|
||||
|
||||
אני לא רואה את הרמיזה ב''העלה אותה על מכסה המנוע'' ולא הבנתי איזה ניסוח חילופי העו''ד הציע. מילא. אני מסכים איתך בכל הנוגע לכוונות, אבל כוונות הן לא הכל - לדורס לא הייתה כוונה לפגוע בקופאית, אבל זו הייתה תוצאת לוואי ברורה לחלוטין של הצורה שבה הוא ניסה לממש את הכוונה שלו. העובדה שהוא התעלם מתוצאת הלוואי הזו הופכת אותי, לדעתי, לפסיכופת (כמובן שאבחנה אמיתית של פסיכופתיות דורשת יותר ממקרה בודד...) - כמו שהקופאית אמרה, הוא לא התייחס אליה כאל אדם אלא כאל ''כלב'', או אפילו סתם ג'וק שעמד בדרכו. באופן דומה, אם מישהו רוצה לקנות לילדיו כרטיסים לסרט והתור ארוך אז הוא מחטיף בוקס למי שלפניו בתור, כוונתו אולי טובה אבל זה לא מה שמעניין אותנו כאן, וחומרת המעשה אינה נובעת ממנה, ובוודאי שלא מוקלת בזכותה. |
|
||||
|
||||
הרושם שמתקבל משלל ההסתבכויות שלו הוא פחות של פסיכופט ויותר של טיפש. אדם שלא מסוגל לחשוב על לתת פיקדון כשאין לו ארנק, שדורס אדם בגלל שיש לאבא שלו יום הולדת, שבזמן שהוא נוהג בשלילה לא שם חגורת ביטחון... קצת אכזרי להעניש על טפשות, אבל מצד שני, איך אפשר לשקול למנות אותו לדיין?! מי נותן לו לחנך את הילדים שלו? איזה קהילה ממנה אותו לרב שלה? |
|
||||
|
||||
טיפשות ופסיכופתיות הם אורתוגונליים זה לזה (כלומר, האחד לא אומר כלום על קיומו או או קיומו של השני). מי שמתחיל לנסוע כשמול המכונית שלו עומד אדם הוא אולי טיפש, אבל בנוסף לכך יש משהו דפוק מאוד במוסר האנושי הבסיסי שלו. |
|
||||
|
||||
יש רמה מסויימת של טפשות שמתחתיה אי אפשר להיות מוסרי. יכול להיות שהוא התחיל לסוע כשמול המכונית שלו עמד אדם בגלל שהוא לא היה מסוגל לשקלל את האפשרות שבעוד שניה האדם הזה ישאר שם. |
|
||||
|
||||
עוד הייתי עלול להסכים איתך, אלמלא הוא המשיך לנסוע גם אחרי שהאפשרות הזו הוכיחה את עצמה בפועל. בכל מקרה, אם יש רמה מסויימת של טיפשות שמתחתיה אי אפשר להיות מוסרי, אז גם יש רמה מסויימת של טיפשות שמתחתיה החברה לא צריכה לתת לך להסתובב חופשי ללא השגחה, ובטח שלא לתת לך את הזכות להשתמש ברכב. |
|
||||
|
||||
בהיותו, כנראה, שקרן מועד (לדברי המשטרה), ולנוכח מעשיו במרכול אחר כלשהו, יש להניח שהוא מראש לא התכוון לשלם על החניה. וגם לא כל כך בטוח שלאבא שלו היה יום הולדת. ובכל מקרה, איש לא ממשיך לנהוג כשעומד מולו בן אדם, או מאוחר יותר כשאותו בן אדם נופל על מכסה המנוע שלו, מתוך טפשות דווקא. התואר הזה פשוט לא מתאים. |
|
||||
|
||||
נו... באמת. לבוא לבתי המשפט ולשקר בשבועה שלאבא שלך יש יומהולדת, דבר שאפשר לבדוק בחמש דקות... בשביל זה צריך להיות טיפש גדול במיוחד. אדם שלא רוצה לשלם על החניה לא מתווכח עם הקופאית אלא דוחף אותה ובורח. אדם שמשקר למשטרה בזמן שהוא יודע שהם יודעים את האמת... טוב, על חוכמה זה לא מעיד. יש שני סוגים של שקרנים, חכמים מאד (כאלה שמסוגלים לייצר שקר אמין מספיק על מנת שאחרים יאמינו בו) וטפשים (כאלה שלא מסוגלים להבין שהם לא מסוגלים לייצר שקר). |
|
||||
|
||||
הוא היה ברכב. הדריסה הייתה הצורה שלו לבצע את ''דוחף אותה ובורח''. זה שהנזק יכול להיות גדול בהרבה - עושה רושם שלא מעניין אותו במיוחד. |
|
||||
|
||||
אם הבנתי נכון, זה גם מה שהוא אמר לקופאית לשכנע אותה שהוא צריך לצאת מהחניה גם בלי לשלם. וכפי שאמר גדי, הוא היה ברכב. והוא אכן ברח. וגם אם הוא טיפש, לא על טיפשותו מענישים אותו, אלא על שרשרת עברות שביצע - בחלקן חמורות מאוד (הדריסה והבריחה בלי לעזור לקרבן). |
|
||||
|
||||
אין בינינו ויכוח בשאלת מעשי הנאשם, אני הערתי הערה לשונית בעלת השלכה טכנית-משפטית. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |