|
||||
|
||||
כמו על כל עובד בארץ, גם על עובדים זרים חל חוק שכר מינימום (עד כדי ניכוי מוגבל של הוצאות המעביד על מגורים וביטוח רפואי לעובד). מדוע התשלום אינו ראוי בעיניך? האם לדעתך יש להעלות את שכר המינימום במשק, או שמא אתה מניח שרוב המעסיקים הם עבריינים? |
|
||||
|
||||
רב המעסיקים הם עבריינים, אני מדבר מנסיון אישי כששילמתי לפיליפינית שטיפלה באמי ז''ל, לא התמקחתי ושילמתי בצורה מסודרת דרך סוכנות מסודרת, אבל הגברת לא קיבלה את התמורה המגיעה לה על פי חוק. כך גם העובדים בענפי החקלאות. |
|
||||
|
||||
זאת האשמה חמורה מאוד. אני לא יודע איך ניתן להסיק מהמקרה שלך על הכלל - אלא אם באופן כללי המחיר שהסוכנויות דורשות נמוך מכדי שהתשלום לעובדת יוכל להיות חוקי. אם זה המצב, הרי ששוכר העובדת שותף לדבר עבירה, לפחות במובן המוסרי. אם שילמת סכום ראוי ובכל זאת קופחה העובדת, אני מקווה שהתלוננת. תוכל לפרט לגבי המצב בענפי החקלאות? גם שם רוב העובדים מועסקים דרך סוכנויות? |
|
||||
|
||||
לגבי הכלל, אני יודע ששילמתי כפי שנדרשתי, לעובדת חוקית דרך סוכנות חוקית, אכן הרגשתי אחראי מוסרית וכשותף לעוול, ניסיתי לפצות כמיטב יכולתי, (במתנות), ולא לא התלוננתי וגם לא הייתי מסוגל לעמוד בעומס התשלום האמיתי (כ12,000 ש,ח?). |
|
||||
|
||||
בקשר לחקלאות, לפחות בערבה הפטנט הוא בהארכת יום העבודה בלי גמול לשעות הנוספות, לפעמים בלי ספירתן. |
|
||||
|
||||
לא הבנתי מה מייצג הסכום "12,000 ש"ח". |
|
||||
|
||||
בערך שווי משכורת למי שעובד 16 שעות ביום ונמצא בכוננות עוד 8 שעות, כולל שבתות וחגים, במשכורת מינימום. את החשבון עשיתי בעקבות הסקר על גיוס לצבא. |
|
||||
|
||||
אה. אני לא הייתי מחשב כך את משכורתה של עובדת סיעודית צמודה. הפרשנות הנכונה לחוק פה לא ברורה כאן, ובתי המשפט נתנו מספר פסקי דין סותרים, אבל בכל מקרה ברור שלא בכל שעות הערות של העובדת היא היתה נתונה לשירות המעסיקה (נגיד, כשהסבתא בשלאף שטונדה). (תשובה אפשרית: אתה לא מכיר את סבתא שלי :-) ) |
|
||||
|
||||
במבחן המציאות אתה צודק והעובדת לא התלוננה, בכל אופן אני עצמי לא הרגשתי נוח מבחינה מוסרית. אתה לא מכיר את אמא שלי, היא זו שגייסה את עמוס קינן ללח"י, זה הסוג שבשבילם לישון זה בזבוז זמן (: |
|
||||
|
||||
הרגשת שמבחינה מוסרית אתה חייב לשלם לה לפי הפרשנות המחמירה לחוק, או הרגשת שהתשלום שלך אינו מפצה אותה כראוי על עבודתה הקשה והמאמץ שהיא משקיעה (בלי קשר לחוק עצמו)? במילים אחרות, האם בלכתך בדרך תחצה רמזור באור אדום כשאין תנועה? |
|
||||
|
||||
האפשרות הראשונה בעיקר, מעט מהשניה, העמדתי עצמי בסיטואציה דומה והייתי דורש יותר על עבודתי. אין המשל וגו' אני חוצה באדום כשאין תנועה. (הולך רגל) |
|
||||
|
||||
את הגישה השניה אני מבין, אבל לא את הראשונה. כשאמרתי ''חוצה באדום'' התכוונתי ''מקבל את החוק כסמכות מוסרית גם אם אין בו טעם, בעיני'' (וגם זה שונה מ''מציית לחוק''). לפי האפשרות הראשונה אתה אפילו מרחיק לכת, ומפרש את החוק באופן המחמיר ביותר שהעלית על דעתך. |
|
||||
|
||||
כל פרשנות אחרת היא לטובת האינטרס האישי שלי, כדי לשפוט באובייקטיביות אני חייב להטות לצד השני וכך אני מחמיר עם עצמי. |
|
||||
|
||||
אני מניח שרוב המעסיקים הם עבריינים, מה גם שהעובדים הזרים מועסקים דרך קבלנים שלוקחים לעצמם נתחים ולגביהם אני כמעט בטוח שהרוב עבריינים. אגב, בישראל קיימים ענפים שלמים שהסטנדרט בהם הוא תשלום מתחת שכר מינימום. בענף הנקיון, למשל, יש כרגע שיפור מסוים אבל במשך שנים קבלנים שהיו משלמים לעובדים שכר מינימום פשוט לא היו מסוגלים להתמודד בשוק מבחינת תמחור. אתה יכול לקרוא קצת על העבודה שנעשתה בענין כאן: אבל קח בחשבון שהדברים שם עוסקים רק במשק הצבורי (וגם שם המצב רחוק מלהיות טוב) ובמשק הפרטי עדיין שולטים חוקי הג'ונגל. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |