|
||||
|
||||
''חוותה המתלוננת פגיעה נוספת, נפשית ורגשית. היא הסבירה, כי חשה כאילו הנאשם רואה בה ''כלב'', ואף הוסיפה, כי תחושה זו נבעה מכך, ששיערה שהוא עושה כן עקב היותה ממוצא אתיופי.'' השופט לא מניח שהמתלוננת לא הייתה ''שווה בין שווים'' עד לתחילתו של הדיון, הוא מניח שהרגישה שאינה ''שווה בין שווים''. |
|
||||
|
||||
נניח שאני הולך ברחוב בגרמניה ובא אלי איזה נאצי בריון ונותן לי בוקס. אחר כך בבית המשפט אני מסביר שהרגשתי שהנאצי רואה בי "כלב" ומוסיף שתחושה זו נובעת מכך שאני משער שהוא עשה לי כן עקב היותי ממוצא יהודי. האם זה אומר שאני חש שאיני "שווה בין שווים"? (ובלי קשר, מדהים שהשופט עצמו לא זוכר מה הנאשמת אמרה - כאמור, היא לא אמרה שהיא חשה שהמתלונן רואה בה "כלב", אלא שהמעשה שהוא עשה היה כה נבזי עד כי "לכלב לא היו עושים את זה", על משקל "לא היה פוגע בזבוב" הפוך). |
|
||||
|
||||
טעותו של השופט בהבנת הסיטואציה הופכת אותו לגזען? לפני שתכתוב "דמגוגיה", זכור שאני רק מנסה להבין את הטענה הכללית הזו, אנשים אחרים אולי נזעקו מיד וצעקו "גזענות", ברגע שראו את הציטוטים האלה, אשריהם. אני לא נזעקתי ועד עכשיו אינני מבין את הזעקה. ואני חושב שלפני שקוראים למישהו "גזען", כדאי להיות בטוח שההאשמה נכונה. |
|
||||
|
||||
אגב, קראתי שוב את התגובה הזאת ונוכחתי לדעת שאני ממש מסכים עם עצמי, אני חושב שזה ההסבר הסביר ביותר לציטוטים השנויים במחלוקת. תגובה 517284 |
|
||||
|
||||
מתי קראתי לו "גזען"? טעותו של השופט בהבנת הסיטואציה הופכת אותו לאידיוט שאולי אינו צריך לשפוט בכלל אם הוא עושה טעויות כאלו. פרט לכך, צריך לתהות האם מאחורי הקלות שבה בוצעה הטעות לא עומד עוד משהו - התנשאות (כמו שאני חושב) או גזענות (כמו שאתה טוען שכולם חושבים) הם הסברים סבירים (הראשון סביר יותר מהשני, וכנראה שמדובר בתמהיל כלשהו של שניהם). |
|
||||
|
||||
התנשאות ''מוצדקת'' ע''י גזענות סמויה, אולי לא מודעת. |
|
||||
|
||||
השאלה היא למה אנו קוראים "גזענות". האם להשקפת העולם שיש גזעים שהם נחותים (או להיפך - נשגבים) מאחרים, ושאדם אחד נחות מחברו רק בגלל השתייכותו הגזעית, או אולי רק לפעולה מפלה כתוצאה מהשקפת עולם זאת? |
|
||||
|
||||
שתיהן, לכן כתבתי ''גזענות סמויה'' כשיכול להיות שה''סובל'' ממנה אינו מודע לכך שהוא גזען. (ואפילו מודע לכך שגזענות זה דבר רע ומתנהג בהתאם). |
|
||||
|
||||
אני חושב שרק מה שמביא לפעולה, יחס ודיבור המכוון לאנשים קונקרטיים. אם נתייחס רק לחלק הראשון, הרי הגאווה בזכות הגניוס היהודי והאמונה שהעם היהודי הוא העם הנבחר - היו מכניסים רבים מאד לקטגוריה של הגזענים. |
|
||||
|
||||
בייחוד כשהגאווה בגניוס היהודי באה מאנשים שלא יודעים כלום על יהדות או מה פרוש גניוס. |
|
||||
|
||||
לא, לא בייחוד. אפילו אם כולנו חכמים, כולנו נבונים, כולנו זקנים, כולנו יודעים את התורה, ואפילו כולנו יודעים בדיוק מהו גניוס ומי בורך בו, זה לא היה משנה דבר. |
|
||||
|
||||
לא בהכרח בסתירה למה שאתה אומר, גירסה דתית של ''העם הנבחר'' מדברת על נבחר במובן של חובות שמוטלות על העם (או, לפי המדרש, על חובות שהעם בחר לקחת על עצמו - ''נעשה ונשמע'') ולא על ייחוד במובן של עליונות גנטית. |
|
||||
|
||||
בודאי שזו הגירסה הדתית וגם הגירסה של החילוניים שאוהבים לעסוק במה שקרוי מחשבת ישראל- זהו לא יותר מתרגיל אפולוגטי. בלי זה היה קשה ''לגלות את היופי ביהדות''. דיברנו כאן פעם על פיקוח נפש וזה היה רק סימפטום אחד. |
|
||||
|
||||
כתבתי שזאת ''גרסה דתית'', אחת מיני מספר גרסאות, ולא ''הגרסה הדתית''. לקבוע שזה תרגיל אפולוגטי זה לא יותר מדוגמטיזם. הדת כוללת השקפות שונות והיא משתנה בהשפעת לחצי הסביבה. כמו המדע. כמו הדמוקרטיה. כמו כל מוסד חברתי. |
|
||||
|
||||
אולי אני לא זוכר נכון, אבל האם ההצדקה למעשי הטבח ההמוניים שבספר יהושע לא נובעת גם כן מאותה תפיסת "העם הנבחר"? |
|
||||
|
||||
אלוהים בחר בהם לרשת את הארץ הזו (והם בכלל לא רצו להיכנס) וציווה עליהם להשמיד את העממים שחיו בארץ (והם אפילו לא עשו זאת כמו שצריך). נו, אלו לא חובות שמוטלות על העם? |
|
||||
|
||||
זאת אפולוגטיקה מה שאתה כותב. |
|
||||
|
||||
חשבתי שזו התלוצצות. |
|
||||
|
||||
אכן. |
|
||||
|
||||
לא. זאת פרשנות משועשעת. מה שאני רוצה לומר הוא שתפיסת ''העם הנבחר'' לא חייבת להיות גזענית, גם לא בפרשנות החלשה של גזענות. הרעיון של מנהיגות דתית, מוסרית או אינטלקטואלית הוא תפיסה מחייבת, ולא דווקא מתנשאת או כזאת שיוצרת זכאות. אחד העם לא היה גזען. |
|
||||
|
||||
באותה מידה שזו בורות מה שאתה כותב. |
|
||||
|
||||
קצת מזכיר לי את ''מפני חטאינו גלינו מארצנו'' - זכותו של עם ישראל על ארץ ישראל איננה מוחלטת, אלא תלויה ברמתו המוסרית. וגם זה סוג של השקפה דתית. |
|
||||
|
||||
הביטוי אידיוט מיותר, לדעתי. |
|
||||
|
||||
הו, לא. זה מעיד על כך שאני לא חושב שהבעיה של דרורי היא בחוסר ידע משפטי או דבר מה מקצועי דומה, אלא בשכל ישר בסיסי. |
|
||||
|
||||
גם אם מתחשבים בדעתך המכובדת והמעמיקה על תכונותיו הבעייתיות של השופט הביטוי עדיין מיותר, לדעתי. |
|
||||
|
||||
אם היה בא אליך בריון סתם (בלי מאפיינים נאציים כלשהם) ונותן לך בוקס, כי הפרעת לו לצאת מחנייה (ולא סתם כי בא לו), ובבית המשפט היית משער שהבוקס ניתן לך בשל היותך יהודי (רק כדי להיות הוגן, יש לציין שבביקורך בגרמניה התלבשת כחרדי), אז ההשוואה הייתה קצת יותר מדוייקת. (גרמניה עדיין בעייתית, בעצם, כי זו מדינה עם היסטוריה של שנאת יהודים והשמדתם, עדיף היה שתבקר בהולנד). במקרה כזה, אם השופט היה טוב לב ופטריוט, הוא היה מנסה להוכיח לך שפגיעת הבריון הייתה בגלל טמטומו, ולא בגלל הגזענות שלו, הבריון, שההאשמה על אנטישמיות הייתה באה לו בהפתעה מוחלטת, היה מספר על חבריו היהודים והתנדבותו הממושכת בבית אנה פרנק. או אז, אחרי שהתכנעת כהוגן כי לא גזענות עמדה מאחורי הפעולה הנפשעת, היה מסכם השופט במילים, ''גדי אלכסנדרוביץ' מרגיש עכשיו כשווה בין שווים בארצנו היפה והליברלית בכל הקשור לסמים קלים'' ואתה היית מושך בכתפיך, מציין לעצמך שהשופט לוקה בהתנשאות מסויימת והולך לקופי-בר הקרוב. |
|
||||
|
||||
לא ניסיתי להשוות, אלא להמחיש שגם אם פועלים נגדי ממניעים גזעניים (כמו שהקופאית חשה - ולא ניכנס לשאלה אם זה אכן מה שקרה), זה לא בהכרח משפיל אותי או גורם לי לחוש שאיני שווה בין שווים, כמו שדרורי משום מה טען שהקופאית חשה. |
|
||||
|
||||
ואני ניסיתי להמחיש שיש משמעות לתחושותיה של המתלוננת, בעיקר אם אין להן מקור חיצוני ברור בסיטואציה שנוצרה. |
|
||||
|
||||
אף אחד לא אמר שאין להם משמעות. |
|
||||
|
||||
משמעות שהופכת את הציטוט המפורסם להרבה פחות בעייתי ממה שעושים ממנו. |
|
||||
|
||||
לא ברור לי איך היא עושה את זה. אם אני תוקף אותך בסכין, ובהמשך אתה מתחתן עם האחות בבית החולים בו אושפזת, זה נימוק להקלת העונש שלי? |
|
||||
|
||||
לא הבנתי. |
|
||||
|
||||
ב"זכות" המקרה, המתלוננת יצאה כביכול נשכרת בכך שהיא מרגישה כעת חלק מהחברה הישראלית. השופט ראה לנכון לציין את זה כחלק מנימוקיו לאי הרשעת הנאשם. אני שואל שוב: אם תקפת אותי בסכין אבל כשהייתי בבית החולים מצאתי כרטיס פיס וזכיתי בחמישים מליון שקל, האם מגיעים לך תמלוגים? |
|
||||
|
||||
הדיון בפתיל הזה הוא על גזענותם לכאורה של דברי השופט. |
|
||||
|
||||
משמעות שעושה את ההיפך הגמור מזה. |
|
||||
|
||||
מה? איך? |
|
||||
|
||||
כפי שכבר ניסיתי להסביר כאן כמה פעמים - לא היא לא. |
|
||||
|
||||
זה תלוי במה אתה מאשים את השופט דרורי, היא משמעותית אם אתה מאשים אותו בגזענות בגלל ההערכה שלו שמהלך המשפט היה משמעותי לתהליך החברות של המתלוננת. |
|
||||
|
||||
כמו שכבר אמרתי, התחושות של המתלוננת ככל הנראה (עד כמה שניתן להבין מהציטוטים) *אינן* תחושות של "אוי לא, דרסו אותי כי אני אתיופית! לכן אני חשה שאיני שווה בין שווים!" ולכן כל זה לא רלוונטי לגזענות או אי הגזענות של השופט. |
|
||||
|
||||
לא נפתח כאן ויכוח חדש אבל לדעתי ישנה גזענות מובנית בדת היהודית. כדי לסנן אותה החוצה ( אם אתה יהודי מאמין), אתה צריך להיות מודע לזה ולהתאמץ למצוא את שביל הזהב בין ההומניזם שלך- אם יש בך כזה- ובין הצדדים הגזעניים והשוביניסטיים שבדת. היות שכנראה אצל השופט דרורי אין את המאבק הפנימי הזה, אין הוא מבין מה רוצים מחייו, הואר בסה''כ התכוון לטוב. |
|
||||
|
||||
איך מה שדרורי אמר מתקשר לגזענות שבדת? איזו גזענות נגד יהודים אחרים מצאת בדת? |
|
||||
|
||||
לא אלך עכשיו לנתח את כל 400 העמודים. כדי לראות את הגזענות נגד יהודים, תסתכל אצל החרדים על היחס שלהם למזרחיים. לגבי הגזענות שבדת תתחיל עם הרמב"ם. דרורי היה מלא ממנו בפסק הדין. |
|
||||
|
||||
אבל אני מנסה להבין איך לדעתך זה גרם לדרורי להיות גזעני כלפי האתיופית. דרורי הוא לא חרדי ומה שהחרדים האשכנזים חושבים על הספרדים לא רלבנטי לגביו. לגבי הרמב''ם, אפשר להתוכח על הגזענות שלו כלפי גויים אבל בכל מקרה אין אצלו גזענות כלפי יהודים. לכן לא ברור לי למה אתה מייחס את פסק הדין הזה לאיזושהי גזענות כללית שלגעתך הדתיים נגועים בה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |