|
אמנם רבים ההגיגים חסרי התוכן באמנה המוצעת. כך למשל:
2. ב. 'כל בני האדם נבראו בצלם אלוהים' - נטול תוכן ותלוש מהמשפט הקודם לו. היגד תוכני יותר היה 'כל בני האדם נבראו בצלם אלוהים, על פי חוקי מדינת ישראל'. או שמא 'חוקי היסוד של מדינת ישראל נבראו בצלם אלוהים'? זה לבטח ישריינם כחוקה מבלי לפגוע ברגשות הציבור הדתי-לאומי.
2.ג. 'כל אזרחית וכל אזרח בישראל הם בני חורין' - עוד היגד רב-רושם ודל-משמעות. כל האסירים בציון אינם אזרחים? כל אזרחי ישראל חוריים לעשות ככל העולה על רוחם? ואולי - לכל אזרחי ישראל חופש בחירה דואליסטי בהשגחת הרבנות? או שמא - כל אזרחית וכל אזרח בישראל מתואר ע"י ההמילטוניאןH=(P^2)/2M? לכנרת הפתרונים.
4.א. 'אין סתירה בין היותה של מדינת ישראל יהודית לבין היותה דמוקרטית.' - רק בישראל מקובל לרפד את מגילת העצמאות והמשכיה בקביעות על אמיתות העולם. אולי גם כאן מוטב היה להבהיר - 'ע"פ חוקי מדינת ישראל, אין סתירה בין היותה יהודית לבין היותה דמוקרטית. הסבור אחרת דינו מאסר שבע שנים, או עד שישתכנע.'
גם לא מובן לי מה תכלית האמנה. האם היא מבוא לחוקה? ניסיון להוכיח שאפשר לקבל בהסכמה מסמך פרוטו-חוקתי? גורם מגבש, מלכד, ומרשים ברזומה של האחראים לו? לכנרת הפתרונים.
עם זאת, ההגדרה התכליתית של מדינת ישראל כמדינת העם היהודי לא מפריעה לי. מדינה היא כלי שמטרתו לשרת ציבור לקוחות מוגדר (לקוח בודד במקרה הרודני), לכן מן הדין כי יוגדר לשם מה קיים אותו בית משותף, לפני שמתחייבים להבטיח את קיומו של הבית.
יש לציין כי עד שקראתי את האמנה באייל חשבתי שהיא דווקא רעיון נחמד. כנראה שהיה כאן שילוב של נוסח אמנה לא מוצלח עם נכונות גוברת שלי ליישר קו עם רוחות העדר.
|
|