|
||||
|
||||
רק לי יש הרגשה שמעל דיונים כאלה מתנוסס שלט: "הכניסה לגברים בלבד"? |
|
||||
|
||||
גם לי יש בעית הבנה רצינית עם רב החומר, איני תולה זאת במיני הביולוגי. |
|
||||
|
||||
לא ל*כל* הגברים, תגובה 222192 :-] |
|
||||
|
||||
למה? אני מקווה שאת לא רומזת שהנושא עצמו בלתי מובן לנשים... (הוא לא, ויעידו על כך הנשים שאני מכיר ועוסקות בו). |
|
||||
|
||||
אכן יש נשים שמבינות. למעשה אחת מהתורמות הגלודות לתחום היא שפי גולדווסר [ויקיפדיה]. היא ממכון וויצמן כך שיתכן והיא אפילו תשתתף פה בדיון... |
|
||||
|
||||
נכון שיש נשים שעוסקות בנושא ויש גם את הפרופסורית ממכון ויצמן. יש גם נשים מתאגרפות ונשים שמרימות משקולות, אבל תסכים איתי שהן מיעוט שבמיעוט מכלל המין הנשי. אני לא באתי למתוח ביקורת על עצם פרסום המאמר כי כעיקרון אני בעד פרסום מאמרים בכל נושא אפשרי באייל, רק סיפרתי על התחושה הבודדת שהיתה לי כשנכנסתי לדיון הזה, ומאז לא נכנסתי כך שהכל בסדר מצידי, ובין כה יש פה משהו בשביל כל אחד. אז לבינתיים ניפרד כחברים. |
|
||||
|
||||
אני לחלוטין לא מסכים. כלומר, ברור לי שהעוסקים בנושא הם באופן כללי מיעוט שבמיעוט מכלל בני האדם, אבל אני לא חושב שהנשים הן מיעוט חריג. אין ספק שבעבר הנשים היו מיעוט שבמיעוט, אבל זאת מסיבות חברתיות מפגרות, לא בגלל שלנשים אין יכולת להבין ולהתעניין בדברים כאלו. נראה לי בשנים האחרונות המגמה היא של שיפור מתמיד, למרות שהדרך עוד ארוכה. אגב, אפשר לנהל דיון ארוך ומעניין על השאלה מדוע לדעתך את ''נרתעת'' (אם זו המילה) מהנושאים הללו. |
|
||||
|
||||
לא יתכן שיכולתן של הנשים להבין ולהתעניין בדברים כאלו פחותה משל גברים באופן מולד, ולא רק מסיבות חברתיות? |
|
||||
|
||||
בתיאוריה? בוודאי שכן. בפועל? ברור עובדתית שנשים מסוגלות להבין ולהתעניין בתחום לא פחות מגברים. השאלה היא רק סטטיסטית - איזה אחוז מהנשים מסוגל לכך (הרי גם לא כל הגברים מסוגלים לכך). כאמור, ההתרשמות האישית שלי מהאנשים שאני פוגש על בסיס יומיומי היא שלא מדובר במיעוט זניח בהשוואה לגברים. |
|
||||
|
||||
יוצא לך גם לצאת מהטכניון? :-) |
|
||||
|
||||
כן, ובחוץ אני לא פוגש לא גברים ולא נשים שמגלים עניין בנושאים הללו. |
|
||||
|
||||
מה עם בלוג לימודי להדיוטות? |
|
||||
|
||||
אני לא בטוח שהבנתי את השאלה. |
|
||||
|
||||
אתה תורם הרבה בויקי, למה שלא תיזום בלוג היכרות בנושא המחשב, נראה שרב החומר כבר קיים באתרים שונים ובויקי, מי שיעשה משהו מסודר, יעזור רבות למאותגרים. (ושוב סליחה על החוצפה - לבקש מאחר להתנדב). |
|
||||
|
||||
אתה מתכוון למשהו כמו http://gadial.blogli.co.il/ |
|
||||
|
||||
היפ היפ היפ! הוריי! |
|
||||
|
||||
לאחר עלעול בנתונים (+סיור בונוס שלא בטובתי בפקולטה המקומית למתמטיקה), אכן דווקא אחוז הנשים בלימודי מתמטיקה גבוה יחסית (34% בטכניון, 20% בתארים מתקדמים) לעומת אחוזן בתחומים 'גבריים' אחרים כמו פיזיקה (17%) או הנ' חשמל (13%). |
|
||||
|
||||
ושוב, חשוב להבין שיש מרכיב חברתי *לא זניח* שגורם לכך שהתחומים הללו דלים יחסית בנשים. בפרט, סביב הנדסת חשמל יש סטיגמות מכאן ועד להודעה חדשה (כמובן, שהרי הנדסת חשמל דורשת יכולות גבריות להפליא כמו היכולת לטפס על עמוד חשמל כשטסטר בין שינייך). |
|
||||
|
||||
לפחות לגבי חלק מהפיזיקאים והחשמלטורים הנסיונאים, התיאור עם העמוד והטסטר, בקירוב מסדר ראשון, לא חוטא בהרבה למציאות. לגבי המרכיב החברתי, לא על זה נסוב השרשור (לאור סירובה של איילת מאחרת להרים את הכפפה שהשלכת לעברה). על מה כן נסוב השרשור? לא יודע, מה שמהווה עילה טובה לחתום את ההודעה. זהו שמי וזו חתימתי וכל דבריי מניפולציה. |
|
||||
|
||||
הנקודה היא שאי אפשר להתעלם מהמרכיב החברתי כשמביאים אחוזים כלשהם. אשמח לשמוע מה עושים אותם פיזיקאים ומהנדסי חשמל, שהעמוד והטסטר מקרבים כל כך טוב. |
|
||||
|
||||
"אי אפשר להתעלם מהמרכיב החברתי כשמביאים אחוזים כלשהם"- לא מסכים. הבאתי נתונים (חלוקה לפי מין), בלי לנתח את הסיבות להם, פשוט כדי לראות באיזו מידה נשים במתמטיקה הן מיעוט. לגבי הסיבות, דעתי היא שבמצב העניינים הנוכחי במדעי החברה, ניתוח אובייקטיבי ומוצלח שלהן כמעט בלתי אפשרי, או ליתר דיוק כמעט בלתי ניתן לזיהוי, כמו למצוא מחט בערימת שחת. בענין אחר: באופטיקה למשל ביצוע מחקר באקדמיה 1 מחייב דה פקטו עיסוק ידני בלתי פוסק ברכיבים אלקטרוניים ואופטיים ובנסיון לתקן את המערכת שמורכבת מהם. עבודה שמזכירה בסגנונה תיקון מכשיר וידאו מקולקל. לדעתי, אין זה מקרה שאפילו בתוך הפיזיקה והנדסת החשמל הגבריים בדמוגרפייתם ממילא, אחוז הנשים באלקטרו-אופטיקה הדורשת לכלוך הידיים בולט בנמיכותו (ושבהנדסת מכונות היו מתים לאחוז הנשים שבשני אלה). אנקדוטה השווה את משקלה בקליפות השום: לא מזמן חזיתי בשני מסטרנטים לפיזיקה מתקשים לתפעל ניסוי שכלל חימום מים בקומקום. שאלתי בהיתול "נכון שאתם תיאורטיקנים?", והנקבה שבהן השיבה שהיא דווקא נסיונאית. שאלתי איך היא עושה ניסויים [כשהסבטקסט הוא "עם כזה חוש טכני גרוע"] והיא השיבה, לתדהמתי, "בשביל זה יש לי את איקס" (כאשר איקס הוא שמו של חוקר אחר שעובד איתה). 1 לא יודע מה קורה מחוץ לה בינתיים. |
|
||||
|
||||
לא יודע באקדמיה, בתעשיה מהנדסי כמיה הם מהנדסים שמרבים ללכלך את ידיהם. למרות זאת אחוז הנשים בפקולטה להנדסה כמית הוא מהגבוהים בין הפקולטות ההנדסיות בטכניון. |
|
||||
|
||||
כשאתה כותב "ללכלך את הידיים", למה אתה מתכוון? אני השתמשתי במונח רחב מדי ובהשאלה, והתייחסתי ספציפית לסוג עבודת הכפיים שתיארתי לפני כן: עבודה ידנית עם רכיבים מכניים ואלקטרוניים. ידוע לי מכלי ראשון שכימאים מלכלכים את הידיים, מילולית ומטאפורית. עדיין מדובר בז'אנר אחר של עבודת כפיים. |
|
||||
|
||||
לא, לא, אני לא מתכוון ללכלוך ידיים במעבדה. לא התכוונתי לכימאים, אלא למהנדסי כמיה. כאלו שמסתובבים במתקני ייצור, מטפסים על ראקטורים ועל עמודות זיקוק, עובדים עם משאבות ומחליפי חום. |
|
||||
|
||||
ובין האנשים שמסתובבים במתקני הייצור, מטפסים על הראקטורים, ועובדים עם המשאבות ומחליפי החום, האם אחוז הנשים גבוה בהתאמה לאחוזם בלימודים? |
|
||||
|
||||
לא. אכן תמצא בין מהנדסות הכמיה יותר מאשר בין מהנדסי הכמיה הגברים את הפונים לעבודה בחברות ההנדסה, במשרדי התכנון או לקורס קאוצ'ינג, ועדיין: 1. כמות המהנדסות המסתובבות במתקני היצור גדול מהצפוי בהתאם לסטריאוטיפ. 2. אחוז הסטודנטיות בפקולטה להנדסה כמית גדול מאלו בפקולטה להנדסת חשמל. |
|
||||
|
||||
מדוע אתה מעדיף לכתוב כמיה ולא כימיה, ואיך אתה מבטא את המילה הזו? |
|
||||
|
||||
חסכון בפונטים1, ואותו דבר. __ 1 אני מהדור שבו פונטים היו כסף. |
|
||||
|
||||
אז למה "כימאים" ולא "כמאים"? |
|
||||
|
||||
בגלל האיום הצפון בזה. |
|
||||
|
||||
דוגמה דומה שמסתובבת לי בראש ואין לי מושג מה הרלוונטיות שלה לדיון: עובדים ועובדות בתחנות דלק. |
|
||||
|
||||
בביקור היחיד שלי במתקן מהסוג הזה (חיפה כימיקלים) נדמה היה לי שראיתי הרבה יותר גברים מנשים, והייתי מנחש שמתוך המסלולים האפשריים למהנדס כימי, הנשים מבכרות את אלו שלא דורשים מעשים שכאלו. אבל זהו ניחוש לא מבוסס, כמובן. מה שכתבתי היה רק על סמך מה שאני מכיר. תירוץ דחוק שאני יכול לתת הוא שאולי נשים שהולכות ללמוד הנדסה כימית לא יודעות את הגורל הפרולטרי שמצפה להן בסוף המסלול (כמו שמי שהולך ללמוד מדמ''ח חושב לרוב שהוא ילמד לתכנת, מי שהולך ללמוד חשמל שהוא הולך ללמוד להרכיב מעגלים, ומי שהולך ללמוד פיזיקה שהוא הולך ללמוד משהו שיעזור לו בחיים). |
|
||||
|
||||
"לדעתי, אין זה מקרה שאפילו בתוך הפיזיקה והנדסת החשמל הגבריים בדמוגרפייתם ממילא, אחוז הנשים באלקטרו-אופטיקה הדורשת לכלוך הידיים בולט בנמיכותו.." למה אתה מתכוון? שנשים הרבה יותר שונאות ללכלך את הידיים מגברים? |
|
||||
|
||||
אני מתכוון שנשים נמשכות הרבה פחות מגברים לסוגים מסויימים של עבודה פיזית (למשל בניית/תיקון מכשירים מכל הסוגים). המשפט עובד בהחלט גם לכיוון ההפוך. ביולוגים צריכות לעשות לפעמים דברים לא נעימים (כמו לגלח ערוות חולדה, ובדרך לגרום לה בטעות לאורגזמה), וזה תחום שלנשים אין בעיה איתו. |
|
||||
|
||||
איך זה לעומת הדרישות מהביולוג הנסיונאי? |
|
||||
|
||||
כמו ההבדל בין הכנת מרק לתיקון מחשב. (זו תגובה רצינית, למען הסר כל ספק) |
|
||||
|
||||
כמי שחשב עצמו לדביל מוחלט בנושא, כל שנות ביה"ס, וגם כיום אינו יודע כמעט כלום על הנושא, אני מאשים את המורים הקשים שלרוע מזלי נפלו בחלקי. בשנים האחרונות (20?)החלו לצאת לאור בעברית הרבה ספרי מדע פופולארי המציגים את המתימטיקה בצורה קלה ולא מפחידה,(סיימון סינג, יאן וואטסון, ג'ון פאולוס (?) ועוד). אם הספרים האלה היו מצויים בימי לימודי התמונה היתה אחרת. אני ממליץ לכל הסובל מ"חרדת המספרים" להתקרב לנושא בדרך זו, לא תלמדי כך מתמטיקה , אבל תלמדי את מושגי היסוד ואת הדרך להסתכל על הנושא ללא פחד. ממליץ גם להורים לתלמידים. ספר מעולה: "ההיסטוריה של המתימטיקה" הוצאת האוניברסיטה המשודרת, שני חלקים. |
|
||||
|
||||
לדעתי האינטרנט גם מחולל מהפכה בנושא (בילדותי גיליתי את ''מתמטיקה'' של טיים לייף, אבל בהסתכלות לאחור זהו ספר לא ברור, ומתורגם מוזר. אני זוכר עד היום את המבוכה שגרמו לי המילים ''מלגו ומלבר''). |
|
||||
|
||||
מצאתי פעם את הספר בערימת זבל, באותו הזמן כבר לא היה בו מה לחדש לי, אך בהיותי ביבלומניאק שמרתי אותו כדי לתתו בעתיד. לאחד מחברי יש ילד שהתגלה כמחונן ונשלח לחוגים בויצמן, כשהבאתי לו את הספר, רטן והתלונן: אני טוב במתימטיקה, זה לא אומר שאני אוהב את זה. אביו ירד עליו: תעיין קודם בספר ואל תפסול מראש. הנער שמע לו והחל לדפדף, אחרי רבע שעה שמענו צעקה מחדרו: מה?! לא יכול להיות! הילד הפך לחוקר, היום הוא בצבא ב****** הספר עשה את שלו. |
|
||||
|
||||
<קרש> לדעתי האינטרנט מחולל רק פסוודו-מהפכה בנושא. <קרש> |
|
||||
|
||||
לא כל כך אהבתי את ''ההיסטוריה של המתמטיקה''. מה שכן, אני ממליץ לכל מי שמפחד ממדעי המחשב התיאורטיים על ''אלגוריתמיקה'' של דוד הראל (או על הגרסה המרוככת, ''המחשב אינו כל יכול''). |
|
||||
|
||||
גדי נמנה על אילו שמקווים שהנושא המדובר אינו בלתי־מובן גם לאילו שאינם נמנים על המין הנשי (הצלחתי לסבך מספיק?). |
|
||||
|
||||
נו, ומה רע אם תיכנסי לדיון הזה ותכירי גבר נחמד? :-P |
|
||||
|
||||
אני לא רואה שלט כזה. מצד שני, שלטים כאלו לא עצרו אותי אף פעם :-P (מה שלי היה מוזר הוא שבבית הספר הייתי גרועה במתמטיקה, אבל מחוצה לו אני בכיף יכולה לעקוב אחרי דיונים כאלו או אחרים על מתמטיקה/אלגוריתמיקה. בוז לבית הספר!) |
|
||||
|
||||
(בלי שום קשר לנושא המקורי. וכן, זה הפריע לי קצת, למרבה הפלא) שוש, אני חושב שלך אפשר להעיר: p ו־P אינם תווים שמתהפכים. לכן צריך להשתמש בתו בכיוון ההפוך בעברית. כלומר :-q ולקוות שזה ישאר בכיוון הנכון: :-q
|
|
||||
|
||||
קבל מברוק (דמיין כאן U+263A). |
|
||||
|
||||
במתמטיקה היכולת לעקוב אחרי דיון אינה מתרגמת היטב ליכולת להבין את החומר ולישם את ההבנה. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |