס אותה בכפייה, לא תצליח להפיק מהם הרבה, אלה אם בכוונתך לחזור לימי הצבא הפרוסי של פרידריך הגדול (ושני הפכים גדולים יותר מצה''ל והצבא הפרוסי לא תוכלי למצוא).

ב. ישנה כמובן האפשרות לנסות לחזור אל המצב בו הרוב הגדול רוצה לשרת. אני מעריך שזה לא יהיה קל. החברה הישראלית היום שונה ממה שהיתה פעם ולחזור אחורה זה כמו לדחוס משחת שיניים בחזרה לשפופרת.

ג. במקום להטיף מוסר לאוזניים חרשות ולנסות לשכנע את הקיר, או לחילופין להמשיך לנסות לפצות את המשרתים באמצעות ''מתנות'' המתגלות כלעג לרש, כדאי לשקול אפשרות להתארגן בצורה שונה ולפצות את המשרתים לפי ערכו של השירות ולפי הצורך של החברה בו. אם מצליחים בכך, בד''כ נמצאים אלו המעוניינים לשרת ולא צריך לחפש אותם מתחת למיטות בבתיהם.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים