רוח הזמן 51761
לפני כעשר שנים לערך, באחד מביקוריי בעיר האמבורג בגרמניה, טיילתי לאורך 'רחוב הנמל' המפורסם, אשר בו היתה בזמנו שורה ארוכה של בתים 'כבושים' שנכבשו על ידי אוטונומים ומתנגדי השיטה. המעניין בטיול מסוג כזה היה, כמו תמיד, להתבונן בסיסמאות החדשות על רקע איחודה של גרמניה, התמוטטות השיטה במזרח אירופה, סיסמאות עוינות למערב-גרמניה, ישראל, ארה"ב ועוד.
כבר בסיבוב הראשון הבחנתי במונחים החדשים של 'צפון' ו'דרום', אשר החליפו את ה'מזרח' וה'מערב'. לאחר השיחה הראשונה עם הפאנקיסט האוטונומי הזועף בבית הקפה האלטרנטיבי בסיבוב ידעתי כי נמצאה נחמה וישועה: המזרח הצודק, העני והתומך במדוכאי העולם אינו קיים עוד ממש, אך המערב יכול להחשב [יחד עם המזרח המתחדש] ל'צפון' החדש, האמור בתסריט צפוי זה לדכא, איך לא, את ה'דרום' הצודק, העני והמורכב ממדוכאי העולם.
נשמתי לרווחה. תושבי רחוב הנמל מצאו את הסיבה החדשה לאי הצדק בעולם.

כך חולפת [ומוחלפת] תהילת [וכאב] עולם.

א. מאן
רוח הזמן 51777
אלכס היקר,

בטוחני שיש באמתחך האינטלקטואלית טיעונים החורגים מעבר להתרשמות אישית סובייקטיבית וחסרת ביסוס בנוגע לאופיין הקולקטיבי של ''קבוצות'' כלשהן שמאמר זה נבע מתוך משנתן האידיאולוגית, כביכול.

אשמח לשמוע ולהתייחס לטיעוניך העניינים בנושא קריטי זה, אם תואיל להציגם.

שלך, גלעד.
רוח הזמן 51779
גלעד ידידי,

גם אני נוטה לשלול משנות ארכיטיפיות-קולקטיביות מבית מדרשו של יונג (מאז שנחשפתי למשנה זו על קצה המזלג). עם זאת, אני מוצא שהפוסל גם במומו פוסל:

תגובה 51692
Touche 51794
אני מקווה שאינני חוטא באמצעי זה באותה תכיפות כמו מר מאן, ובכל מקרה אינני משתמש בכך כאמצעי התעלמות מדיונים, כי אם כהעשרה מנקודת מבט כוללנית ורחבה יותר (גם אם בהכרח מדויקת פחות).
רוח הזמן 51933
צר לי על שלא ירדת למשמעות הביטוי 'רוח הזמן' באופן המתבקש ממטבע לשון זה; כל מה שרציתי למעשה לרמוז בתגובתי זו היה שהמושגים משתנים וממוחזרים בהתאם לנטיות ואופנות מתחלפות, במיוחד אצל אלו הזקוקים באופן תמידי להגדרה משלילה של אויבם המחודש והמתחדש.

טיעונים נוספים מאמתחתי האינטלקטואלית עלולים להיות משעממים משהו, היות והמדובר בשורה ארוכה של טיעוני נגד ברמות ארגומנטאציה שונות, אשר נכתבו לא פעם על ידי אנשי מקצוע האוחזים בדיעה אחרת משלך.

בנוסף לכך אגלה לך סוד קטן - אישית אני מוצא את מאמרך וטיעוניך הכלליים כטובים ומשכנעים, ועם מספר רעיונות כלליים באשר לשמיטת חובות ומחשבות נוספות לגבי תפקוד גופים בינלאומיים אלו אני בהחלט נוטה להסכים.

שלך

אלכס
Zeitgeist ושאר צרות (וגם הסכמה) 51937
אני מכיר גם מכיר את המושג Zeitgeist אליו התייחסת בכותרת, אך עדיין חושב כי במקרה זה התוכן חשוב פי כמה מהרוח.

הבנתי שהביקורת שלך כלפיי הייתה במישור הסמנטי של סימון "האויב" במונחים כוללניים ושוללים.

מה אומר ומה אדבר? גם אני אינני שמח עם ההגדרה הדיכוטומית הזו, אך היא נפוצה בחוגים מסוימים העוסקים בעניין, היא מדויקת ברמה כזו שהשימוש בה אינו בגדר דמגוגיה טהורה, והיא ברורה מספיק במובן שהיא מתמצתת אוסף של רעיונות, ערכים ומצבים קיומיים במילה בודדת. דייני.

אינני כלכלן במקצועי, ואני בטוח כי ישנן דעות סותרות ונתונים סותרים לעמדה שהצגתי כאן.
כמו כן, אינני בטוח שאוכל להתמודד בכבוד עם טיעונים משדה הכלכלה הטהורה, למרות שבשמחה אקרא אותם ואכלול אותם במסכת שיקוליי בנוגע לעניין.
כפי שניתן לראות מהמאמר, הוא בנוי על מידע פשוט בהצגה נגישה, ומסתמך מאוד על השכל הישר והחוש המוסרי הבסיסי של האייל הממוצע, שאני מניח שגם הוא איננו כלכלן במקצועו.

בכל אופן, שמחתי לשמוע כי דעתך קרובה לדעתי בנושא זה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים