|
||||
|
||||
יצירת רגש היא אכן תנאי הכרחי אבל לא מספיק. ערור רגש צריך להיות התכלית העיקרית של היצירה. עבור צרכן מודעת הפרסומת התכלית העיקרית של הפירסומת היא למכור/לשווק/לקדם את המותג המפורסם. סחיטת הרגשות של מודעות פירסומת היא כלי להשיג את התכלית העיקרית. לכן, האומנותיות של מודעת פירסומת היא לרוב נמוכה. תמונת הילדות המרגשת אכן מאתגרת את ההגדרה ואולי היא אפילו דוגמה למגבלות שלה. אפשר לומר שהתכלית העיקרית של תמונת הילדות היא לתעד ולשמר זיכרונות, ולכן האומנויות שלה נמוכה. השאלה אם התמונה תוצג במוזיאון תלויה מן הסתם בהשפעה שלה על קהל רחב יותר מבני המשפחה. כאן עוברים לשאלה מהי אומנות טובה. במאמר נגעתי בקצה המזלג במספר קריטריונים שמקובל להתייחס אליהם בקונטקסט של השאלה הזאת. |
|
||||
|
||||
ההגדרה שלך מתאימה לאומנות שמוצגת עכשיו במוזאונים. אולם במקור אומנות לא היתה דבר עצמאי. יצירות אומנות קלסיות הוזמנו כדי להשיג מטרות מסוימות. סתם כדוגמה, הקפלה הסיסטינית והמונה־ליזה. למיטב הבנתי הן אינן אומנות לפי הגדרתך. או ליתר דיוק: המונה־ליזה כבר הוצאה מהקשרה המקורי ולכן היא אומנות. אבל רק בגלל זה. |
|
||||
|
||||
במוזיאון רמת גן מוצגת כרגע תערוכת איורים (גרועים במיוחד) של קדישמן. כלומר - קדישמן קרא שירים של חיים שטנגר, וצייר צבעונים על בד, במקביל למילות השיר. איורים. (גרועים מאוד). אין מצב שמאייר היה זוכה לתערוכה במוזיאון רמת גן. או כל מוזיאון אחר שאינו מוזיאון הקומיקס בחולון. אבל הואיל וזה קדישמן - הרי שזו אומנות! |
|
||||
|
||||
מי זאת נוענ ו. מלכת האסטתיקה? משה ז. |
|
||||
|
||||
לא ירדתי לסוף דעתך. |
|
||||
|
||||
לפי ההגדרה המוצעת התשובה אם יצירה כלשהי היא אומנות נתנת עבור קומבינציה יחודית של יצירה, אדם, זמן ומקום. לכן אין מקום לשאלה הכללית שהצגת. כדי לדעתם אם הקפלה הסיסטנית או המונה ליזה הן יצירות אומנות על פי ההגדרה הסצפיפית הזאת, צריך ליחס את השאלה באותו אופן - לאדם, זמן ומקום ספציפיים. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |