|
||||
|
||||
אמנת כינרת היא יצירה של אנשים המחשיבים את עצמם כמובילים חברתיים ותקשורתיים. כפי שפורסם ב-"הארץ" בכתבה מפרגנת מאד בשבוע שעבר, השם "אמנת כינרת" ניתן על ידי העיתונאי ארי שביט, הכותב בקביעות ב-"הארץ" ולגמרי במקרה הוא חבר ב-"פורום לאחריות לאומית". השבוע קיבלתי את נוסח האמנה המלא מצורף לעיתון "הארץ" על נייר דמוי קלף. כבר בכתבה נטען שהאמנה היא המשך למגילת העצמאות, וצורת ההגשה שלה בצמוד לעיתון נועדה, ללא ספק, לחזק את הרושם הזה. כשבוחנים את הטקסט לעומקו, רואים שלוגיקה אינה הצד החזק שלו, למרות כל הרעש והצילצולים. יש מספר נוסחים השאולים, בשינויים קלים, ממגילת העצמאות. במגילת העצמאות: "מדינת ישראל ... תקיים שויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין." באמנת כינרת: "ישראל מחויבת לקיומו של שוויון זכויות מלא לכל אזרחיה בלי הבדל דת, מוצא ומין." יש בעיה בהצהרה כזו. כאשר נכתבים הפרמטרים שעל פיהם לא תהיה אפליה, נרמז שפרמטרים אחרים יכולים להיות בסיס לאפליה. אמנם - אפליה על פי צבע שיער אינה כל כך צפויה, אך אפליה על פי העדפה מינית קיימת במקומותינו. מה הסיבה שלא הוצהר על כך שאין להפלות אדם על פי נטייתו המינית? אפשרות אחת היא שחברי הפורום לא חשבו על כך. אפשרות סבירה יותר היא שהם לא הצליחו לגבש הסכמה על כך. בסך הכל זה מסמך שבו מנסחים קונצנזוס ללא שום סיבה נראית לעין. אני מסכים עם גלעד ועם מיץ על כך שהרכב הפורום לאחריות לאומית הוא בעייתי. את ארי שביט כבר ציינתי, ומה עושה שם נועה בן-ארצי? על פי הכתבה בשבוע שעבר, היא פשוט דרשה להיכלל בפורום, ואכן הצליחה להיכנס. מהם הכישורים שלה? היכן הצטיינה בפעילות ציבורית? האם יש קשר לחסות שנותן מרכז יצחק רבין לפורום הזה? במקום להתקשקש על המשכים תיאורטיים למגילת העצמאות הגיע הזמן ליישם את מה שנכתב אז: "... בהתאם לחוקה שתיקבע על-ידי האספה המכוננת הנבחרת לא יאוחר מ-1 באוקטובר 1948". דבר אחד טוב יצא מהמסמך הזה. קראתי שוב את מגילת העצמאות המקורית, ומצאתי פיסקה מעניינת. לאורך כל המגילה נראה שהמנסחים היו מודעים להבדל שבין איזור גיאוגרפי הקרוי "ארץ ישראל" לבין הישות המדינית החדשה, היא "מדינת ישראל". לכן - מה פשר הפיסקה הבאה: "מדינת ישראל... תפעל להקמת האחדות הכלכלית של ארץ-ישראל בשלמותה." כלומר - איחוד כלכלי בין מידנות ירדן, ישראל וסוריה (כיום נכללת בשטח הזה גם הרשות הפלשתינאית). הממ... אני מציע שלמטבע המשותף נקרא "שרקו", והאיחוד המוניטרי יתחיל בעוד שבועיים... לסיכום - מסמך מקומם בכך שהוא אינו אומר שום דבר אמיץ. זהו קונצנזוס המשתרע בין הימין המתון והשמאל המתון, ומשאיר נתחים גדולים מאד של החברה הישראלית ללא סיפוק. אני מניח שפורום "האייל הקורא" היה מצליח לנסח מסמך טוב יותר, לאחר ויכוחים שהיו יותר נוטפי דם ורעל, אבל שיבושם לחברי הפורום לאחריות לאומית (שם פלצני כשלעצמו). המסמך יימוג כאדווה על פני המים. קישורים רלוונטיים: רשימת חברי הפורום לאחריות לאומית - http://www.achrayutleumit.org.il/content/people02.ht... מגילת העצמאות - http://www.knesset.gov.il/docs/heb/megilat.htm |
|
||||
|
||||
אני מסכים עם תחזיתך שהמסמך יגווע בקול ענות חלושה. בניגוד אליך, אני חושב שפורום "האייל הקורא" לא היה מצליח לנסח מסמך "טוב יותר", או למעשה - מסמך כלשהו בעל ערך. איך יכול להיראות מסמך שלא "משאיר נתחים גדולים מאד של החברה הישראלית ללא סיפוק"? (אם תצביע בתשובה על מגילת העצמאות, לא יהיה מנוס מעריכת סקר בנושא באייל וישא"ק :-) האמנה היא אולי תולדה של הפיכתה של "אי-הסכמה" למילה גסה ולאויבת הציבור מספר 1, אף ביתר שאת לאחר רצח יצחק רבין. נדמה שגם הדרך מסימונה של ה"אי-הסכמה" כאויבת לסימונם של ה"לא-מסכימים" כמאיימים על שלום החברה הולכת ונשחקת מעודף-שימוש, ובכלל "אנחנו לא מתנגדים לכך שתחשוב מה שאתה חושב, אבל אנחנו דורשים שתחזור בך מיד מזה שאמרת מה אתה חושב! מסית! אותך לאליקים!". |
|
||||
|
||||
עוד אני שוקד על תגובתי זו, והנה נוספה דוגמא בדמות תגובתו של אמיר קורן לדבריו של טל כהן. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
השאלה שצריכה להישאל היא האם באמת צריך אמנה כזו. כשחילוקי הדעות הם כל כך גדולים, נראה לי שפשוט אין מקום למצוא איזשהי הסכמה מזויפת |
|
||||
|
||||
אני מניח שפורום ''האייל הקורא'' היה מצליח לנסח מסמך ערכי, אם רק היה משתכנע שיש בכך צורך. אני, לדוגמא, אינני מוצא צורך לחבר מסמך שיהיה מוסכם על כל היהודים החיים במדינת ישראל. הייתי, עם זאת, שמח לראות גוף ממלכתי או ציבורי המנסח חוקה אמיתית ומציע אותה לבית הנבחרים שלנו. |
|
||||
|
||||
יובל, לעניין האחדות הכלכלית המוזכרת במגילת העצמאות. אני יכול להציע הסבר מבוסס למדי: ועדת האו"ם שעסקה בתוכנית החלוקה הגיעה למסקנה שחייבת להיות אחדות כלכלית בין שתי המדינות שיקומו, היהודית והפלסטינית, עקב השטח המצומצם ואופי פיזור האוכלוסיה, צורתה של מפת החלוקה, המוצא לים וכו'. נושא האחדות הכלכלית דובר רבות באותה תקופה כחלק מעסקת החבילה של תכנית החלוקה, ומנסחי המגילה הביעו במשפט זה את נכונותם לחיים בשלום עם האוכלוסיה הפלסטינית ואת ההסכמה לפעול לפי מתווה החלוקה (יש במגילה התייחסויות אחדות שמהן עולה שמקימי המדינה ראו חשיבות רבה ללגיטימציה של ישראל מצד האו"ם, כך, בין השאר, קיים שם משפט הקובע מפורשות שמדינת ישראל "תהיה נאמנה לעקרונותיה של מגילת האומות המאוחדות"). שזו אכן כוונת הדברים אפשר ללמוד מהרישא לשורה שציטטת, היא מתייחסת בבירור לשיתוף הפעולה עם האו"ם בנוגע לאחדות הכלכלית: "מדינת ישראל תהא מוכנה לשתף פעולה עם המוסדות והנציגים של האומות המאוחדות בהגשמת החלטת העצרת מיום 29 בנובמבר 1947 ותפעל להקמת האחדות הכלכלית של ארץ ישראל בשלמותה." |
|
||||
|
||||
מכר העיר לי שקיים כבר מטבע כזה וקטרו 5.56 מילימטרים. |
|
||||
|
||||
"שרקו?" למה לא "מידל?" או "מזרחתיכונחדש?" (מת"ח) |
|
||||
|
||||
השם הוצע משום שהוא בשפתם של רוב המאכלסים את המרחב. |
|
||||
|
||||
הרי חשבתי שזו אנגלית? |
|
||||
|
||||
סליחה על האיחור, אבל פתאום הבחנתי במשהו. ציינת רק את ישראל ירדן וסוריה ב''איחוד הכלכלי''. בעת שנכתבה מגילת העצמאות היינו קרובים עדיין להחלטת החלוקה, כך שיתכן שגם מדינה פלסטינית הייתה אמורה להכלל באיחוד זה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |